Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppbeteende - introducerande av ny tupp  (läst 3700 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Tuppbeteende - introducerande av ny tupp
« skrivet: 04 feb-11 kl 17:27 »
Ni som har många tuppar - hur gör ni när ni tar in en ny fullvuxen? Har alltid tagit in dem som kyckling/ungtupp.
Har nu en jättefin avelstupp (dvärgkochin) som jag är extra rädd om (är ju rädd om alla men ni förstår nog vad jag menar). Han måste gå med stora flocken i väntan på att få gå avskiljt. Satte honom först avskiljt i hönshuset bakom nät men runt de andra så de kunde kolla in varandra och förhoppningsvis vänja sig vid att nya tuppen fanns (fått det som tips). Släppte ut honom idag och då började två dvärgtuppar slåss mot honom samtidigt. Vilken tupp viker inte iväg för det?! Så han pinar iväg och gömmer sig. Kastade till slut ut de stridigaste tupparna och lät honom möta de lugnare - inga större problem. Sen tog jag in några i taget under dagen. (Övriga gick alltså ute fritt) Så blev det en mot en varjefall. Slutade att han gömde sig i ett rede mot kvällen. Tog in honom i buren igen då jag tyckte det var bättre han kunde återhämta sig där än att ligga i ett rede utan mat. Vet att de ska avsluta men den andra tuppen tyckte väl det var avslutat för tillfället. De stora hönorna hackar honom med. De som accepterar honom är ungtupparna som inte blivit könsmogna ännu. Har för mig att jag läst här att det är ovanligt att de dödar varandra.. stämmer det?

Ska jag bara friskt vågat ta ut honom imorgon och låta de mangla ned honom igen? Nöjer de sig med att han ger sig och så är rangordningen klar?
Jag har försökt ordna lite gömställen åt honom. De jag pratar om är fyra stora tuppar och fyra små. De små verkar värst. Herr silkestupp och bantamen är inte lätta att tas med. Vithättan nöjde sig med att uppvakta honom som han vore en höna - dominant förnedrande antagligen. Nyss könsmogna stora Brahmatuppen har fullt upp med att jaga dvärgvithättor istället för att jaga tuppar eller sina egna hönor - han förstår inte att han är för stor och de är lätta att fånga i hättan  :-\ han är helt galen i dem. Hoppas denna obsession och tvångsuppvaktning slutar snart... Ledartuppen store herr OrpingtonSture säger ifrån när han är på plats.

Så ska jag bara släppa ut honom imorgon utan kontroll eller finns det risk för att han blir allvarligt skadad när det är så många tuppar? Vanligt att de slåss flera mot en?

Tacksam för råd då jag inte vill ha en vanställd avelstupp som jag ev också ska ställa ut igen.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Tuppbeteende - introducerande av ny tupp
« Svar #1 skrivet: 04 feb-11 kl 18:24 »
Jag är absolut ingen expert på detta område, men har erfarenhet av att sätta in en vuxen dk-tupp i gruppen. Jag satte in den på kvällen, på pinnarna bredvid dom andra. Och visst blev det lite slagsmål hit och dit, men efter nån dag så hade han hittat sin plats.
Men jag tror det är väldigt individuellt också, alla tuppar är ju olika, precis som vi ;)
Är man väldigt orolig så får man väl helt enkelt släppa ihop dom och hålla vakt ett tag i början och se hur det går.
Man kan ju vara beredd på att det kan bli lite blodigt, men jag tror dom fixar det där själva om dom är friska djur :D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 10:45 »
Tack för inlägget. Jag tror han får ha livet i behåll varje fall utan vanställd kam  :D. Var rädd för att de skulle demolera honom fullständigt. Är ju en del sår i kammen men det får man ju räkna med. Han är ingen stridig tupp så det är nog därför det funkar. Sen får vi väl se när han kommer tillrätta. Just nu gömmer han sig bakom ett kompostgaller tillsammans med ungtupparna. Vet ju genom andra trådar om tuppar att det brukar gå bra bara någon ger sig. Men ibland kan ju delar av kammen ryka och då blir det minus på utställning.. så skönt att den sitter kvar  :P

Som tur är är det plusgraderoch ingen snö så trycket inne i hönshuset minskar när de flesta nu går ut fritt och kan springa av sig lite.

vispan81

• -
« Svar #3 skrivet: 07 apr-11 kl 07:10 »
puttar upp denna tråden lite...
Hur pass är det "normalt" att tupparna slåss och gör upp egentligen???
Har precis släppt in en blommetupp till brahmatuppen och hör och häpna, brahman var nog starkaste man då jag gick ut och tittade till dom precis och blommen hade gått undan med lite blodig kam.
Ska jag nu låta dom fortsätta gå ihop eller var för sig, novis med öppen för lärdom är jag ;)
Deras uppgörelse började med att dom lade huvudet över varandra och boxades runt sen blev det som det blev.
Vad har ni för tips nu, låter dom vara åtskilda så länge i väntan på eventuella svar här inne.
Har bara 1 brahma höna och 1 tupp, så nya gruppen är fler med 1 blomme tupp o 4 höns.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-11 kl 09:41 »
Jodå, alla tuppar vill vara störst, bäst och vackrast - för då får man alla damer ;)
Har dom gjort upp så att det är lugnt i hönshuset - låt dom vara.
Se till att det finns ställen att kunna gömma sig bakom, springa runt så att inte den stackare som förlorar blir utmobbad.
Möblera om litegrann, sätt in några nya grejor samtidigt så får alla nåt annat att tänka på.

vispan81

• -
« Svar #5 skrivet: 07 apr-11 kl 12:12 »
ännu en fråga då om dom häringa tupparna. När vet jag om det har gått bra eller inte? Den nyaste tuppen sitter just nu i ett hörn och så fort han visar sig ute går den gamla på honom. Hönorna har dom flesta gått med den gamla tuppen trots de kom med den nya. Vad är okej och vad är inte det liksom? När det gäller att blöda från kammen, gör alla det oavsett utgång efter bråket eller det är värre fall?
Många frågor och jag försöker leta svar men inte hittat nån bra sida som pratar om detta.
tack så länge.
När det gäller nya saker och saker att gömma sig, vad har ni för exempel på detta??

Japp många frågor blev det ,får se om nån snäll själ orkar svara på alla tusen frågor :)

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-11 kl 12:45 »
Jag satte in två unga tuppar ( dock könsmogna ) till en lite äldre tupp. De kom inte från den egna flocken.
Jag köpte dem i januari -10 och tog bort dem i somras nån gång, de slogs hela tiden.

Det är klart att de gjorde upp mer vissa dagar än andra men de slogs jämt. Ingen av de nya tupparna kunde räkna med att ens hinna titta åt en hönas håll innan gammeltuppen var där och sparkade dem i huvet.....

Jag märker otroligt stor skillnad på de tuppar som nu har fått växa upp i flocken från kycklingar..... De är nu " bara " 4 st men det funkar bra...... Hade 13 st ett tag ;D
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 07 apr-11 kl 20:52 »

När det gäller nya saker och saker att gömma sig, vad har ni för exempel på detta??

Ta in lite "natur" en gren, en liten gran kanske en pall, (som du kan sitta på ett tag  ::) och filosofera) en hink kanske eller ett par delar av en halmbal - det brukar uppskattas att sprätta i och då får alla nåt annat att tänka på.
Om den tupp som fått stryk bara har nån stans att gömma sig, att han får tag på mat och vatten och att få "slicka sina sår" i lugn och ro och sedan att han accepterar att han är nr 2 så brukar det lugna ner sig.
Visst kommer han att prova med hönorna och visst kommer ledartuppen bli sur men det brukar inte bli mer än "en hurring" då.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 apr-11 kl 01:38 »
ännu en fråga då om dom häringa tupparna. När vet jag om det har gått bra eller inte? Den nyaste tuppen sitter just nu i ett hörn och så fort han visar sig ute går den gamla på honom. Hönorna har dom flesta gått med den gamla tuppen trots de kom med den nya. Vad är okej och vad är inte det liksom? När det gäller att blöda från kammen, gör alla det oavsett utgång efter bråket eller det är värre fall?
Många frågor och jag försöker leta svar men inte hittat nån bra sida som pratar om detta.
tack så länge.

Japp många frågor blev det ,får se om nån snäll själ orkar svara på alla tusen frågor :)

Om att blöda från kammen: Alla blöder inte - hade en vinnare idag som inte blödde alls. Men stackars Lennart blödde så mkt så ögonen svullnar igen hela tiden. Han förlorade gården och alla damerna verkar det som. Ingen vill sitta med Lennart inte. Trodde de skulle dela upp sig med hönorna men verkar inte så. Nu är han inne i natt i vårt hus och vilar och torkar. Han var genomblöt efter allt regn. Och när de inte kan se blir de direkt väldigt eländiga. Har tvättat med varmt vatten och bomull några gånger. Han ser ut som en halv fotboll i ansiktet stackarn.
Att gömma sig: jag vek upp två kompostnät mot varandra så kan de gå in i hörnan av den och gömma sig. Sätt gärna ut någon extra mat och vattenskål. Men nu har det gått ett tag sen du skrev detta så allt kanske har lugnat sig nu  :)

vispan81

• -
« Svar #9 skrivet: 19 apr-11 kl 08:28 »
Hej igen. Ja nu har det gått ett tag och jag måste skriva av mig lite :)
Det har gått bra peppar peppar :)
Dom samsas i både hönshus och hönsgården, visst ibland kommer han lite närma när den andra är närma och då får han springa men inget allvarligt som vi kan se det.
Hoppas det förblir så här och kan ju förstå att det blir lite ståhej nu när alla vill till hönorna :)
Tack för tipsen, jag har tagit del av dom allihopa.
hälsn ida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser