Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kallar man djur som inte är genbank??  (läst 15458 gånger)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: vad kallar man djur som inte är genbank??
« Svar #60 skrivet: 06 feb-11 kl 21:27 »
Ja, jag har lutat mig tillbaka med 'popcornen' en bra stund nu...

Oavsett hur neutral man försöker hålla sig i den här debatten så är det många genbanksmänniskor som uttalar sig väldigt plumpt och faktiskt fanatiskt, på samma sätt som en del politiska och religiösa grupper, på det där sättet så man bara backar och tänker att nej, inte jag inte...

Det är synd. Jag visste inget om genbanker när jag började med höns, visste inte ens vilken ras det var på de hönor vi fick (lohman fick vi veta sen) och när jag sen hörde talas om genbank tänkte jag att det vore ju bra, började fundera lite på att skaffa blommehöns sen och ha genbank, men faktiskt så har diskussionerna härinne fått mig att avstå, just för den inställning som många genbanker verkar ha. Jag skulle ju inte vilja vara med om det som Bettyboop fick uppleva t ex, göra allt rätt och sen få blankt nej efter allt slitet ändå... Nonchigt och knäppt verkar det.

(och jag har blommehöns ändå, utan genbank...)
det var ju inte så värst neutralt att skylla på en... hehe
Tycker båda sidorna har sina bra och dåliga argument...  ;D
Fast det är välldigt intressant att följa tråden.... undrar vem som "vinner"!? SPÄNNANDE!
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #61 skrivet: 06 feb-11 kl 21:33 »
Jo, men det är från den sidan som de grövsta övertrampen kommer tycker jag...

Och det gäller absolut inte bara den här tråden, för att förtydliga, det har ju förekommit sådana här trådar ända sedan jag tittade in för första gången för tre år sen eller vad det nu blir.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #62 skrivet: 06 feb-11 kl 21:36 »

Jag väljer också popcorn nu och skiter i att argumentera mer här.

Finns annat att göra.

Jag tycker om alla mina höns och kommer att föda upp Ölands höns ändå.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #63 skrivet: 06 feb-11 kl 21:40 »
Jag väljer också popcorn nu och skiter i att argumentera mer här.

Finns annat att göra.

Jag tycker om alla mina höns och kommer att föda upp Ölands höns ändå.

Tummen upp!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Katharina K

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 06 feb-11 kl 21:45 »
Detta gäller ju eg bara Lantraserna.
Jag tycker att är det djur med genbanksintyg så skriver man det, har de inget så behöver det inget stå.
Att skriva att de är korsningar om de inte är det är väl falsk marknadsföring. Jag har haft Orusthöns som jag kläckt fram själv från ägg som kom från genbank, de var minsann inte några korsningar. De var äkta orusthöns utan genbanksintyg och jag sålde dom som Orusthöns.

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #65 skrivet: 06 feb-11 kl 22:43 »
Älskar trådar som denna, härligt med kärlek.

Har hedemorahöns i just genbank så här ser jag på det hela.

Hedemora höns med intyg, Hedemora utan intyg är Hedemora höns båda två. Skillnaden är den att om man har som önskemål att bedriva sin hobby enligt genbankens regler så behöver man dessa intyg för att kunna göra just detta.

Dessa regler är framtagna och godkända av en myndighet ( i samråd med slk). I framtagningen av dessa regler har man gjort en tolkning av rio konventionen (FN) som sverige har skrivit under att följa ang bevarandet av husdjursgenetiska resurser. Om jag inte minns helt fel så har vi en grundlag som säger att vi måste följa FN resolutioner. (kan ha fel här vär rätt stökig i skolan  >:D)

Denna tolkning kan ändras så att minna hönor inte längre kvalificeras som genbanksdjur, eller att djurhållningen måste ta en dramatisk ändring eller, eller, eller ja framtiden kan vi ingen sia om. Jag kommer behålla mina höns oavsett.

Sen finns det folk som tycker att dessa framtagna regler, eller tolkning om man vill säga så är helt åt He, och andra som gillar dem. Det är normalt att ha olika åsikter.

Självklart kan genbanksdjur och icke genbanksdjur vara lika renrasiga men reglerna finns där likväl oavsett vad man tycker. Har skrivit det förut skriver det igen. När det finns regler oavsett sammanhang så kommer det alltid finnas folk som kommer i kläm och blir sura. Sen kommer det alltid finns folk på båda sidor som för någon form av ideologisk krigföring runt det hela. Sen oavsett hur man än  lägger tungan på vågen så kommer någon att bli stött,sur,upprörd även om det aldrig var intentionen.

Jag valde själv att bli genbank pga av att det sättet, tanken eller vad ni nu vill kalla de tilltalar mig. Detta med att ställa ut djuren är inget för mig. ser jag ner på dem som gör det? NEJ inte på något sätt. Sen finns det säkert folk som tycker man kan kombinera dessa två, återigen helt okej att tycka det.  Jag tycker inte det. Min ståndpunkt är ganska klar vill man pyssla med genbank så är de reglerna som gäller, vill man ställa ut så är det de reglerna som gäller. MEN man kan fan i mig respektera varandras val för den delen och glädja och sörja med den andre likväl i dennes framgångar och motgångar.

Nu kommer säkert några att skriva bla bla bla han sa,hon sa, den gjorde si och så, jag menade inte osv osv.

Lägg ner och ge varandra en stor kram

Jakobsson

« Svar #66 skrivet: 06 feb-11 kl 23:46 »
Hovnoret:  :-*

//
Jakossons fru

Villola

• Ångermanland
« Svar #67 skrivet: 07 feb-11 kl 00:44 »
Av egen erfarenhet,så vet jag att en hel del av detta med genbank är fjant,men några ska ju göra  sig pengar på allt,sjäv så sålde jag en get o bockkilling till så kallade lappgetsbesättningen genom släktingar på gården 1994 så inte finns det några getter som kan kallas lappgetter där inte o dom har ju tidigare  tagit bockar från grannbyarna,som tagit matrial från södra västerbotten,o det samma gäller väl så kallade genbanksdjur ovasett sort,höns,kor mm.Bara nån får ta åt sig äran av att ha rädda nåt djurslag,o nu så kommer en person här på alternativ att vråla,men jag bor ihop men en Fjällströmare o en kusin åt mig har varit gift med en så vi vet.Alla djur ar lantraser i begynnelsen.

Ronny

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 07 feb-11 kl 00:50 »
Ja, då kom vi ju fram till samma sak den här gången också, nämligen att alla ska kramas och pussas. Ni kan väl få en puss från mig också, men var håller jag för mig själv  ;D

En fråga som tangerats här och i flera liknande trådar är om det bör vara tillåtet att hålla fler än ras om man är med i en genbank. Jag tänker bl.a. på Betty Boops uppmärksammade fall, när hon först blev "lovad" genbank på sina ölandshöns och då inte hade någon annan ras. Sen skaffade hon flera andra raser inom ett halvår och nu är det strul med genbanksanslutningen. Öppnar en ny tråd för den frågan.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Villola

• Ångermanland
« Svar #69 skrivet: 07 feb-11 kl 00:53 »
Glömde säga att alla djur är lika mycket värda o älskvärda.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #70 skrivet: 07 feb-11 kl 01:07 »
Tycker inte det handlar om genbank eller ej. Är väl om du som uppfödare är tillräcligt kunnig så du vet att det du säljer renrasigt. Finns många som har köpt tex Dvärg kochin eller Wyandotter och fick den infon hos uppfdaren att dessa är ras och färgrena.. De kommer hem så får de reda från någon annan att det där är korsningar, absolut inte renrasigt. kan inte föstå hur dethar med genbank att göra. spelarväl ingen roll om det är hedemora eller Orpington  ???

"Inte undra på att det är krig här i världen" ::)

Ronny

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 07 feb-11 kl 01:23 »
Av egen erfarenhet,så vet jag att en hel del av detta med genbank är fjant,men några ska ju göra  sig pengar på allt,sjäv så sålde jag en get o bockkilling till så kallade lappgetsbesättningen genom släktingar på gården 1994 så inte finns det några getter som kan kallas lappgetter där inte o dom har ju tidigare  tagit bockar från grannbyarna,som tagit matrial från södra västerbotten,o det samma gäller väl så kallade genbanksdjur ovasett sort,höns,kor mm.Bara nån får ta åt sig äran av att ha rädda nåt djurslag,o nu så kommer en person här på alternativ att vråla,men jag bor ihop men en Fjällströmare o en kusin åt mig har varit gift med en så vi vet.Alla djur ar lantraser i begynnelsen.

Jag är medveten om att den här tråden har spårat ur, men känner mig tvungen att svara Villola eftersom det utan tvekan är jag som förväntas vråla, men det tänker jag inte göra. Du har framfört det här tidigare så det är ingen nyhet för mig och jag vet att du tycker det här med lantraser och bevarande är "fjant". De inhemskt anpassade lantraser som Sverige har tagit på sig ansvaret att bevara är det mest ursprungliga som vi har kvar. Alla lappgetter härstammar för övrigt inte från Fjällströms.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #72 skrivet: 10 feb-11 kl 18:05 »
Ojojoj, vilket drag det blev. Får väl svara jag också då det faktiskt var jag som kläckte ur mig den inledande kommentaren...

Jag tycker inte att man ska kalla dem blandras trots att jag skrev så. Vet inte varför jag skrev så men ibland kan man slänga ur sig lite vadsomhelst när man inte tänker efter.

Däremot tycker jag att det kan vara ett litet problem då det finns många med tex hedemorahöns som säljer kycklingar som inte är rastypiska. Om man läser vad som är rastypiskt för en hedemorahöna så stämmer det ibland inte in på vissa som håller hedemora utanför genbank. Det kan vara ganska tydligt ibland hos vissa besättningar att det är fråga om inkorsade raser. MEN, jag påstår inte att det är just den som håller hönsen som har blandat in andra anlag. Sen vill jag också påpeka att det absolut INTE är något fel på hedemora som inte är genbank, eller för den delen höns över lag som inte är genbank. De kan till och med vara betydligt bättre om man ser till tex äggproduktion, slaktvikter eller vackra fjäderdräkter.

Jag tycker att om man håller en lantras så ska man också hålla den i genbank. Detta för att de är utrotningshotade djur med ett kulturarv som enligt mig inte får försvinna. Det är många regler, jag vet! Men det tycker jag är bra för då håller man lättare rasen så ursprunglig som möjligt.

Annonsen är ju ett problem då jag förstår att man inte kan kräva att man ska skriva "Hedemora utan genbank". Men om jag får ta ett exempel som kanske är jättedåligt(jag vet inte).

Jag är intresserad av gammalt hantverk och har tänkt sätta upp ett timmrad gammalt härbre på gården. Fick helt plötsligt syn på blocket där det i en annons stod "1800-tals härbre till salu". Jag blev eld och låger och ringde dit. Jo han sa att det var ett 1800 tals härbre, men att det var nybyggt. Jasså, vaddå nybyggt undrade jag. Jo det är byggt precis som ett gammalt härbre som stod här tidigare svara mannen.

Hmmm, det var ju inte riktigt det jag var ute efter. Jag ville bevara ett gammalt hus, inte få ett hus som såg likadant ut som ett gammal om ni förstår vad jag menar. Sen så var det ju inget fel på härbret som mannen sålde. Åkte dit och tittade på det och det var kanonfint! Jättebra byggt och säkert mycket stabilare än om jag hittat ett "riktigt" gammalt härbre.

Ja ja, hoppas ni förstår ungefär vad jag pladdrar om.

Puss och kram på er alla. Slutbråkat, för vi vill ju i slutändan samma sak, nämligen ta så bra hand om våra djur som möjligt!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #73 skrivet: 10 feb-11 kl 18:54 »
Ja vad skönt  det det blev lite.. livligt  ;D

Jag har ärvt en hönsskara som pastods vara Hedemora och mycket väl liknar Hedisarna som finns att se ho snärmaste genbank.. men men.. en Asbohöna fanns med och en höna som sag 'blommig' ut.. sa jag kallar dessa för Hedemora-Mixar. Mycket möjligt att de är renrasiga. Jag anser dock att det är viktigt att skylta för möjligt inblandninf av andra höns. Även om jag nu skulle köpa in en genbanksansluten tupp.. blir jo mina aldrig riktiga renrasiga Hedisar även om det blir 99,9%. Mixar är det och mindre värd i pengar för folk för det.

Hedemora-genen är i alla fall kvar i dessa höns och om alla Hedemora-genbanker skulle  ha döda besättningar en morgon skull nog en eldsjäl ger sig runt i landet och letar höns som mina.. sa nära den gamla stammen som möjligt..

Jag har genbank för kaniner och sälja aldrig en unge utan genbanksintyg... bara om.. en vacker dag... ni vet.. se ovan..
Samtidigt är dessa kaniner även utan intyg renrasiga.. fast billigare.. lika duktiga.. samma goda kött...

Är man inte beroende av de fa kronor som höns/ägg/kaniner/ankor osv ger i försäljning är det enkelt att ha en triad.. mix - renrasig - genbanksansluten.  Att det sedan folk som inte veet bättre är synd.. att det finns folk som luras är rentav skamligt.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser