Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surdeg i flera steg & olika temperaturer- hjälp!  (läst 1081 gånger)

Ior

• I am a happy gal.
Surdeg i flera steg & olika temperaturer- hjälp!
« skrivet: 01 apr-13 kl 19:18 »
Undrar om någon kan hjälpa mig med följande fråga:

Har läst att det generellt sett finns tre sätt att tillreda surdeg. Ett av sätten är enligt följande:
1) Inokulation vid 26 grader i vattnig deg (startsura), därefter tillsats av mer mjöl & vatten samt förhöjd temperatur till 30 grader (bassura) och  sänkning till 26 grader (fullsura), varefter degen får växa till sig vid 30 grader.

Är det någon av er som brukar tillreda degen på detta sätt?
Kan någon hjälpa mig med förklaring till vad som händer viod de olika temperaturerna?

Dessutom undrar jag över följande: "The portion of rye flour in the end-product determines the amount
of rye sour (full sour) to be added to the dough in the preparation stage. Thus, for rye bread the
sour dough to be added is 35–45%, while for a rye mix bread it is 40–60% (on the basis of rye flour)."
Varför ska mer sura tillsättas vid en mixdeg än vid en ren rågdeg?

Själv använder jag alltid en grundsura som jag tillsäter degen & låter den utveckla sig i rumstemperatur, och det ovan beskrivna sättet är helt främmande för mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

91 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser