Ja, som rubriken lyder. För ca 4 veckor sedan kläcktes det nämligen ett gäng småttingar där äggen hade blivit övergivna av hönan på runt dag 10-14 i minusgrader. Pojkvännen la in de kalla äggen i kläckaren IFALL att de skulle klarat sig, men gissade på att det såg mörkt ut. 1 vecka gick och bara någon dag innan han tänkte kasta äggen så låg där en kyckling! Och en till... Och en till! Jag kom över ett par dagar senare och lös 3 sista ägg som låg kvar och det var liv i dem med såg vi då! 2 till kläcktes under helgen av dessa 3 ägg och det var nu ca 8 kycklingar, jättepigga små krabater!

Men vi la märke till att en såg som lite konstig ut, hade en "kal fläck". Emil beskrev att en i början hade sett som "köttig" ut på det området som sedan såg blått ut när jag kom och nästa dag hade ändrat färg till vanlig ljus hudfärg, men som sagt "naket".
När jag ska till att åka hem ser jag att det sista ägget är påväg att kläckas också. Emil meddelar sedan dagen efter att den kommit ut, men att den ser också konstig ut... Ena vingen var som sådär "köttig". Detta hade sedan blivit färgat svart och sedan blivit vanlig "hudfärg". Vingarna börjar på att växa ut men han lägger märke till att det ser ut att växa dåligt med fjädrar på ena sidan, dock så är kycklingen snabb och pigg som hjulben och går lös ihop med sina kompisar och mamma höna (som glatt tog emot "förseningsbebbarna") i en stor hästbox = svårfångad utan att man ska vara rädd att trampa på den. :X Men igår så fångade Emil den och utbrast i telefonen - "den har bara EN vinge!!!". För på den andra sidan hade den endast en liten "hudstump" till vinge!

Den verkar ju allt annat än att lida i nuläget iaf. så den får leva vidare så länge den fortsätter att inte visa att den skulle störas av att vara envingad.
Men då är frågan som sagt... Hur kan detta ha gått till? Vi började pladdra och komma in på det där med "svart/blåfärgat". Kan det ha varit så att de som foster fått kylskador som sedan skrumpnat och ramlat av när de kläcktes? Det handlar om 3 olika hönor som är mammor till äggen och massa olika obesläktade pappor, totalomöjligt för att det skulle vara något "inavelsgrejs" som poppat upp (som i övrigt höns inte är känsliga för ir).
Och eftersom det var en till kyckling som föddes med ett "kalt" parti som hade samma utseende när den var nyfödd som denna kycklings vinge och båda hörde till samma ägghög som lämnades i kylan?
Vad tror ni?

Har tyvärr inga bilder på den, har själv inte sett den ännu.