Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratis hämtning av döda tackor  (läst 3704 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Gratis hämtning av döda tackor
« skrivet: 25 feb-11 kl 09:06 »
Tänkte jag skulle slänga in en blänkare om något som jag i.a.f. inte hade den blekaste aning om tidigare. Döda tackor över 18 månader hämtas gratis för destruktion av Svensk Lantbrukstjänst, tydligen så betalas det av Länsstyrelsen för att de vill göra provtagningar.

Så nu behöver ni inte fundera på vart ni ska göra av nödslaktade/självdöda tackor.. :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Gratis hämtning av döda tackor
« Svar #1 skrivet: 25 feb-11 kl 14:10 »
Ett litet pm  ;)
tänk på att de döda djuren ska ligga på typ gjuten platta och noga övertäckta.

Svensk Lantbrukstjänst
Det  döda  djuret  måste  placeras vid farbar väg  och ligga  på  hårdgjord, helst gjuten yta, för att minska riskenatt sten kan följa med vid lastningen.
« Senast ändrad: 25 feb-11 kl 15:29 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gångtrött

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 feb-11 kl 14:31 »
Det var inget de sa till mig i.o.f när jag pratade med dem.. Han sa åt mig att lägga ut tackan på ladugårdsbacken. Men det kan ju vara bra att göra som du skriver ändå.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 25 feb-11 kl 14:35 »
Tänkte jag skulle slänga in en blänkare om något som jag i.a.f. inte hade den blekaste aning om tidigare. Döda tackor över 18 månader hämtas gratis för destruktion av Svensk Lantbrukstjänst, tydligen så betalas det av Länsstyrelsen för att de vill göra provtagningar.

Så nu behöver ni inte fundera på vart ni ska göra av nödslaktade/självdöda tackor.. :)

Jag trodde det var för att inte vi normala människor skulle gräva ner tackan i dyngstacken.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

träsleven

• -
« Svar #4 skrivet: 26 feb-11 kl 08:55 »
Ett litet pm  ;)
tänk på att de döda djuren ska ligga på typ gjuten platta och noga övertäckta.

Svensk Lantbrukstjänst
Det  döda  djuret  måste  placeras vid farbar väg  och ligga  på  hårdgjord, helst gjuten yta, för att minska riskenatt sten kan följa med vid lastningen.

Det har aldrig någon sagt till mig heller. Jag har lämnat flera avdödade o självdöda tackor på det viset vi har bara lagt dem på o under en gammal presenning. Vi har inget gjutet golv som vi kan lägga dem på så det får bli som man har möjlighet till. De ska ju inte ligga där i flera dagar i allafall. Här har de hämtat som senast två dagar efter döden har inträffat.

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #5 skrivet: 26 feb-11 kl 16:36 »
Jag använde en gammal skottskärra. det går bra och enkelt att göra rent plus ganska enkelt med transporten till hämtningsplatsen -  ställde skottkärra dit och la en presenning över, eftersom det är en del folk som åker förbi ser det inte så märkligt ut.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 26 feb-11 kl 16:39 »
Döda tackor över 18 månader hämtas gratis för destruktion av Svensk Lantbrukstjänst, tydligen så betalas det av Länsstyrelsen för att de vill göra provtagningar.

Vill bara förtydliga att detta gäller alla djur över 18 mån. Jag skickade min kastrerade bagge på det viset och han jag pratade med rekommenderade mig att lägga djuret i en skottkärra med pressenning över. Mycket smidigt!!!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 06 mar-11 kl 19:33 »
Gäller detta "erbjudande" i hela Sverige? Alltså även lååååångt norrut, låååååångt från "civilisationen"? ;) Ja, alltså inte mitt på skogen, men ni kanske förstår vad jag menar... På en vanlig gård i Norrland som har helt normala, farbara vägar i närheten, men som ligger drygt 20 mil från närmaste större stad.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Hällapella

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 06 mar-11 kl 19:49 »
Jag har inte haft problem med hämtning trots att vi bor i norrlänsk glesbygd ;) Det har däremot tagit ganska lång tid, upp till 2 veckor. Är väl ok på vintern bara de inte fryser fast i backen, sommartid var det däremot inte så kul. Jag har lindat in dem i ensilageplast i väntan på transport och kört ner dem till "stora vägen" med skottkärran.

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser