Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många normalstora ägg klarar en dvärgkochin av att ruva?  (läst 5117 gånger)

nina77

• Hälsingland
Hej!!
Idag verkar det som att min lilla dvärgkochin har lagt sig på ägg. Hon ligger platt som en pannkaka och pysslar med äggen. Jag var där o stökade lite med henne och kollade hur många osv. Hon låg på två blommeägg och ett dvärgägg. Hon verkade inte ha några planer på att flytta sig.  Jag skyndade mig dit med 5 st dorkingägg, så hon ligger nu på 7 stora och ett litet. Planen är att ta dagens skörd av dorking ägg och byta ut blomme och dvärgägget. Kan hon ligga på 8 st? De hon har nu syns inte när hon ligger ner. Jag tänkte sedan märka äggen runt om så att jag vet om det kommer nya, vad ska jag ha för penna? Spännande. Hoppas bara att hon ligger kvar nu då. Och att ingen snor hennes rede om hon går å äter. Hur funkar det att flytta en ruvhöna till en egen bur. Går det överhuvudtaget? Har stora kaninburar som står tomma nu. Denna höna ruvar för första gången och är runt 10 månader.

nina77

• Hälsingland
Jag tog nog ut glädjen i förväg :-( Hon låg halva dagen, sen värpte hon ett eget ägg och gick därifrån. Verkar inte ha nåt intresse av äggen alls.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Man brukar vänta med att lägga under kläckägg tills hönan legat och surat i 3-4 dagar för att vara säker på att hon verkligen tänker ruva. Kammen brukar blekna på hönor som surar. Jag vet inte hur många ägg man kan lägga under en dk... hade tänkt fråga det samma nämligen.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
De flesta hönor klarar 10-14 ägg av sin egen äggstorlek. Lägger man under dubbelt så stora ägg som hönan värper själv (Dorking istället för dv Kochin) så skulle jag säga hälften så många, dvs 5-7. Nu när det är så kallt skulle jag nog nöja mig med 5.

Jag skulle låta henne ligga in sig någon dag på dessa ägg och sedan testa att flytta henne. Funkar det och hon ligger kvar byt ägg då.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

moamoa

• Skåne
Min dvärgkochin låg och sura på gipsägg nästan en vecka, innan jag bytte ut dem mot riktiga ägg :)
La då 8 "stora" och ett av en dv.kochin, mest för skoj skull ;) Jag gjorde ett rede i kartong, som jag satte i den "riktiga" redet.
Det lilla halmboet som hon hade hunnit göra, flyttade jag också in i kartong-redet. På lördag har hon legat på dem i en vecka,
och jag ska då flytta henne och äggen till en egen liten inhägnad. Jag flyttar då hela kartong-redet, så att jag slipper röra vid äggen.
Jag ska då i samband med den lilla flytten också lysa äggen.... återkommer! Spännande  ;D

moamoa

• Skåne
Glömde skriva att jag märkte med blyertspenna. Jag har läst hit och dit, och det verkar som att mycket annat går
igenom skalet och in till kycklingen  :(

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Du får nog kolla så märkningen inte suddas ut, det brukar nötas bort ganska fort. Jag har använt giftfris barntuschpennor men även då fick jag rita på efter ett tag.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser