Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt att byta ruta i innanfönster?  (läst 4731 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Svårt att byta ruta i innanfönster?
« skrivet: 20 jan-11 kl 20:58 »
Någon som kan tipsa om bra beskrivning på hur man byter ruta i innanfönster? En av grabbarna roade sig med att krascha ett idag :( Får väl vara glad att det inte gick sönder rakt igenom ::)

ersam

• -
SV: Svårt att byta ruta i innanfönster?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-11 kl 21:03 »
Ta en vass kniv och skär bort kittet. Ta en tång och dra ur stiften. Skrapa rent i utrymmet där glaset ska ligga (=kittfalsen).

Skär till nytt glas med nån mm marginal runt om. Lägg kitt i falsen och tryck försiktigt ner rutan i kittet. Stifta. Lägg nytt kitt. Vänta en dag och måla över.

Har du grejerna så är det fixat på en timme. Har du aldrig skurit glas och inte känner för att börja med det nu så ta med bågen till en glasmästare så fixar han det smidigt. Har du gammalt glas stående nånstans så ta med det. Glas är dyrt. Kanske du låter glasmästaren kitta också när du ändå är där...

Inget svårt jobb egentligen. Och bra att kunna.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jan-11 kl 14:57 »
Ofta är det enklare att få bort kittet om man värmer det, men var försiktig så inte glaset spricker av värmen.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-11 kl 14:28 »
Tack för råden! Bara att prova då :)

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 26 jan-11 kl 20:10 »
Ofta är det enklare att få bort kittet om man värmer det, men var försiktig så inte glaset spricker av värmen.

Var speciellt försiktig med den kraschade rutan så den inte spricker av värmen!  ;)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #5 skrivet: 27 jan-11 kl 11:30 »
En Speedheater (http://www.gamletrehus.no/index.php?page=34) är ypperlig att ha om man skall renovera många fönster. Vi köpte en sån och har helt klart inte ångrat oss. Jag förstår verkligen inte hur vi skulle fått av färg och kitt utan den......
Malin

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 27 jan-11 kl 19:55 »
Har också en sån och fattar inte hur man ska få ut rutorna på ett vettigt sätt. Har sågat till en skiva lika stor som glaset som jag klätt in i folie och sen värmer jag på. Eldar på glatt med färgen men har svårt att få till det med kittet så det blir effektivt. Visa gärna med bilder eller en förklarande text - får inte till det...  :-\

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #7 skrivet: 27 jan-11 kl 20:48 »
Har också en sån och fattar inte hur man ska få ut rutorna på ett vettigt sätt. Har sågat till en skiva lika stor som glaset som jag klätt in i folie och sen värmer jag på. Eldar på glatt med färgen men har svårt att få till det med kittet så det blir effektivt. Visa gärna med bilder eller en förklarande text - får inte till det...  :-\

Jag har bara satt den med 45 graders vinkel på glaset, riktad mot kittet. Jag vet att det innebär en risk att glaset spricker, men har inte varit med om det ännu i varje fall (har bara tagit ut 8 glasrutor hitintills). Och så har jag varit väldigt försiktig med hur länge jag haft den på förstås. Här är en bild som visar: http://hardwareaisle.thisoldhouse.com/2007/04/stripped_ease.html
Malin

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 27 jan-11 kl 22:04 »
Körde första rutan utan skydd för att testa och den sprack vid ett av stiften. Antar att det blev varmare. Så sen täckte jag men jag tycker det tar en jäkla tid och får inte till det. Nån som har en kittlampa till salu?  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 jan-11 kl 22:42 »
Skulle gärna ha en Speedheater, vi har många fönster att fixa här... lite för snål bara, dom är ganska dyra dom där apparaterna.

Gjorde en egen variant istället som kostade 0:-. Husets förra ägare hade monterat infravärme på verandan. Jag tog helt enkelt IR-armaturen och hängde i två ståltrådar i taket ovanför snickarbänken så nu kan jag grilla fönsterkitt för glatta livet.

Man får mixtra lite med avstånd och tid men sen funkar det perfekt.  ;D

gröngölingen

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 jan-11 kl 22:55 »
Hur stort avstånd har du mellan infravärmaren och fönstret? ungefär. Är det en 1000-watts infravärme?

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 jan-11 kl 23:05 »
 Har använt en vanlig värme pistol med platt munstycke och två hastig heter på värmen till 9 fönster  tyckte det gick ganska smidigt faktiskt .

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 28 jan-11 kl 11:43 »
Nån som testat lödkolv?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 jan-11 kl 13:36 »
Jag har aldrig använt värme för att ta bort kitt. Ett litet stämjärn funkar bra även på gammalt hårt kitt. Med kniv är det risk att man slinter och karvar i trät.

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 jan-11 kl 15:13 »
Hur stort avstånd har du mellan infravärmaren och fönstret? ungefär. Är det en 1000-watts infravärme?

Minns inte exakt, har packat undan grejerna så jag kan inte mäta. Skulle gissa på 10cm. Har man för nära så spricker glaset, för långt ifrån så händer ingenting. Tar ca. 10 minuter så är kittet mjukt och kan skrapas bort.

Den är nog på 1000W.

TÄNK PÅ BRANDRISKEN VID EN SÅN HÄR ANVÄNDNING AV INFRAVÄRME!!
Lämna inte obevakat.

Ulriks variant med litet stämjärn har jag fått rekomenderat av ett fönsterproffs men jag har inte riktigt fått kläm på det.

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 28 jan-11 kl 22:15 »
Jag har kört med brytbladskviv och fått ett snitt mot bågen sen äan man sprätta bort kittet. Dessutom har jag kört med Morakniv för el - alltså kort egg och det funkar hyggligt. Men det blir lite svinn. En ruta på fem lossade. Lite för mycket...  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser