Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brahma som ej kan ta sig upp på sittpinnen  (läst 4180 gånger)

Wildvittra

• -
Brahma som ej kan ta sig upp på sittpinnen
« skrivet: 14 jan-11 kl 10:37 »
Vi köpte tre fina dyra Brahmahönor i höstas av en prisbelönad uppfödare. Superfina och trevliga är de, men den ena verkar det vara nåt fel på. Hon tar sig nämligen aldrig upp på sittpinnarna, hon försöker inte ens. Hos förra ägaren hade de inga pinnar utan sov på golvet vilket säkert är förklaringen, men båda hennes systrar hoppar utan problem upp på pinnarna. Nu har det blivit så att vid nattningen så lyfter jag upp henne så hon får sitta med de andra på pinnen, innan vi började lyfta upp henne satte hon sig på golvet under sittpinnarna och sov där. Så det spelar alltså ingen roll om vi slutar lyfta upp henne, hon försöker ändå inte komma upp. Men när hon sitter däruppe verkar hon jättenöjd. Hon är ca 6 mån. Vad är det för fel?  :)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
SV: Brahma som ej kan ta sig upp på sittpinnen
« Svar #1 skrivet: 14 jan-11 kl 11:54 »
Mina brahmor (också 6 mån) har pinnar i olika höjder att sitta på men föredrar att sova på golvet, eller för den delen att alltid vara på golvet.

Har prövat att lyfta upp dom till pinnarna men då vet de inte hur snabbt de ska komma ner igen, dom kanske har höjdskräck  ;)

Det vore intressant att höra hur andras brahmor sover, på pinnar eller golv.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 14 jan-11 kl 12:24 »
Hönor och tuppar, framförallt av stora tunga raser,  kan ibland vara jätte svåra att få upp på pinnarna :-\ Dom försöker helt enkelt inte. Det är förmodligen inget fel på henne utan hon tror helt enkelt att hon inte kan klara att ta sig upp. Har du provat med en stege eller "trappa" så att hon kan gå upp?? Det kan ibland göra susen.

Jag har själv ofta haft något "golvdjur" av mina stora tunga raser. Faktiskt, vid närmre eftertanke, så är det nog första gången alla mina stora tunga raser hoppar upp på pinnen självmant ::) Nu är det bara mina silke som golvar på natten men jag ska försöka få ihop en lösning på det också ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Luffsen

• -
« Svar #3 skrivet: 14 jan-11 kl 12:34 »
Mina brahmor sover lite överallt dom. En del på pinnar, några på kanten på en pallkrage, (sandbadet) nån i värpredet...

En del vill inte ha pinnar att sova på som det verkar...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Aklejan

• -
« Svar #4 skrivet: 14 jan-11 kl 12:55 »
Mina Brahma sover på pinnar...
Men, jag har pinnarna väldigt lågt i Brahma huset!
Första pinnen vid ca 30 cm ovan mark och den andra ca 50 cm..

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 14 jan-11 kl 12:57 »
Mina "klunsar" har en jättebra trappa med steg men som Azoo-Lina skrev " dom försöker helt enkelt inte".

Gör det nåt om de bara är på golvet eller ska man envist försöka att lyfta upp dom?
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 14 jan-11 kl 13:01 »
Nu har jag ju iofs bara tre st knappt året gamla Brahma, men de hoppar snällt upp på sina pinnar som är i ca 1 meters höjd.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Idalun

• Småland
« Svar #7 skrivet: 16 jan-11 kl 11:03 »
Mina Brahma är ca 6 månader. Först sov alla på pinnarna när de flyttade hit i oktober. När det sen kom in fler höns i hönshuset så har Brahmorna bosatt sig i redena.  :(
Men envis som man är, så lyfter jag varje kväll upp dem på pinnarna och sedan sover de faktiskt där.
Idag ska vi testa att sätta om pinnarna med längre mellanrum så får vi se om det kan göra någon skillnad...  Vad gör man inte för att slippa  städa redena varje morgon!  ;)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 jan-11 kl 11:48 »
Mina fyra Brahmor som är ca 8 månader nu hade inga pinnar förrän de var ca 5 månader. Men glädjande nog flög de direkt upp på pinnarna när de blev flyttade till stora hönshuset. Hönorna sitter allra längst upp och det är högt! Den stora tuppen sitter längst fram/längst ned.

Däremot har jag inte lyckats med mina Orpington - fixade egen plats med hyfsat låg pinne (om den var för låg så hoppade de bara ned igen när jag lyfte upp dem) men fast jag höll på i flera månader så hoppade de aldrig upp frivilligt. Så jag har gett upp dem. Några är äldre och har suttit så i flera år men två är födda hos mig. Så jag är noga med att hålla torrt och byta ut ströet oftare där de sitter varje natt på golvet. Alla av Orpingtonen har haft problem med fotbölder så därav att jag ville ha upp dem på torra pinnar....
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #9 skrivet: 22 jan-11 kl 01:04 »
Förlåt en fråga  8) Om nu de tunga raserna vill sova på marken , Är inte det ok  ??? Är det så att alla ska sova på pinne.
Bara tänkt som om jag vill ha större ras vill jag ju tänka "hönsigt" inte "människa" om ni förstår   
                           Undrar Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 22 jan-11 kl 09:08 »
Det finns fördelar med att sova på pinnen.

-Pinnen är oftast säkrare om man får besök från rovdjur. Visst finns det rovdjur som klättrar men ofta rensas det som finns på golvet först.

- Höns är känsliga för fukt. Pinnen är alltid torr och är hönsen själva våta efter en regnig dag så torkar de bättre på  pinnen. Golvströ ha en tendens till att bli fuktigt dels när det börjar bli dags att städa men även  annars.

-I många hönshus är golven kallare än pinnen.

-Den skit som blir hamnar oftast på golvet. Golvliggare blir ofta skitiga och ställer mycket högre krav på att man ska städa ofta. Dessutom ligger hönsen och skiter på natten vilket gör att dom lättare får inkletet bajs i fjädrarna.

Fördelar med golvliggare

-Man behöver bara ha en symbolisk sittpinne ifall man blir besiktigad av djurskydds inspektör.

Nackdelarna med golvliggare är alltså främst sådant som är negativt för hönsens hälsa och välmående. Fördelen är för ägarends larmask  ::)

Jag tycker faktiskt att man ska anstränga sig så långt det går för att få upp sina höns på pinne om så endast 20 cm över golvet. Däremot har jag full förståelse för att det inte alltid fungerar :-\  Då får man istället vara extra noga med att hålla koll på hälsa och hygien på golvliggarna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser