Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strömavbrott hjälp  (läst 3643 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Strömavbrott hjälp
« skrivet: 08 feb-11 kl 12:54 »
Jag är nu inne på dag 5 i min äggkläckningsmaskin.
Nu har vi haft strömavbrott i 12  timmar och har fortfarande.
Hur går det då med mina små ägg i den????
Är alla döda nu eller ska jag köra igen när vi OM vi får tillbaka strömmen efter stormhelvetet???
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Strömavbrott hjälp
« Svar #1 skrivet: 08 feb-11 kl 13:14 »
Om du har tillgång till varmvatten, så fyll upp flaskor med detta och håll kläckaren varm! Men kom ihåg att ändå hålla koll på tempen så det inte blir FÖR varmt istället.
Fick tips om detta i en annan tråd här på forumet förut.

Ge inte upp för att det varit strömavbrott så länge! Kläckarna håller ofta värmen ett bra tag, och i början på ruvningen så brukar det inte göra nåt att äggen blir svala ett tag. Fortsätt att hålla dom varma och lys äggen om några dar så ser du om det gick bra :)

Lycka till!
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 feb-11 kl 13:15 »
Jag skulle köra vidare. Det händer ju att en surhöna kliver upp och sedan går och lägger sig i fel rede. När man sen får henne på rätt plats igen så kan det ju komma kycklingar iaf. Det är tydligen inte lika farligt för äggen att kallna som om de blir för varma.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #3 skrivet: 08 feb-11 kl 13:52 »
Tack då kör jag vidare. Strömmen kom precis tillbaka nu och vi får hoppas det håller i sig nu.
Jag har haft elaggregatet på några timmar nu och fått till baka minusgrader i frysen och haft äggkläckaren på så nu är den uppe i rätt grader igen. Suck

Vilken panik man kan få.
Min första äggkläckning och så händer detta.....
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 08 feb-11 kl 14:40 »
Kläckningen kan försenas något.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 08 feb-11 kl 14:48 »
Kanske kan bli rätt bra detta.
Idag har en blå kochin lagt sig för att ruva.
Hon har vankat av och an i flera dagar och bara grälat.
Nu är hon "PLATT SOM EN PANNKAKA" då kanske hon kan adoptera mina små från kläckaren sen.
OM det blir några.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 08 feb-11 kl 16:46 »

I början på ruvningen så brukar det inte göra nåt att äggen blir svala ett tag. F

Fast 5 dagar skulle jag nog vilja säga är bland de mer kritiska dagarna att bli kalla.  :-\ Iaf. vad jag har upplevt. Om det handlar om 1 dygn eller så brukar de klara det bra och sedan under sista veckan. Men från dag 2-6 verkar de som mest känsliga. =/

Jag håller iaf. tummarna för att småttingarna klarar sig och att det blir många små bollar! :) Kan berätta att Emil la in 7st ägg i sin kläckare som en höna lämnat (hon fick 1 kyckling och reste sig). De var kalla när han kom ned och han vet inte hur länge de varit det. Dessa var på ca dag 18 i utvecklingen. Han chansade och la in dem i kläckaren. Och ALLA kläcktes! :D :D :D

Själv har jag haft ägg som en höna lämnat också, de låg säkert utan henne i säkert 6 timmar och var på dag 5. 18st ägg var det. 1st levde fortfarande när jag lös de iskalla äggen och 2 såg "konstiga ut" (varken död eller levande). La in det levande och de konstiga och nästa dag när jag lös hade de "konstiga" blommat ut och blivit levande. :D De var antagligen på snudden till att kola vippen men kvicknade till när de hamnade i värmen. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 feb-11 kl 16:55 »
problemet är om du har haft dörren stängd in till kläckaren, syret tar slut då det inte cirkulerar och dör fostren efter någon timme......
kar haft ägg som anka gått av och som varit iskalla, de var i de sista dagarna och de "tinade" i kläckren och överlevde, så kylan är inte så farlig, dock farligare i början än i slutet.  det är syret som är farligt i maskiner.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #8 skrivet: 08 feb-11 kl 21:26 »
Åhå, själv har jag upplevt att äggen är minst känsliga i början av ruvningen när det gäller temp.
Jag hade också strömavbrott länge förra året och det var dag 3-4. Jag var inte hemma då heller utan fick veta när jag kom hem att strömmen hade varit borta i 10 timmar. Men jag värmde den med varmvattenflaskor och sånt och vägrade ge upp eftersom äggen var dyra  :-[

Däremot när vi fick elfel här och kläckaren gick sönder (men kunde lagas samma dag) på dag 20 så var det många som dog i äggen. Och vad gäller syret så var det ju på samma sätt båda gångerna.
Men det kanske är tur och otur i mitt fall då? Fast jag tycker mej ha upplevt ungefär samma scenario med ruvhönor..

Hur som helst tycker jag inte att man ska ge upp och slänga äggen, utan fortsätta ruva några dagar till och lysa äggen så man är säker innan man ger upp. ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser