Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandkycklingar  (läst 3026 gånger)

Juppepinne

• Östergötland
Blandkycklingar
« skrivet: 20 jan-11 kl 14:56 »
Hej!
Jag kläckte 16 kycklingar den 2 december. Om jag har räknat rätt så är de alltså 8 veckor nu. När borde man kunna se om det är tuppar eller hönor? De är blandras och de flesta har en mamma som är vit Lohman och pappa som är blandis. Eftersom Lohman har ganska stora kammar (i alla fall de jag har) tycker jag ju att både höna och tupp borde få ganska stora kammar.
Jag har inte en aning om hur man ser om det är en höna eller tupp förrän de antingen börjar värpa eller också gala.
Finns det någon här inne som bor i närheten av mig och som skulle vilja komma och kolla på dem? En liten "roadtrip" är ju aldrig fel.  ;)
Än så länge har jag inga planer på att minska ner antalet men eftersom jag ska ha hönsbytardag i april och då tänkte försöka sälja några av dem vill jag inte lura någon stackare att de får hönor när det egentligen är tuppar.
Jag har tyvärr inga kort på dem eftersom min kamera strejkar.

Hälsningar Ida.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Blandkycklingar
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 19:46 »
Hej! Du bör se nu vad som är tupp och höna. Tupparna bör ha röda större kammar, hönorna har inga kammar. De utvecklar inte röd stor kam förrän de börjar närma sig könsmognad (runt 18-20 + veckor).

Jag ska fixa lite bilder till dig som du kan jämföra dina med. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Blandkycklingar
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 20:00 »
Nu ska vi se! :D

Här är en hönskyckling som är kläckt ur ett lohmann LSL ägg (vit lohmann). Hon är 3 veckor gammal på bilden.

Här är en tupp, också från lohmann LSL ägg, 3 veckor gammal. Han har redan fått en liten tuppkam.

Här är de två tillsammans, tuppen till vänster och hönan till höger.

Här är en annan tuppkyckling som också är kläckt ur lohmann LSL ägg, ca 4 veckor gammal på bilden. Han har inte lika stor kam men den har rodnat och blivit "kraftigare/tjockare".

Här är hönskycklingen som 5 veckor gammal.

Här är 2 hönor som är ca 17-18 veckor gamla och börjar närma sig könsmognad. Också kläckta från Lohmann LSL ägg.

Här är en Chabohöna som är ca 16 veckor gammal (Chabos får stora kammar).

Här är en Chabotupp som är ca 12 veckor gammal.

Ska ut och ta kort på en ung Vit Bovanavkomma (höna, pappan antagligen Sussex) som måste vara ca 12 veckor nu.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser