Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ansöka om höns i detaljplanerat område.  (läst 8310 gånger)

kbr

• Uppland
ansöka om höns i detaljplanerat område.
« skrivet: 03 feb-11 kl 15:28 »
hej bor i ett detaljplanerat område. Vad kostar det att ansöka om att ha höns där? och vad händer om man inte har något tillstånd men ändå höns?
Jag bor i Norrtälje kommun men i ett litet samhälle och på Norrtäljes hemsida står inte vad det kostar. Däremot hittade jag på Stockholms stad hemsida och där stor det att det kostar 1860 kronor. Väldigt mycket pengar tycker jag.

Någon som vet?
MVH Karin

Jakobsson

SV: ansöka om höns i detaljplanerat område.
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 15:35 »
Det e lite olika från kommun till kommun. I vissa får man bara ha hönor & ingen tupp, i andra går det bra med båda delar,
en del kommuner har begränsning på antal, jag fick bara ha 5+1 tupp men då var grannarna tvungna att godkänna det skriftligt
till kommunen. En del kommuner tar betalt, andra inte & det skiftar väldigt i pris. Allt från 300 kr & uppåt har jag varit med om. Men runt 8-1500 kr verkar vara vanligast. :) Ring & prata med dom på kommunen, det e nog det bästa.

//
Jakobssons fru

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 03 feb-11 kl 15:38 »
Dum fråga, men hur vet man om man bor i detaljplanerat område?

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 03 feb-11 kl 15:41 »
Ska du starta omfattande verksamhet?

Att hålla mindre "besättningar" är i regel inget problem. Detaljplanerat område kollar man med sitt byggkontor på kommunen.

Exempel: http://www.huddinge.se/Naturochmiljo/Djur-och-djurskydd/Tuppar-och-hons/

LimJans

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 03 feb-11 kl 19:46 »
Ska du starta omfattande verksamhet?

Att hålla mindre "besättningar" är i regel inget problem. Detaljplanerat område kollar man med sitt byggkontor på kommunen.

Exempel: http://www.huddinge.se/Naturochmiljo/Djur-och-djurskydd/Tuppar-och-hons/

2 kaniner och en hönsflock på kanske 5-6 stycken... :) Ska maila och höra med kommunen.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 03 feb-11 kl 20:06 »
Tyvärr frågade jag inte om kostnaden, men Norrtälje kommun kräver att man har grannarnas godkännande för att man ska få anstånd i detaljplanerat område.
Dock får du inte ha tupp....

Men man måste väl inte ha tillstånd för kaniner eller?
« Senast ändrad: 03 feb-11 kl 20:08 av Grönavågen »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 feb-11 kl 20:18 »
Jag bort på en mindre ort i Finspångs kommun. Jag ringde och frågade innan jag skaffade mina hönor. De sa att egentligen får man inte ha lantdjur inom tätbebyggt område men några trädgårdshönor kunde betraktas som husdjur. Därför fick jag grönt ljus för hönor men ingen tupp (muntligen, kostade inget). Det hade jag aldrig tänkt skaffa heller men när man har kycklingar kan man ju inte rå för att de börjar gala innan man hinner avyttra alla. ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

LimJans

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 03 feb-11 kl 20:21 »
Jag mailade och frågade, borde ju vara lugnt.... Ser inte grannarna härifrån...

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 03 feb-11 kl 21:42 »
Det finns olika begrepp. Detaljplanelagt område och tätbebyggt område (fler varianter finns). En detaljplan kan man lägga på ett område ute mitt i skogen så uppgiften att man inte får hålla djur i detaljplanelagt område måste vara ett missförstånd. Nån sån generell regel finns inte.

Däremot brukar det finnas regler inom tätbebyggt område. Här hemma mitt i byn står det kor i ladugården mitt emot skolan och pizzerian så det verkar väldigt märkligt med generella regler.

Alla har rätt att inte bli störda. Och det har inte med om man har fem eller hundra djur utan hur man håller dom. Sen finns det nivåer där man går från hobby till mer "reguljär" djurhållning och då krävs det olika tillstånd. Så stör du inte grannarna (ägg, honung eller vad du nu kommer att producera är alltid en populär "muta") så behövs inte heller tillstånd.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 feb-11 kl 22:10 »
Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:

39 § Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer, får kommunen föreskriva att
1. nötkreatur, häst, get, får eller svin,
2. pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur, eller
3. orm
inte får hållas inom område med detaljplan eller områdesbestämmelser utan särskilt tillstånd av den kommunala nämnden. Ett sådant tillstånd får förenas med särskilda villkor.

IMHO kan man ifrågasätta om t.ex. fem svenska dvärghönor inte skulle vara att betrakta som sällskapsdjur. De är i alla fall inga vidare produktionsdjur. I så fall har kommunen ingen rätt att kräva tillstånd för att ha dem.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 03 feb-11 kl 22:15 »
Utan att ta gift på det så ska det stå i varje enskild detaljplan eller områdesbestämmelse i så fall. Tror inte att kommunen kan ta generella beslut om sådant som helt plötsligt skulle börja gälla i alla detaljplaner.

anki65

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 04 feb-11 kl 16:53 »
det stämmer rätt så bra. jag fick betala 2000:- för mitt tillstånd.
jag gjorde så att jag gick till dom närmsta granarna och frågade dom om dom godkänner höns på min tomt och alla var så glada så jag fick tillstånd och det gick snabbare också!
jag min man och två barn ,2hästar,30höns dv.kockin och grönvärpare 2hundar 1kanin,1marsvin,1katt

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #12 skrivet: 04 feb-11 kl 17:43 »
runt 2000 på värmdö. och det måste förnyas var 5te år

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 04 feb-11 kl 18:24 »
Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:

39 § Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer, får kommunen föreskriva att
1. nötkreatur, häst, get, får eller svin,
2. pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur, eller
3. orm
inte får hållas inom område med detaljplan eller områdesbestämmelser utan särskilt tillstånd av den kommunala nämnden. Ett sådant tillstånd får förenas med särskilda villkor.

IMHO kan man ifrågasätta om t.ex. fem svenska dvärghönor inte skulle vara att betrakta som sällskapsdjur. De är i alla fall inga vidare produktionsdjur. I så fall har kommunen ingen rätt att kräva tillstånd för att ha dem.

"olägenheter för människors hälsa"
Kan en tupps galande vara ett hot mot någons hälsa? Njao, kanske den mentala hälsan då!  ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 04 feb-11 kl 21:19 »
Det där är så snett egentligen. Alla har rätt att inte bli störda. Av en tupp ja. Men av en hund nej. För ingenstans behövs några tillstånd för att ha en hund som skäller dygnet runt. Men likförbannat blir man störd.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LimJans

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 04 feb-11 kl 21:33 »
Det där är så snett egentligen. Alla har rätt att inte bli störda. Av en tupp ja. Men av en hund nej. För ingenstans behövs några tillstånd för att ha en hund som skäller dygnet runt. Men likförbannat blir man störd.
Ja, terrierskall ute på gården som ekar mellan kåkarna, dels så sent på kvällen att jag har gått och lagt mig, dels så tidigt på morgonen att jag fortfarande sover, det om något borde klassas som störande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser