Jag funderar en del kring hur man ska få ut maximal avkastning av köksträdgården genom att hela tiden ha något som växer och genom att så saker i omgångar för att få tillgång under en längre tid. Vi har begränsat med utrymme och det gäller att utnyttja det.
Det är ju inte så många grönsaker som behöver hela växtsäsongen för att bli färdiga. Nu har jag t.ex. tagit bort de låga sockerärterna, som har gjort sitt, och funderar på vad jag ska så där i stället, för att inte raden ska vara tom. Morötter kanske? När spenaten gick i blom så tog jag bort den och sådde mera majrovor i stället. Det är fler sådana idéer jag är ute efter.
Var inne på Runåbergs hemsida och läste om sommar- och höstsådd och de hade många bra tips. Att så snabbväxande grönsaker som rädisor i omgångar är ju självklart. Och att så asiatiska blad på hösten har jag provat tidigare, med hyfsat resultat. Men vad annat skulle kunna vara bra? Sallad gror väl dåligt mitt i sommaren? Mer tidiga ärter? Bönor - men hinner de bli färdiga innan första nattfrosten kommer? Vi bor i zon 4 och det begränsar ju möjligheterna en del. Å andra sidan finns det ju fiberduk...
Tacksam för alla tips!