Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om Hybrid köp i Skåne!  (läst 3569 gånger)

Dobermann

• Skåne
Tips om Hybrid köp i Skåne!
« skrivet: 02 feb-11 kl 13:30 »
Då var det dags att fylla på i stallet.Då rovdjur och ålderdom gjort sitt här hemma.Jag är på jakt efter någon brunläggande hybrid.Just nu har jag Lohmann på gården och de är jag hel nöjda med,men känner ni till någon annan trevlig sort så kom gärna med tips till mig!!
Det viktigaste är iaf att ni tipsar mig om var jag kan vända mig att köpa 0-16 veckors gamla kycklingar som antligen leverarar till eller ligger i Skåne.

Mvh Dobermann
På gården finns Fru,2 pojkar,1 westi,,2 Katter,3Tuppar,ca 130brun Lohmann höns,mm mm

Simon

• Gäst
SV: Tips om Hybrid köp i Skåne!
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 22:25 »
Swedegg AB kläcker "Brun Hy-Line" och "Bovans Goldline"  ... Lättaste är nog att ta kontakt med Swedegg AB och helt enkelt fråga om de har någon uppfödare i skåne! :)
http://www.swedegg.se/
mvh Simon

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 feb-11 kl 22:34 »
Vet att jag själv var på jakt efter ett par hybrider tidigare. Sökte på eniro efter hönseri eller liknande och har för mig att det dök upp en del.
Avstod eftersom jag är lite oroad för sjukor. Men om du efter ditt inköp kan rekommendera stället så är Jag intresserad! :)

Dobermann

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 feb-11 kl 22:57 »
Sjukdomar?När dom kommer från stora kläckerier är det nog säkrare en när man köper "bonna höns" från grannen.Det borde vara ganska noga då de levererar upp till 200000 kycklingar per gård/år till våra äggproducenter.Så min teori är att i en sådan steril miljö bör % av sjuka/smittade djur vara minimala!Men det är bara mina amatör teorier!!Köpt 70 Lohman från ett kläckeri,dom var i kanon skick!
På gården finns Fru,2 pojkar,1 westi,,2 Katter,3Tuppar,ca 130brun Lohmann höns,mm mm

Simon

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 feb-11 kl 23:26 »
Sjukdomar?När dom kommer från stora kläckerier är det nog säkrare en när man köper "bonna höns" från grannen.Det borde vara ganska noga då de levererar upp till 200000 kycklingar per gård/år till våra äggproducenter.Så min teori är att i en sådan steril miljö bör % av sjuka/smittade djur vara minimala!Men det är bara mina amatör teorier!!Köpt 70 Lohman från ett kläckeri,dom var i kanon skick!

Precis så är det...annars skulle det snart bli STOOORA problem  :P

hönsmor

• Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
« Svar #5 skrivet: 04 feb-11 kl 15:15 »
KRUTMÖLLAN HÖNSGÅRD/ KRUTMÖLLAN AB ;)
Besök
Hobymölla 432
225 91 Lund
225 91 Lund
Tel
046-24 81 17
Fax
046-24 81 17
E-post
krutmollan.ab@lsn.se
Kontaktpersoner
Bo Kjellberg 
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 feb-11 kl 15:58 »
Besök
Hobymölla 432
225 91 Lund
225 91 Lund
Tel
046-24 81 17
Fax
046-24 81 17
E-post
krutmollan.ab@lsn.se
Kontaktpersoner
Bo Kjellberg

Tack för bra svar! Har du handlat där själv? Dela gärna med dig! Sortiment, bemötande och deras priser. Ja gärna mer. :)

Dobermann

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 feb-11 kl 09:15 »
Tack Simon & hönsmor för visat intresse!!!!!!!! :-* (pussen är riktad till hönsmor!!)

Hönsmor,vet du vilka hybrider dom har?Får väl vänta att ringa tills måndag morgon

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 05 feb-11 kl 09:26 »
Krutmöllan har haft Derco
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dobermann

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 10 feb-11 kl 21:38 »
Besök
Hobymölla 432
225 91 Lund
225 91 Lund
Tel
046-24 81 17
Fax
046-24 81 17
E-post
krutmollan.ab@lsn.se
Kontaktpersoner
Bo Kjellberg

Tyvärr fick jag svar idag på mail av Bo,att dom lagt av pga ålders skäl!!! :-\
 Då var man tillbaka på ruta 1 igen :'(

fler tips snälla..... :-*       går givetvis bra i angränsande län

smedjan

• Småland
« Svar #10 skrivet: 18 jun-11 kl 11:15 »
Hej!
Jag har fått erbjudande att låna grannens kläckmaskin och vill gärna utöka äggsortimentet med brun lohmann, som verkar vara trevliga att ha att göra med!

Har du möjligen ägg lämpliga för ändamålet att sälja?

Jag och grannen har börjat samla ägg och bör väl vara färdiga runt midsommar. Vi bor utanför Växjö

Ser fram emot ditt svar!
Hälsningar från Småland
Monica
Bor på en liten gård med händig man, hund, tre shirehästar, ett gäng glada höns och ett nytt fint trädgårdsland - som hönsen också gillar!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser