Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slem runt ägg gulan. Varför?  (läst 1967 gånger)

Xoot

• Gäst
Slem runt ägg gulan. Varför?
« skrivet: 08 feb-11 kl 18:52 »
Nu på senare tid så har gulan börjat blekna. Spelar förmodligen ingen roll inom frågan men så är iaf fallet.
Om ni tittar på bilderna och ser "sörjan" det där vita genomskinliga molntäcket som är väldigt slemmigt. Varför blir det så?

Detta kom främst från 1.st ägg idag men överlag finns där alltid något sådant varje dag.
Koppen som har så fina gulor kommer faktiskt från en annan gård, man vill ju se hur andra har det.  ;D
Misstänker dock att det är ankägg eller från kalkoner därför äggen vägde 106gram och hade 2-3.st gulor.  :o

Åter till ämnet. Varför får vissa av mina ägg det sådär när jag kläcker det i en kopp? Kommer från Lohman eller Blomme.
Själv tänker jag på om något kanske saknas i deras kost. Några nyttigheter eller någon hemsk sjuka man dragit på sig?

En person som kanske inte är så van och hämtar lite ägg av mig får ju förmodligen en "nej-tack-kommer-inte-tillbaka -reaktion".

Aklejan

• -
SV: Slem runt ägg gulan. Varför?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-11 kl 22:25 »
Kanske är det så att dina hönor blev riktigt stressade av rovdjursbesöket ...
En stressad höna gör nog slut på sin reserv av vitaminer och mineraler snabbare..
A-vitamin speciellt har jag för mej...
Läste i någon annan tråd att du haft problem med sjuka hönor...
Om jag vore du så skulle jag vitamin och mineral bomba dom ett tag...
Med massor av torkade nässlor, rivna morötter, äppelcider vinäger , nypon, sallad,
äpplen, kålrot, "mjöl från hö" osv... vad du kan få tag på som stärker upp!
Jag skulle också ge hela gänget A-fil blandat med havregryn och vetekli för att stärka upp magen..
Det har varit en lång vinter och lite hjälp på vägen är alla hönor värda  :D
Snart är våren här och med det sol, gräs och lyckliga höns!

Xoot

• Gäst
SV: Slem runt ägg gulan. Varför?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-11 kl 23:05 »
Kanske är det så att dina hönor blev riktigt stressade av rovdjursbesöket ...
En stressad höna gör nog slut på sin reserv av vitaminer och mineraler snabbare..
A-vitamin speciellt har jag för mej...
Läste i någon annan tråd att du haft problem med sjuka hönor...
Om jag vore du så skulle jag vitamin och mineral bomba dom ett tag...
Med massor av torkade nässlor, rivna morötter, äppelcider vinäger , nypon, sallad,
äpplen, kålrot, "mjöl från hö" osv... vad du kan få tag på som stärker upp!
Jag skulle också ge hela gänget A-fil blandat med havregryn och vetekli för att stärka upp magen..
Det har varit en lång vinter och lite hjälp på vägen är alla hönor värda  :D
Snart är våren här och med det sol, gräs och lyckliga höns!

Tack för ditt svar. :)   Inhandlade idag stort förråd med diverse tillskott för att riktigt gardera mig. Hoppas på resultat!
Denna vintern har nog varit den värsta just för hönsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser