Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orange kuvär, pension.  (läst 4457 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Orange kuvär, pension.
« skrivet: 09 feb-11 kl 16:52 »
Tror att jag kan få den lägsta pensionen av alla.

Vid 61år 4300kr/mån före skatt.

Någon som fått lägre bud ? ???
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Sussilo

• Gäst
SV: Orange kuvär, pension.
« Svar #1 skrivet: 09 feb-11 kl 17:09 »
Hu, det låg ett sådant i mitt postfack idag. Jag öppnar aldrig de oranga kuverten, de ger mig bara ångest  :-\ . Har en hel bunt oöppnade sådana någonstans i en låda.

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 09 feb-11 kl 17:12 »
Samma trams som postkodslotteriet.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 feb-11 kl 17:27 »
Ja ungefär. Men kuverten från postkodslotteriet får jag inte ångest av och kastar dem direkt ;)!

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 09 feb-11 kl 17:57 »
Henriksson, jag slår dig med hästlängder!

61 år      400kr (ja, fyrahundra kronor, ni läste rätt)
65 år    7800kr
70 år    8000kr

Allt före skatt ;D

Summan av kardemumman: Det lönar sig inte att skaffa barn tidigt och gå hemma med dom. Det lönar sig inte heller att vänta till 70 med att pensionera sig,  dom 200 kronorna kan jag nog vara utan ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

melongurka

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 feb-11 kl 19:02 »
Jag har öppnat ett par kuvert och så var den dagen förstörd. Man ska vara så aktiv och flytta sina pengar hit och dit. Blir det bättre då när man saknar flyttkunskap? Banken ser till mina förvärvade pensionspengar. De tar sina avgifter och gör sitt jobb men ger de mig en hög pension, nej. Här hemma har vi små krav på livet och det krävs nog om man ska klara sin ålderdom. Idag ska många ut och åka i världen flera gånger per år. Hur funkar det när de sitter med 7-8000 efter skatt i pension. Därför är jag glad över att jag är nöjd med det jag har i mitt liv även om det ser obetydligt ut. För när pensionen rycker närmare kommer allt att fungera ändå, även om ekonomin blir sämre. Och om ork och lust finns kan jag få sköta om mina odlingar och djur på heltid samt slippa bilåkandet till jobbet :) Men visst känns det konstigt att tänka på detta nu, jag är bara 40 år men de senaste 20 åren gick så fort och inte känns det som det går långsammare i dag.

Anders G.

• -
« Svar #6 skrivet: 10 feb-11 kl 15:39 »
Det finns inget som förbjuder att man med dessa varningar från pensionsmyndigheten i åtanke sparar undan lite pengar själv månatligen. Nu är ju förmögenhetsskatten avskaffad, så ingen kommer och tar pengarna under tiden.
Låga livsinkomster = garantipension och just inget mer.

eremit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 feb-11 kl 16:19 »

Det är nog bäst att ha dom i madrassen om ingen ska ta dem!

Ember

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 feb-11 kl 16:39 »
Som det ser ut nu kommer jag att få lägsta möjliga belopp. Å andra sidan kommer jag nog inte ha större omkostnader då än jag haft som fattig student, så jag tror jag klarar mig ändå. Dessutom hoppas jag att jag någon gång i en avlägsen framtid kommer att få ett jobb, och då kan man bättra på prognosen en aning. Men jag vägrar oroa mig för det. Tror inte att det nuvarande ekonomiska systemet och pensionssystemet kommer att finnas kvar då iallafall!

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 05 mar-11 kl 17:22 »
Visst fan. Det slängde jag bakom kylskåpet. Skall öppna det, känner för horror.

Tillägg:

6700 om jag går i pension från 61, är det bra?

Det verkar bra.
Jag får väl hälften, men oroar mej inte, så länge jag kan jobbar jag och sedan flyttar jag till Indien ;D
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Sjaunja

• -
« Svar #10 skrivet: 05 mar-11 kl 19:20 »
Det stod i DN häromhelgen de 6 svenska aktiefonder som fått högsta betyg. Minns bara att Didner & Gerge var en av dom. Jag är ju helt ointresserad av fonder och lydde min revisor när han tipsade vad jag skulle göra då för 10 år sedan. Å det var D&G. Värdeförändringen på dom i år var 29%.å fondavgiften 0.39%. Dom har varit stadigt bra under alla år. Så det kan jag rekommendera :)

trädman

« Svar #11 skrivet: 05 mar-11 kl 23:02 »
Om man inte tror att fondförvaltarna lyckas bättre än företagens generella värdeutveckling (börsindex), så kan man sätta sina pengar i Avanza Zero. Ingen förvaltningsavgift och den följer börsindex. Det är många fonder med höga förvaltningsavgifter som utvecklas sämre än börsindex, trots det de kallar aktiv förvaltning. Hellre än att ge bort pengarna till en oduglig förvaltare kan sätter jag dem i en gratisfond där placeringarna bara mekaniskt följer börsens sammansättning och utveckling, utan aktiv inblandning från förvaltare och analytiker

Castor fiber

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 07 mar-11 kl 12:35 »
Orangea kuvertet påstår att jag får 15600 i allmän pension när jag fyller 65. Då det är 35 år fram till dess, så är jag ganska tveksam till att jag kommer få gå i pension vid 65. Kommer väl snarare bli backstuga och noll kronor från staten.

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 mar-11 kl 07:35 »
Tror att jag kan få den lägsta pensionen av alla.

Vid 61år 4300kr/mån före skatt.

Någon som fått lägre bud ? ???
Ja, liksom Humleblomster får jag 400kr. Du förstår inte riktigt hur bra du har det.

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 08 mar-11 kl 07:37 »
Det finns inget som förbjuder att man med dessa varningar från pensionsmyndigheten i åtanke sparar undan lite pengar själv månatligen. Nu är ju förmögenhetsskatten avskaffad, så ingen kommer och tar pengarna under tiden.
Det som förbjuder är ju dagens ekonomi. Det går ju bara spara om det finns något att spara.
Kaninuppfödare och pelargontant.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 09 mar-11 kl 12:53 »

Men gåsse vad säger du?? menar du verkligen att man kan spara eg lägga undan pengar vid sidan om till sin pension??

Ja se tänk, vilken formidabel ide!  Men om vi ska vara ärliga, tror du inte att vi som läser och skriver här på Alternativ redan sedan mannaminnes tider har begripit att man kan spara pengar ;D, nå tror du att alla i Sverige kan lägga undan pengar varje månad, det krävs ett ÖVERSKOTT för att det ska vara möjligt.

Differentierad pensionsålder kan det vara något?? som alla vet men som ingen talar om, är det faktum att vi i Sverige borde ha differentierad pensionsålder!!  och varför det? jo av den enkla anledningen att arbetare ( jag räknar inte in Fredrik) med tunga arbeten oftast redan vid 50 års ålder så har de slitit ut sina kroppar.

Så mitt förslag är att arbetare med slitsamma yrken borde gå i pension vid 50års ålder, medans rövgnidare dvs de som endast sliter ut sina ändalyckter dessa borde arbeta tills de blir 80 år gammla!! med förtjänst kan slippsnissar räknas in här, + varför inte tjänstemän och kvinnor på alla statliga såkallade kontor, dessa människor är totalt osliten vid 65års ålder.

Är det inte konstigt att inte Expressen och Aftonbladet lyfter fram dessa frågor i media?? jag är säker på att det  skulle skapa en opinion om pensionen.

Statistiken talar för att vi blir äldre, men det gäller företrädesvis de som har levt i en skyddad miljö, livslängden på de som har levt med isosyanater i sin omgivning, blir banne mig inte äldre.

En annan positiv aspekt på differentierad pensionsålder är ju att de utslitna kan leva vidare utan att känna skuld eller utanförskap, som så fint arbetarn Fredde Reignfelt vurmar för!!

Hur många är det som trillar av pinn, endast några få år efter sin pension??  vilken yrkeskategori har de tillhört??

Idag är det skamligt att bli förtidspensionär, när det rimligtvis borde vara tvärtom, är kroppen förbrukad så är den.
Visst finns det en och annan latmask som utnyttjar olika välfärdssystem, med det gäller i alla samhällsklasser, hur var det med ministern som inte betalde tv licensen på 20 år??

Ska vi ha differentierad pensionsålder grundat på olika yrken?,  en bonde som arbear 7 dagar i veckan det blir många arbetsdagar det fram tills 65 års ålder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser