Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  drönarramar, pierco  (läst 3709 gånger)

David Nordin

• Halland
    • Blog
drönarramar, pierco
« skrivet: 13 feb-11 kl 17:38 »
Är det någon som känner till en tillverkare utöver Pierco som gör drönarramar i plast? allrahest även i 3/4 langstroth då det känns tråkigt att behöva såga sönder en massa Langstroth-ramar.

Annars, vet någon om det finns drönarramar över huvud taget att beställa från Sverige?
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Lindell

• Gäst
SV: drönarramar, pierco
« Svar #1 skrivet: 13 feb-11 kl 18:51 »
Man kan beställa hela lådor (52 st) Langstroth och sedan såga ner dem till 3/4 Langstroth, men så små volymer det handlar om är ingen intresserad av att ta hem.

Jag åker till England igen  på torsdag och skall kolla några butiker där.
« Senast ändrad: 13 feb-11 kl 19:10 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-11 kl 19:09 »
 ;D  We hope that Mr Stone Åke will share his travel experiences with the rest of the forum on his return ?  ;D

mvh edward :P

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 feb-11 kl 19:13 »
Jag åker via Gatwick till Bath, kommer säkert i kontakt med Thornes och kanske t o m hinner med Stonehenge.

Hur kan du tro att jag lägger ut någon info här ?? ....

Edward.

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 13 feb-11 kl 19:34 »
 ;D  ;D ::) ;D ;D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 13 feb-11 kl 20:32 »
I drottningodling kan drönarram i plast vara alldeles utmärkt, bara man första året får dem att bygga ut den tidigt.

Men att skrapa en plastdrönar ram med yngel i olika stadier kan ju bli "lite" kladdigt det där grötet :-\
om det nu var nån som tänkte använda detta till sk varroabekämpning

Varför inte ställa kravet på material månglarna att det måste fram en plastdrönarram !! :o

Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 feb-11 kl 20:42 »
Jag har frågat flera "månglare" men det händer inget, tar bara tid och energi att ta hem en låda till någon och frakten kostar lika mycket.
Det blir heller inte kladdigt om man kör full ram och var 3:e vecka. Man sätter i en ny helt enkelt.

Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 feb-11 kl 19:47 »
Nu har jag beställt 5 lådor á 52 st (260 st) men fick betala $2 per st totalt inkl skatter och avgifter. $1 = 6:51 dvs 13 sek/st.

Lars i skogen

« Svar #9 skrivet: 15 feb-11 kl 12:38 »
Varför vill ni ha drönram i plast? lägger bina inte drön i vanlig plastramar? isf en stor nackdel!
Men ska man ha dom mot vorroa är det väl smidigare att köra med en tom träram?

Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 feb-11 kl 12:52 »
En tom träram är enklast, men av hygienskäl är en plastram (grön) bäst. Bina bygger drönare på alla möjliga ställen, bl a på vanliga plastramar.
Men kan man få dem att bygga på en grön plastram är det ganska bra och det är därför jag köper hem sådana.
Hade det funnits plastramar i "pedagogiska" färger så hade det fungerat det också. Grön ram är enkel att se och ta hand om.

Lars i skogen

« Svar #11 skrivet: 15 feb-11 kl 16:18 »
Men blir det inte en hel del svårare att ta hand om drönet sen? träram är ju smidig att bara skära ut och sätta tillbaka.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 15 feb-11 kl 20:00 »
Med varm kniv så skär du även plastramar!  >:D

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #13 skrivet: 15 feb-11 kl 21:24 »
In i frysen i en vecka, häng sen ut ramen till fåglarna och därefter tillbaka in i kupan?

Men blir det inte en hel del svårare att ta hand om drönet sen? träram är ju smidig att bara skära ut och sätta tillbaka.

Lars i skogen

« Svar #14 skrivet: 15 feb-11 kl 22:18 »
In i frysen i en vecka, häng sen ut ramen till fåglarna och därefter tillbaka in i kupan?

jaja, vill man ha plast till varje pris så. Man kan också göra såhär: träram - lyft upp - tre snabba snitt - häng tillbaka ramen direkt. Men då är det ju inte "hygieniskt" förstås...  ::)

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #15 skrivet: 15 feb-11 kl 22:28 »
Det är så jag gör idag :)
Värt att prova iallafall, får se hur det känns...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 15 feb-11 kl 22:56 »
Som jag ser det är den stora fördel med präglade drönar ramar , plast eller vax är till drottning odling.

Till varroa bekämpning är det bättre med ett fribygge utan mellan väggar pga att fler bin samlas för att tillverka vax.

Dvs det är ingen ide att använd färdiga ut dragna vaxkam till varroa bekämpning

mvh edward :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser