Ni som har många tuppar - hur gör ni när ni tar in en ny fullvuxen? Har alltid tagit in dem som kyckling/ungtupp.
Har nu en jättefin avelstupp (dvärgkochin) som jag är extra rädd om (är ju rädd om alla men ni förstår nog vad jag menar). Han måste gå med stora flocken i väntan på att få gå avskiljt. Satte honom först avskiljt i hönshuset bakom nät men runt de andra så de kunde kolla in varandra och förhoppningsvis vänja sig vid att nya tuppen fanns (fått det som tips). Släppte ut honom idag och då började två dvärgtuppar slåss mot honom samtidigt. Vilken tupp viker inte iväg för det?! Så han pinar iväg och gömmer sig. Kastade till slut ut de stridigaste tupparna och lät honom möta de lugnare - inga större problem. Sen tog jag in några i taget under dagen. (Övriga gick alltså ute fritt) Så blev det en mot en varjefall. Slutade att han gömde sig i ett rede mot kvällen. Tog in honom i buren igen då jag tyckte det var bättre han kunde återhämta sig där än att ligga i ett rede utan mat. Vet att de ska avsluta men den andra tuppen tyckte väl det var avslutat för tillfället. De stora hönorna hackar honom med. De som accepterar honom är ungtupparna som inte blivit könsmogna ännu. Har för mig att jag läst här att det är ovanligt att de dödar varandra.. stämmer det?
Ska jag bara friskt vågat ta ut honom imorgon och låta de mangla ned honom igen? Nöjer de sig med att han ger sig och så är rangordningen klar?
Jag har försökt ordna lite gömställen åt honom. De jag pratar om är fyra stora tuppar och fyra små. De små verkar värst. Herr silkestupp och bantamen är inte lätta att tas med. Vithättan nöjde sig med att uppvakta honom som han vore en höna - dominant förnedrande antagligen. Nyss könsmogna stora Brahmatuppen har fullt upp med att jaga dvärgvithättor istället för att jaga tuppar eller sina egna hönor - han förstår inte att han är för stor och de är lätta att fånga i hättan

han är helt galen i dem. Hoppas denna obsession och tvångsuppvaktning slutar snart... Ledartuppen store herr OrpingtonSture säger ifrån när han är på plats.
Så ska jag bara släppa ut honom imorgon utan kontroll eller finns det risk för att han blir allvarligt skadad när det är så många tuppar? Vanligt att de slåss flera mot en?
Tacksam för råd då jag inte vill ha en vanställd avelstupp som jag ev också ska ställa ut igen.