Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avskavda vingar  (läst 1624 gånger)

Pna

• Västergötland
Avskavda vingar
« skrivet: 14 feb-11 kl 08:21 »
Har sett att flera av mina unghöns har börjat bli "avskavda" upp till på vingarna. Inga sår som tur är. Är det tuppen som åstadkommer detta eller ska jag bli orolig?

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Avskavda vingar
« Svar #1 skrivet: 14 feb-11 kl 08:53 »
Det är inte så att de ruggar då?
Första ruggningen för unghönsen?
Mina är också lite tuffsiga just nu
Helt normalt
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Pna

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-11 kl 09:37 »
Ruggar de mitt i smällkalla vintern?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 14 feb-11 kl 09:43 »
Unghöns som är kläckte vid fel årstid(sen sommar eller höst) behöver ofta lite tid för att synka in sig med årets skiftningar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LiCe

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 15 feb-11 kl 18:04 »
Tänkte precis lägga ut en likadan tråd så blev glad när jag såg denna =) Vi har två utav våra hönor som ser ut så som trådskaparen beskriver sina. Och det är två av dom äldre hönorna. Våra har även tappat några fjädrar och blöder lite grann. Kan det vara tuppen? Lr ruggar de faktiskt nu? Iofs så har det varit en avsevärd skillnad på äggmängden de sista två veckorna oxå - kan gå flera dagar emellan värpningarna. Är det bara normalt lr behöver man vidta några åtgärder? De ser ju inte alltför roliga ut  =( Men även tuppen har varit mer på alerten, han gal och pratar mycket mer än vad han gjort tidigare.. Vårkänslor???

Linda

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser