Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  duschblandare inget tryck  (läst 25705 gånger)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
duschblandare inget tryck
« skrivet: 14 feb-11 kl 09:47 »
i övriga kranar är det jättebra tryck tillomed i lillstugan ca40 meter från hydrofonen så trycket är det ju inget fel på, men i badkaret i pannrummet och även i duchen uppe oxå det en blandare, är trycket pissestråle och helst om man ska ha VARMT vatten då kan det ta hur lång tid som helst att tappa upp ett bad nästan så det hinner bli kallt..vad kan man göra??
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: duschblandare inget tryck
« Svar #1 skrivet: 14 feb-11 kl 10:17 »
Hej Spindeln,
mest troligt är det en sil i blandaren som tätnat. Stäng av huvudkranen till vattnet och lossa blandaren. Beroende på modell så kan silen sitta på olika ställen. Googla på ex.vis Vårgårda/FM-Mattson etc så kanske du kan hitta någon skiss på blandaren i genomskärning eller sprängskiss. Det brukar inte gå att göra fel i alla fall så loss med blandaren och när du hittat silen, rengör den så ska du se att trycket kommer tillbaka.
Lycka till
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #2 skrivet: 14 feb-11 kl 10:33 »
ja jag har funderat på det detta är en FM Mattsson och silarna måste sitta på ingående vatten för det finns inga skruvar som man kan ta loss
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Vurre

« Svar #3 skrivet: 14 feb-11 kl 12:23 »
Det är ganska vanligt att de sitter på ingående vatten, ganska lätt att fixa med en rörtång. Glöm bara inte att stänga av vattnet innan du börjar skruva!
snus? vad är priset på en pris?

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 16 feb-11 kl 20:08 »
i övriga kranar är det jättebra tryck tillomed i lillstugan ca40 meter från hydrofonen så trycket är det ju inget fel på, men i badkaret i pannrummet och även i duchen uppe oxå det en blandare, är trycket pissestråle och helst om man ska ha VARMT vatten då kan det ta hur lång tid som helst att tappa upp ett bad nästan så det hinner bli kallt..vad kan man göra??

det kan vara så enkelt att det är silen längst ut på kranen som har blivit tät,hände oss i höstas

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #5 skrivet: 17 feb-11 kl 12:41 »
det kan vara så enkelt att det är silen längst ut på kranen som har blivit tät,hände oss i höstas

nja inte i detta fallet då skulle det ju inte va något tryck på kallvattnet heller men det är det fart på ( har inte haft isär min ännu)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #6 skrivet: 19 feb-11 kl 12:30 »
uppdatering så nu är silarna rengjorda (av kärringen själv  o:) ) va bara lite skit i dom men därimot så va det rätt mycket grönt erg vatten som droppade när jag hade ner den vad är det i vattnet då ? sedan så satt det något innanför silarna som såg ut som strypningar visade sig vara någon slags backventil... har jag aldrigsett i någon annan blandare jag haft isär.. måste man ha den ?? kan det va dom som gör att det är dåligt tryck för det blev bara markant lite bättre skillnad på trycket nu

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 feb-11 kl 12:38 »
Jag har dåligt tryck i duschen.
Tog ner blandaren och hittade metallfilter där vattnet går in.
Det gick INTE att ta ut dessa filter och de sitter ca 1 cm in i blandaren.
Jag såg att någon anna varit där och pillat för filtret på varmvattnet var rejält tillknöcklat och kunde lyftas ut med hjälp av pincett men inte lyftas i igen.
Nu kör jag utan filter på det varma men det är ändå dåligt tryck. det strilar bara när det är varmvatten men fullt ös med kallvatten!

det finns två skruvar til på blandaren en på kranen och en på reglagevredet för temperaturen.
Skruvar på dessa skruvar men kan INTE plocka isär eller ta bort dessa kranar/reglage.
skruvar kan skruvas ur men reglagen sittter där dom sitter,,
vad göra?
« Senast ändrad: 19 feb-11 kl 15:30 av Vilse »

_ingemar_

« Svar #8 skrivet: 19 feb-11 kl 13:33 »
hur är varmvatten flödet i andra kranar ? testa med å skruva fast en tillfällig slang på vatten röret å slå på vattnet kolla hur flödet är utan blandare

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #9 skrivet: 19 feb-11 kl 14:26 »
der är ju det som är det lustiga i alla kranar är det fullt ös på varmvattnet, öppnade ventilen när duschblandaren va borta o då är det fart så felet måste sitta i den hum får la ta isär hela skiten temostaten mm rubbet som går att ta isär

Vilse

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 feb-11 kl 14:29 »
Jag har skruvat upp temperaturen på varmvattensberederane nu,,
om högre temperatur,,då kan jag blanda i mera kallvatten och få mera tryck i duschen,,
hoppas jag tänker rätt nu,,,

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #11 skrivet: 19 feb-11 kl 15:19 »
der är ju det som är det lustiga i alla kranar är det fullt ös på varmvattnet, öppnade ventilen när duschblandaren va borta o då är det fart så felet måste sitta i den hum får la ta isär hela skiten temostaten mm rubbet som går att ta isär

Det sitter kanske en flödesbegränsare i den?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

LasseDalom

• -
« Svar #12 skrivet: 19 feb-11 kl 15:28 »
Den kan ha kalkat igen. Det går att lösa med något surt, typ ättika eller citronsyra i vatten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser