Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästslakteri /trotjänaravlivning  (läst 15110 gånger)

gernsö

• Skåne
SV: Hästslakteri /trotjänaravlivning
« Svar #20 skrivet: 30 jan-11 kl 23:01 »
nej inte alls
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

pålle

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 30 jan-11 kl 23:04 »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 30 jan-11 kl 23:04 »
Jag hade hit en bil ett par dagar innan jul. De bultade är och tog med sig hästen till energi.... 4000 tog de för det. Lugn och duktig man var det som kom..... tror att de utgick från värmland någonstans.... men jag är inte säker.... telefonnumret har jag kvar om du är intresserad.....

Hoppas att du hittar ett bra alternativ :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

anette i bugared

• -
« Svar #23 skrivet: 31 jan-11 kl 08:47 »
då måste man väl vara ansluten som lantbrukare?
Nej det är inget krav. Däremot kräver de att man betalar direkt med kontanter eller kort.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 31 jan-11 kl 08:50 »
Nej det är inget krav. Däremot kräver de att man betalar direkt med kontanter eller kort.
Tackar för upp lysningen .

brainghost

• Småland
« Svar #25 skrivet: 04 feb-11 kl 23:08 »
Var tvungrn att avliva min kära märr,gick undan såg det aldrigde kom o hämtade henne i i sopkontanier ,glömmer det alldrig,,,,,,,

anglahund

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 14 apr-12 kl 23:54 »
http://www.nodslakt.se/index.html

Och de fruktansvärda transporterna till bla Italien bör förbjudas samt bör importerat kött förbjudas för vi har i Sverige så det räcker till.
Jag äter inte något annat kött än fisk och fågel o detta för att jag inte mår bra av annat kött. Jag äter heller inte ute på restaurang,korvaluan eller kött som jag inte kan få info om vad det är, vart det kommer ifrån, vilket slakteri som slakta o stycka djuret och om djuret hade livstidskarens. Dvs äter jag inte kött från eller som vid minsta misstanke kommer från knorrevången. Kvittar om det är folk som lämnat djuren där själva intygar att det passet hör till den hästen, den kon är frisk osv sov. Slaktas djuren hos kv kommer det inte inärheten av mig o min familj för vi ska inte bli sjuka av deras köttprodukter. Så mycket illa dom har orsakat djur och hästägare, de har haft djurförbud, inte städat ordentligt i slakteriet, stallat upp djur i utdömda stall, slaktat 37 hästar på andra hästars pass dubbla gånger o där en häst dog o slaktades 3gånger om! Getter, nötkreatur, gris,får och hästar har behandlats väldigt illa, fått stå i sin egen avföring i dagar eller lidit liggandes i hagar i dagar. De har haft åtal efter åtal, djurförbud, anmälningar och det är inget gott som dom för med sig bara ond bråd död o lidande. Detta när det finns ett slakteri i Mjällby sölvesborg som är tusen gånger bättre än kv! Nä bättre att ta det säkra före det osäkra o vet vad man stoppar i munnen o ger sin familj på tallriken. Bättre att ha rent samvete. Jag är INTE emot slakterier. Jag är INTE emot hästköttkonsumtion. Jag är INTE vegetarian/vegan. Jag är INTE djurrättsaktivist. Jag vet hur det ska gå till i ett slakteri resp trotjänaravlivning och jag vet lagen om djurskydd och vad lagen säger hur djuren ska ha det innan o på väg till slakt. Att bli uppstallad i dagar i utdömda stall utan mat o vatten uppbundna på otillåtet sätt samt stå i sin egen avföring är INTE ok, detta gör kv dagligen emot djur de får. Han skyllde på att han fått in många hästar samtidigt då polis o djurskyddsinspektören kom. Nä det är väl bättre att man vet att ens djur fick ett etiskt o lugnt slut än att gå runt o undra hur långt ner till Italien de kom innan de dog av törst,nertrampning,olycka eller av slag från transportören. Det är bättre att välja slakt i Sverige men undvika oseriösa slakterier som kv. Sen finns det trotjänaravlivning också o det är man skyldig att ge sin häst då den gett en allt, t.o.m sitt liv till slut. Man kan börja lägga undan till den utgiften samma dag man får hem sin häst i stallet då man köper den. Det hör till ansvaret som hästägare. Ge hästen ett värdigt slut även om man beslutar sig för att äta upp sin häst. Det är min åsikt! Vill ni ha bevis för de jag säger om kv? Googla dom! Det komemr en uppföljning om dom via uppdrag granskning i sommar också samt via radio o annan media.

Och en sak till. Såg att en av er sa att kv enbart slaktar hästar på måndagar och då enbart på morgonen. Detta stämmer inte! Jag har bott i Glimåkra i många år innan jag var tvungen att flytta pga deras hot emot mig och min familj för att jag anmälde dom då de stalla upp 5 hästar i utdömt stall, 40 tal delvis omärkta nötkreatur i samma stall, höns med brutna vingar o dessa djur stod upp till magen i sin egen avföring, hade avföringspansar på kroppen, hästarna stod uppbundna på otillåtet sätt i ett elrep som var 1m långt, de hade ingen mat eller vatten o kunde inte röra sig mer än ett steg åt höger eller vänster resp bak med bakbenen eller lägga sig ner. Nötkreaturen stampa runt i en dryga halvmetern djup avföringsdynga utan mat o vatten där yngsta djuret var runt nån månad gammal. Jag gick förbi av en tillfällighet, visste inte att man använde de byggnaderna ens en gång eller att man fick använda dom till djur överhuvudtaget. Jag ringde omg till polis och djurskyddsinspektören samt till media för inget hände därefter. Detta hände maj 2008 och rättegången var mars 2012. Läs detta: http://www.kristianstadsbladet.se/ostragoinge/article1618784/Slakteriets-tidigare-chef-riskerar-djurforbud.html http://www.kristianstadsbladet.se/ostragoinge/glimakra/article1618636/Boter-for-Knorrevangens-slakteri.html http://www.atl.nu/lantbruk/knorrev-ngen-inf-r-r-tta http://www.atl.nu/arbetsliv/knorrevangens-slakteri-atalas http://www.atl.nu/lantbruk/misstankt-svartslakt-pa-knorrevangen-anmals http://www.atl.nu/sok/knorrev%C3%A5ngen http://www.kristianstadsbladet.se/ostragoinge/article945817/Ny-kritik-mot-Knorrevaringngen.html O resten kan ni googla er fram till.

Men det stämmer INTE att de bara slaktar på måndagar o på morgonen. Vittnen har sett dom lasta av ett 15 tal varmblod en lördag eftermiddag o då var vittnena där för att leta efter sin försvunna häst(Ametist)  hans dotter lovade att ha som sällskapshäst till sin häst Rolex(som inte finns). Ingen bes.vet var på plats bara slaktarna o dottern o han själv. De slaktar alla dagar i veckan, måndag till söndag o på helgnätter också då de fått transporter från en känd hästskojare även kallad hästslakterskan i Örebro E.H känd i media under påhittat namn som "Eva" nu även dömd för misshandel av sina barn. Dottern till E.H är vittne till dessa transporter från Örebro till Knorrevången lördagnätterna. Så nej de slaktar alla dagar!

isalinden

• Öland
« Svar #27 skrivet: 28 aug-12 kl 10:43 »
Finns det ngn som vet på ett ungefär vad alla tillstånd och grävning kan gå på för att få begrava en häst på sin egen mark? Skulle vara lite intressant att veta eftersom kadaver bilen tar 5000 kr här för att hämta en stor häst..

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Sv: Hästslakteri /trotjänaravlivning
« Svar #28 skrivet: 28 aug-12 kl 13:08 »
750 har det kostat mig.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser