Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ceacotrofer, "nattavföring" Snälla hjälp?  (läst 4140 gånger)

La Ladin

• Västergötland
Ceacotrofer, "nattavföring" Snälla hjälp?
« skrivet: 27 feb-11 kl 10:52 »
http://www.veterinaren.nu/artiklar/kanin/matsmaltningsapparaten/mag-och-tarmrubbningar-kanin/190

Min fråga gäller nattavföringen, jag förstår inte riktigt artikeln. Vad är problemet om man kan se nattavföring i buren? Hur ska jag ändra på kosten?

La Ladin

• Västergötland
SV: Ceacotrofer, "nattavföring" Snälla hjälp?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-11 kl 11:02 »
Jag tror jag förstår nu. Jag ska bara ge kaninen hö ett tag eller?

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 27 feb-11 kl 11:04 »
Problemet kan vara att kaninen är överviktig och därför inte når att äta sin "nattavföring". De känner när den kommer och böjer sig ner och äter upp den på en gång.

Min gammelfarbror har problem med lederna och kan inte riktigt böja sig som förr. Därför hittar jag också dessa blanka klumpar i buren, eller fastsmetade i pälsen. Jag har också sett honom äta upp den direkt från golvet när den är nyutbajsad.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-11 kl 11:58 »
Om kaninen får en kost som är för proteinrik så brukar den lämna nattavföringen. Om kaninen dessutom är överviktig så kan det vara svårt att banta ner den trots att den bara får hö, om höet är av för bra kvalitet.
Kaniner behöver hela tiden ha fibrer att tugga i sig, men detta måste inte bestå av hö, utan man kan även "späda ut" höet med halm av bra kvalitet och även ge kvistar som den kan gnaga på.
Ger du kaninen pellets idag? Vilken sort i så fall?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

La Ladin

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 13:23 »
Jag ger kaninerna fri tillgång till hö. Utöver det får de hushållsrester, typ äppleskruttar, morot och potatisskal (som jag nu har förstått att de inte ska ha särskilt mycket av), bulgur och ja, hushållsrester som sagt. De får även havre ibland. Ingen pellets. Jag har antagligen gett dem för mycket rester?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 13:55 »
Jag har antagligen gett dem för mycket rester?
Om dom äter seg proppfulla av rester behöver dom inget hö (tror dom själv  ;D)

Mina är kräsna på höet, dom vill bara ha 1.skörden. Ger jag dom 2.skörden äter dom lite och det finnes nattbajsar i buren.

Min yngsta dotter har också två kaniner. Dom får mycket "godis" och nattbajsar i buren trots gott hö...
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 27 feb-11 kl 16:40 »
Jag ger kaninerna fri tillgång till hö. Utöver det får de hushållsrester, typ äppleskruttar, morot och potatisskal (som jag nu har förstått att de inte ska ha särskilt mycket av), bulgur och ja, hushållsrester som sagt. De får även havre ibland. Ingen pellets. Jag har antagligen gett dem för mycket rester?

Ja, skippa allt utom möjligtvis en liten morotsbit om dan. Då blir det säkert ordning på magarna igen. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Meritaton

« Svar #7 skrivet: 01 mar-11 kl 13:20 »
säger samma som atte.
För mycke av de som e gott så resulterar i att de äter för lite hö.
Man ska alltid har i tankarna att 80-90% av kaninens kost ska bestå av fibrer.

Men även ett foder som innehåller för mycke protein och för lite fiber kan ge samma resultat.
Lycka till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser