Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemlagat knäckebröd  (läst 2773 gånger)

Gilbert

• Gäst
Hemlagat knäckebröd
« skrivet: 11 nov-13 kl 21:32 »
Finns det någon som provat att göra knäckebröd med råg hemma?
Var hittar man några riktigt bra recept på knäcke som blir runt och platt som går att hänga upp?

Håning

• Gäst
SV: Hemlagat knäckebröd
« Svar #1 skrivet: 11 nov-13 kl 22:01 »

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 nov-13 kl 22:09 »
Jag vet att det finns en del recept på de "vanliga" sidorna. Söker efter ett som jag kallar riktigt knäcke recept.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 nov-13 kl 22:36 »
Det här blir det i morgon.
http://annesmat.blogspot.se/2011/12/knackebrod-med-kummin.html

Efter det skall jag göra julsenap efter receptet i senapsalbumet.
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=media;in=8277

Håning

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 nov-13 kl 22:47 »

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 nov-13 kl 12:45 »
Puh! Nu har jag gjort en sats knäckebröd. Det fungerade över förväntan och jag tänker prova det igen.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 12 nov-13 kl 15:58 »
Tilll knäcke behövs egentligen inget "eget" recept.
En bas av vatten, olja, salt och sedan valfri sötma, grovlek av mjöl och kryddor eller utan kryddor.
Jäs på vanligt sätt, dvs en gång i bunke och en gång på plåt.

Kavla ut tunt, gärna med kruskavel och grädda i 225 grader tills bröden får fin färg.
kanske tar 25 minuter?

Eftertorka om bröden känns lite mjuka på eftervärme i ugnen, luckan lite på glänt.
Eller i väldigt låg värme, 50-75  grader en stund.

Mina ligger alltid kvar i ugnen(avstängd) tills dagen efter.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 nov-13 kl 16:30 »
Nu har jag bakat efter recept och det som du inte kallar recept utan en massa ingredienser kallar jag recept.
Många knäcke på nätet har en massa sesam och annat blandat. Jag följer inte recepten slaviskt utan ändrar efter behag.
Denna gång var önskade jag ha RÅG KNÄCKE som blir knaprigt och krasar på 15 minuter. Funkade!
Gör man 16 st stora så kan man inte låta dem ligga kvar i ugnen, man vill köra på tills det blir klart.
Låta kallna på galler och sedan på pinne.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #8 skrivet: 12 nov-13 kl 16:38 »
Nu har jag bakat efter recept och det som du inte kallar recept utan en massa ingredienser kallar jag recept.
Många knäcke på nätet har en massa sesam och annat blandat. Jag följer inte recepten slaviskt utan ändrar efter behag.
Denna gång var önskade jag ha RÅG KNÄCKE som blir knaprigt och krasar på 15 minuter. Funkade!
Gör man 16 st stora så kan man inte låta dem ligga kvar i ugnen, man vill köra på tills det blir klart.
Låta kallna på galler och sedan på pinne.
Eller så lägger man tillbaka hela högen med brödkakor på eftervärme när sista kakan är klar ;)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 nov-13 kl 22:28 »
Nu har jag provat att mala rågen grovt och göra knäckebröd, det fungerade bra det också. Det blev ett riktigt grovt knäckebröd.

Rågbullarna med hälften malen råg och hälften vetemjöl special blev också betydligt bättre än med rågsikt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser