Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver akut hjälp!  (läst 4025 gånger)

Anna M

• Västergötland
Behöver akut hjälp!
« skrivet: 24 feb-11 kl 17:10 »
Hej kära ni!

Jag hoppas ni omgående kan ge mig råd på vad jag skall göra med min orpingtonhöna som har fått ett långt fult rivsår av tuppen på ryggen Jag har haft två tuppar och den som nu är borta var väldigt mycket på hönorna. Denna hönan har under vintern blivit rätt så "sliten" i fjäderdräkten på ryggen men eftersom hon är stor har jag inte varit orolig för ryggen.
Men nu såg jag, och jag vet inte om det hänt idag eller igår, det ser ganska färskt ut, såg jag ett minst 6 cm långt rivsår så att skinnet gått isär säkert 3 cm och nedre delen har skinnet liksom "släppt" från muskeln så att det han komma in smuts under skinnet. Muskeln har inte rivits och är helt intakt. Herregud det ser verkligen ut som ett präktigt "sysår" men är det vettigt till veterinären för att sy en höna? I och med att det harit ett öppet sår ett tag så är det lite torkat. Men skinnet kommer omöjligt att kunna växa ihop utan stygn! VAD SKA JAG GÖRA?? Hemskt att avliva henne, har ju inte så många!
Jag skall försöka få in en bild.

TAck på förhand!
/Anna

Neiklot

• Gäst
SV: Behöver akut hjälp!
« Svar #1 skrivet: 24 feb-11 kl 17:24 »
Det kan ju inte skada med att tvätta såret.
Vanlig koksalt funkar fint.

Har du någon penicilinsalva hemma?

Isåfall kan du stryka på lite sånt i såret.

Kanske du kan sätta henne lite vid sidan av? Så att hon inte får mer stryk av tuppen/höns.

Blir det inte bättre inom ett par dagar eller om hon blir betydligt sämre rent allmänt så får du nog välja den trista utvägen..

/Neiklot

Anna M

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 feb-11 kl 17:48 »
Nej jag har ingen penecillinsalva tyvärr!!!
Ursch vad tråkigt, jag tror att det enda är att sy ihop det och det gör man ju knappast själv....
Hur i hela friden laddar man upp foto? När jag trycker på infoga bild-knappen kommer bara det här...
/Anna

Trivial

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 feb-11 kl 17:54 »
Vet inte alls om jag är ute och cyklar, men... skulle det gå att tejpa ihop sårkanterna?

anders 67

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 24 feb-11 kl 18:00 »
Konstigt nog så brukar såna här sår läka väldigt bra av sig själv.
Tvätta rent och ta bort hönan från tupparna tills det är helt läkt.
Verkar hönan börja må dåligt så är det nog bara att ta bort henne.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 feb-11 kl 18:02 »
Mjo, kanske?

Du bedömmer själv om du vill gå till veterinären eller inte.

Det är lätt att sitta här och säga något annat..  :-\

Ang. tejpen så tycker jag det är svårt att få det att sitta på fåglar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 feb-11 kl 18:07 »
Min erfarenhet är oxå att hönor läker förvånansvärt bra. Om du har någon Aloe Vera-produkt för såranvändande är detta bra.... eller någon antiseptisk sårspray för hund eller katt.... eller nåt sånt. Som du fått tips om innan bör hon få lov att vara för sig själv ett tag. Äter hon och mår bra för övrigt tycker jag inte det finns någon anledning att ta bort henne.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Anna M

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 feb-11 kl 19:04 »
Åh tack för alla svar!!
Bra att hönor verkar ha bra läk-kött!
Min svägerska är sjuksköterska och skulle kunna ta med nål och tråd och skalpell från jobbet imorgon så kan vi sy ihop det själva, vad tror ni om det? Om man snyggar till skinnkanterna så att det är fräscht och gör sent med koksalt och sprayar aloe vera och helt enkelt syr ihop det? Eller blir det förmycket djurplågeri? Jag vill ju så gärna att hon skall överleva!
Jag får ju inte till det med någon bild så jag la dem på min blogg istället så får ni kolla där!http://familjenmossberg.blogspot.com/2011/02/nej.html

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 24 feb-11 kl 19:17 »
Om det ska funka att sy ska det göras så fort som möjligt. Har sårkanterna börjat torka mer och mer måste man (veterinären) klippa bort död hud för att sårkanterna ska kunna växa ihop. Måste då för mycket tas bort kommer de återstående hudkanterna inte att nå varandra, och man ju inte dra ihop det hela. När det gått två-tre dagar gissar jag att det är för sent att sy. Har hört att sk suturtejp är bra för skärsår på människor: http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=suturtejp
Men tror som Neiklot att det är svårt att få den att sitta kvar. Men man kan ju testa.

Som sagt är det upp till var och ens ekonomi om veterinär ska tillkallas, och om det finns en villig veterinär i trakten.

Enligt min erfarenhet klarar de flesta fåglar utmärkt av att läka den här typen av sår, som andra har skrivit innan. Eftersom muskeln är intakt, såret sitter på ryggen och hon definitivt inte blivit biten/riven av något rovdjur (otäcka bakterier). Se till att hålla såret rent. Koksaltlösning är bra. Du kan köpa på Apoteket eller tillverka själv. Spola av såret så det rinner. Jag tycker det är bra att få lite tryck så man kan spola bort ev skräp som fastnat, då är det bra med de små flaskorna från apoteket, eller att man använder en spruta eller något annat lämpligt (ordentligt rengjort) med liten pip som man kan få en stråle ur.

Den delen av huden som är lös kommer att torka/dö, men ny hud kommer att växa från kanterna så småningom. Det är bra råd att hitta någon bra salva. Om man håller sårkanterna mjuka minskar risken att det stramar i såret under läkningen, och det blir mindre obekvämt för hönan. Men initialt är det viktigast att hålla såret rent, vara uppmärksam på infektion och se till att tuppen/andra hönor inte är på henne.

/ Alba

Såg ditt svar nu, mig veterligt är det olagligt för annan än veterinär att sy i djur. Bara så du vet.
På bilden ser det inte alltför farligt ut. Kanske är det inte försent att sy.
När jag skar mig i fingret sist och behövde sy tyckte läkaren att det oftast upplevs som ondare att få bedövningssprutan än att sätta stygnen, så oftast syr de på bara om det inte är alltför stort.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 feb-11 kl 19:27 »
Nej... precis som Alba skriver tycker jag inte det där såret ser så farligt ut. Men det ser ut att behöva rengöras ordentligt. Sen sak du se att hönapöna klarar resten själv ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Torry

« Svar #10 skrivet: 24 feb-11 kl 19:29 »
En av mina hönor hade likadant sår som tuppen gjort. Jag bara rengjorde med klorhexidin en gång, efter bara ett par dar var det helt torrt och började läka, nu kan jag inte hitta ärret ens så skinnet växer ihop även om man inte kan tro det. Du behöver bara hålla koll så det inte blir infekterat så ordnar det sig själv.
 Lycka till
//Torry

Anna M

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 24 feb-11 kl 19:35 »
Ok!! Nu är jag lugnare! Det blir ordentlig rengöring i vilket fall! Att sy själv kanske var en dålig ide men jag kände mig lite desperat...Jag tror att den där tejpen också skulle kunna hålla för hon har nästan inga fjädrar där runt såret. Men skinnet är så löst runt skälva revan, ja ni vet hur det är på döda kycklingar som man köper på ica (om ni inte är vegetarianer), skinnet släpper ju lätt ifrån musklerna. Men det ser inte ut som att de har blött speciellt mycket, knappt något alls!
Nä, jag tar tillbaka det där med syingen, ni måste blivit förskräckta allihop, men egentligen tror jag inte att det är så svårt om man kan tekniken (som svägerskan gör, fast hon aldrig sytt i en höna förut). Fast förbjudet och då skall man nog låta bli. :-\

TACK ALLA!!!

/Anna

Alba

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 24 feb-11 kl 19:50 »
Nä, jag tar tillbaka det där med syingen, ni måste blivit förskräckta allihop, men egentligen tror jag inte att det är så svårt om man kan tekniken (som svägerskan gör, fast hon aldrig sytt i en höna förut). Fast förbjudet och då skall man nog låta bli. :-\
/Anna
Det är ju så att folk har sytt ihop sig själva, familjemedlemmar och sina djur i alla tider. Innan vi fick vårdcentralen och lagar  ;). Men man måste vara försiktig vad man ger folk för råd, och vad man uppmuntrar till, och i öppna forum bör man upplysa om lagen.

Säkert skulle din svägerska göra ett lika bra jobb som veterinären.

Ofta behöver man lugna ner sig själv innan man fattar beslut om vad man ska göra med ett skadat djur, så man kan fatta bra beslut. Förutsatt att djuret inte behöver avlivas genast pga mycket svåra/smärtsamma skador, så har man tid på sig att inhämta information, material, medhjälpare som kan hålla osv.

Fågelhud är mycket tunn, och lossnar lättare från kroppen är däggdjurs sega hud. Vad jag vet behöver man nålar med skärande egg för att sy i vissa däggdjur (kanske även människor, osäker där), men till fågel skulle man bara fläka upp huden med en sådan nål. Till dem används istället en nål som bara är vass på spetsen (mer som en vanlig synål).

Hoppas det går bra att rengöra och att det läker snart. Ta för vana att lukta på såret dagligen så märker du genast om infektion uppstår (luktar riktigt illa).

:) / Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 feb-11 kl 19:51 »
Prova med kirurgtejp (suturtejp)..

Funkar det så funkar det. :-)

Det är bra att ha hemma (och i ryggsäcken) vilket fall!

Lycka till nu Anna, hon repar sig!
:)

/Neiklot

The Game

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 feb-11 kl 19:52 »
Det finns såndär sårspray för höns..Fast vette fan om du ska ha det när dte rä så djupt..
Men sy ett såndtdär förkläde till na..?
Hoppas hon bir bättre.
/majsan

Anna M

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 24 feb-11 kl 20:35 »
Alba! Det var så jag tänkte själv först, typ en "fältskärarutryckning"a la 1800-tal, men nu har jag vait ute och studerat såret i lugn och ro och inte med hjärtat i halsgropen och utan tårar i ögonen och såg då lite bättre...Det ser faktiskt ganska ok ut och om hon inte får infektion så kan det nog gå. Skall kolla noga nu så hon äter och dricker. Städade också. Tuppen måste tyvärr vara kvar för jag har ingen plats att flytta honom till tyvärr men där kommer ju Markims fantastiska förslag lägligt, jag får sy förkläde att sätta på henne tills såret är läkt och det är vår så hon kan springa undan ordentligt! (Tack Markim!) Nu vägrar de gå ut överhuvudtaget, de vill vara inne i hönshusvärmen.
 /Anna

Bellaman

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 24 feb-11 kl 20:46 »
Hej!
Tänk på att hålla såret fuktigt - torra sår läker dåligt. Det kan du göra med t.ex vaselin. Torra sårkanter drar sig tillbaka medan fukt gör att hudcellerna vidgar sig och sårets kanter söker sig mot varandra (genom produktion av nya celler). Det är bara infekterade sår man ska hålla på med alsolsprit och dylikt eftersom det är uttorkande (bakterier gillar ju inte torka men det gör inte heller sår under läkning..). Men att tvätta av det med koksalt dagligen är bra. Tänk bara på att det inte blir köldskador av "badet" i kylan!
Lycka till!

Alba

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 24 feb-11 kl 20:48 »
Jag brukar hålla en rejäl bomullstuss under såret när jag spolar med koksalt, så slipper man att vätskan, smuts och ev. annat jox rinner över hela fågeln.

/ Alba

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser