Ibland när jag blir extra raljant beror det på att jag har ett par tankar i huvudet som krockar vilka jag inte kan reda ut ordentligt.
Så var det denna gång. Därför vill jag redogöra för dessa.
Jag är ekolog, inte pedant. Jag är vegetarian, inte hälsokostare. Jag försöker vara självhushållare, inte biodynamiker. Jag feströker, festdricker, käkar feta chips och mängder med smågodis. Varningsrapporter gäspar jag åt. Jag tänker bara på min farbror som rökte så intensivt att hans "kärring" fick rökhosta. Han huttade stundligen, käkade hårdstekt fläsk och dog urstark vid 88 års ålder. Jag har därför troligtvis goda gener och kan därför säga "What - me worry?" åt alla kostexperter.
Men jag värnar om naturen. Det är inte juste att bryta ner omgivningen ävan om man inte har något emot att bryta ner sin egen kropp. Knarka gärna - men sno inte grejerna på min vind, ungefär.
Därför blir jag givet deprimerad över att höra att jag kan förstöra jordbruksmark genom att strö vedaska på mina grönsaker. Petroleumaska hade jag begripit, men vedaska - kan den verkligen vara så giftig?
Här vill jag tillåta mig att från lekmannan nivå komma med en invändning - om vedaska vore giftig, då skulle det ju vara lika giftigt att låta en pinne ligga och ruttna i trädgården - den innehåller ju samma material som askan. Borde inte alla träd i Sveriges skogar deponeras någonstans? De borde ju ha sugit upp tungmetaller som svampar allihopa? OCh kan jag verkligen lite på äppelträden? Vad är det de släpper ifrån sig för frukter egentligen?
Därav mina tvivel mot denna larmrapport. Visserligen kan jag ta till mig koncentrationsargumentet. Att för mycket vedaska på samma plats kan leda till en förhöjning av tungmetaller just där.
Men ekologiskt sett borde det inte spela någon roll. Då deponeras ju tungmetallerna där istället för någon annanstans. Och i min kropp som sagt, som skall deponeras i berggrunden tillsammans med Mannas.
Fast jag har börjat bli lite orolig vad jag skall bjuda ungarna på. De får hoppa över broccolin och hålla sig till grillchipsen.