Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket fynd!  (läst 2492 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Vilket fynd!
« skrivet: 10 feb-11 kl 15:32 »
Började riva en vägg inne i rummet som måste bytas, och hittade bakom denna tapet som måste vara den försra i torpet ;D Invikt mellan brädor på ena sidan och på andra fastspikad ::)
« Senast ändrad: 10 feb-11 kl 15:48 av Småtroll »

Per Gynt

• Gäst
SV: Vilket fynd!
« Svar #1 skrivet: 10 feb-11 kl 15:39 »
Hur gammalt är torpet? Skulle vara intressant att se en bild på tapeten.

evel

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 feb-11 kl 15:43 »
Sådana fynd är underbara  :-* Skulle också vilja se en bild  ::)

Började riva tapet hos oss, och hittade föregående tapet under, helt oskadd och helt ren och fräsch... Istället hade de satt upp orange tapet alá 90-tals pizzeria... Snyggt  ::)

Hittade även något som jag tror är originaltapet á 1909, svagt rosablommig tapet.
« Senast ändrad: 10 feb-11 kl 16:13 av evel »
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Kawachi

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 10 feb-11 kl 15:52 »
Bilden var visst för stor för att komma med första gången ::)
Jag har inte fått någon reda på årtal ännu, men på byggnader runt omkring på gården finns årtalet 1920. Så troligtvis är det från den tiden. Trodde inte man kunde bli så glad över en gammal tapet, men det blev jag...stod och hoppade jämfota och skrek :-[

Per Gynt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 feb-11 kl 15:56 »
Den är ju snygg! Går det att rädda den så plocka fram den!

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #5 skrivet: 11 feb-11 kl 11:31 »
Alltid lika kul med såna fynd!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 11 feb-11 kl 12:17 »
Tyckte väl att jag kände igen bården......

http://www.handtrycktatapeter.se/swe/visaobjekt.php?hk=Bårder&sek=1900&var=Bladvippor,brun&enskilt_id=710&bid=cb5d6c35b187f39571fc7489e8e7ab02

Tapeten ser mer ut att vara ifrån slutet av 1800-talet än att komma från 30-talet som bården, det är ju inte omöjligt att bården tillkommit senare.

Grattis till ditt fynd!
« Senast ändrad: 11 feb-11 kl 12:20 av Grönavågen »

Kawachi

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 11 feb-11 kl 14:56 »
Oh! Tack för den länken, det fanns ju hur mycket fint som helst där :D Ska prova att plocka ner tapeten innan jag sätter ny vägg där, så håll tummarna att det lyckas :P

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #8 skrivet: 11 feb-11 kl 15:04 »
Bara lite svidande priser.... :'(

Jag lånade en sån där maskin som man ångar med och tapeten (80-tal) rasade ner av sig själv. Nu är nog din tapet mer skör, så ta kontakt med en kunnig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser