Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttkaniner  (läst 9490 gånger)

Staaf

• Gäst
Köttkaniner
« skrivet: 27 feb-11 kl 11:29 »
Jag funderar på att skaffa kaniner för att få billigt bra kött till husbehov och kanske även kunna använda skinnen.
Skulle ni vilja berätta för- och nackdelarna med olika kaninraser?

Attes matte

• Jämtland
SV: Köttkaniner
« Svar #1 skrivet: 27 feb-11 kl 11:51 »
Du kommer nog att få lika många olika svar som det finns kanin-uppfödare... ;) Men till att börja med så kan jag säga att om du bara har ett fåtal kaniner, och inte har några andra djur (så du kan köpa in större fodermängder), så kommer inte kaninköttet att bli billigt. Om du odlar foder (hö) själv så blir det såklart en annan femma, men om du måste köpa in allt foder (hö och pellets eller spannmål) så kommer det bli ett rejält tilltaget kilopris. ;)
MEN... Du får ju en HELT annan kvalitet på köttet, plus att du får följa köttet ända från födsel till din tallrik, vilket för min del är den största orsaken till att jag har kaniner för kött. Jag sätter på mig skygglapparna när det kommer till kostnaderna...  8)

Vill du ha lättfödda kaniner som klarar sig bra på bete/hö och lite spannmål så är Gotlandskaninen eller Mellerudskaninen (lantraser) ett bra val. Dom växer långsamt, men kostar inte så mycket under tiden dom växer. Har du däremot ont om plats att hysa kaniner så kan det ju bli lite knivigt såklart eftersom dom behöver säras på nån månad innan dom når slaktmogen ålder.

Väljer du en mer snabbväxt ras så slipper du hysa kaninerna en och en fram till slakt, men då går det å andra sidan åt mer pengar till foder eftersom dom äter mer på kortare tid, och inte växer särskilt bra på enbart grovfoder utan behöver pellets. Och föräldrarna är betydligt dyrare i drift än lantraserna.

Vill du ta tillvara skinnen så bör dessa kaniner inte slaktas förrän dom nått minst fem månaders ålder, helst ska dom vara uppåt sju-nio månader för att skinnen ska bli bra. Och dom kaniner du sparar för skinnen bör vara hanar eftersom honors skinn är mycket skörare än hanars. Och dessa måste bo ensamma i minst en månad innan slakt för att minimera risken för bitskador i skinnet.

Själv gör jag så att jag väljer ut ett antal hanar som har dom finaste skinnen, och så behåller jag dom över hösten och slaktar dom i januari/februari. Dom andra kaninerna slaktas allt eftersom jag behöver köttet eller burarna (till andra kaniner), och dessa skinn slänger jag helt sonika bort. Detta efter att ha sparat på massor av skinn som ligger och tar upp plats och som inte blir bra när man bereder dom.

Bra raser för päls tycker jag är Stora Silver och blå eller vit Wiener. Ett "mellanting" mellan pälsras och lantras är Svensk Päls, som är en svart kanin med silvriga stickelhår i hela pälsen. Väldigt vacker, och det blir rätt så enhetliga skinn. (Mängden stickelhår skiljer sig lite från individ till individ.) Svensk päls är även upptagen i den svenska kanin-standarden, så den kan du tävla på utställningar med om du är intresserad av sånt.
Dom flesta kaninrasers skinn funkar ju att bereda, men det är en fördel om dom har en tjock päls och ett skinn som inte är för skört.

Hoppas att jag inte har rört till det i huvudet alltför mycket...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Staaf

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 feb-11 kl 12:16 »
Tack så mycket för det otroligt informationsrika svaret :)
Jag har både får och kor, så hö har jag.
Vet du om några bra böcker om slaktkaniner? Det spelar ingen roll om de är på svenska eller engelska.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-11 kl 12:30 »
Tack så mycket för det otroligt informationsrika svaret :)
Jag har både får och kor, så hö har jag.
Vet du om några bra böcker om slaktkaniner? Det spelar ingen roll om de är på svenska eller engelska.

Om du har såpass mycket får och kor att du köper in pellets i bulk till någon av dessa så vet jag att folk föder upp kaniner på både tackfor och kalvpellets. Och då skulle ju en större kött-ras (tex stora silver, blå/vit wiener eller varför inte new zeeland red) inte kosta så mycket att föda upp som om du vore tvungen att köpa pellets enkom till kaninerna.

När det gäller böcker om köttkanin-uppfödning har jag noll koll. Internet is da shit!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Staaf

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 12:43 »
Haha, ok :D

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 16:15 »
Tack för mycket intressant läsning Sara!
Även jag funderar på att börja med någon köttkanin lite längre fram, underbart att det finns så duktiga forummedlemmar!!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 27 feb-11 kl 21:52 »
Tack för mycket intressant läsning Sara!
Även jag funderar på att börja med någon köttkanin lite längre fram, underbart att det finns så duktiga forummedlemmar!!
Jag tycker du borde börja med lilla tysk vädur så vi kunde samarbeta lite  :P

Jag gillar lilla tysk vädur! Trevliga kaniner på 3-4 kg. Jag ger mina 1 dl fårpellets och godt timoteihö.

Har inte upptackt några nackdelar med denna rasen.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #7 skrivet: 27 feb-11 kl 22:00 »
Jag har haft Fransk Vädur för både kött och skinn.
Det blev mycket kött och fina skinn i många olika färger :D

Piga

• Learning by doing!!
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 27 feb-11 kl 22:25 »
Särimnerskanin är en ny ide.
Många har kalkon, broiler eller flasklamm över sommaren på tillväxt i trädgården.
Varför inte köpa en dräktig kanin hona av stor ras i början av april, hon får ca 5 ungar.
Betäck henne igen och få en ny kull vid midsommar.
Va då första kullen i en stor betesbur när de i andra kullen ca 10 st är 8 veckor så kan man slakta honan ca 2 kg kött.
Var efter som dom väger ca 3,5 kg levande så kan man slakta dem.
ca 15 ungar x 1.5 kg = 22kg kött på din gräsmatta.
De hinner inte växa färdigt under betessesången så de sista behöver extra hö, havre, pellets och grenar så de kan slaktas till jul

Jag bor i Östergötland och har unga dräktiga honor på G.   / piga

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #9 skrivet: 28 feb-11 kl 20:45 »
Jag tycker du borde börja med lilla tysk vädur så vi kunde samarbeta lite  :P

Jag gillar lilla tysk vädur! Trevliga kaniner på 3-4 kg. Jag ger mina 1 dl fårpellets och godt timoteihö.

Har inte upptackt några nackdelar med denna rasen.

Ska jag börja med någon köttras så ska jag nog prata lite med Gösta  ;)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 28 feb-11 kl 20:52 »
skaffa gotlandskaniner i genbank...då får du eu-bidrag 800kr-200kr för medlemsavgift i föreningen=600kr.. dessa 600kr lägger du på foder utöver höet..kaninerna kan du sälja eller äta upp..skinn i alla färger..trevlig lantras..
Fjäderfän och kaniner

Staaf

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 feb-11 kl 20:57 »
Jag ska nog absolut kolla upp gotlandskaninerna ser jag :)

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 28 feb-11 kl 20:58 »
Fjäderfän och kaniner

Staaf

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 feb-11 kl 21:03 »

fårägare

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 20 apr-11 kl 15:31 »
Kan man ge kaniner hösilage?

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 apr-11 kl 21:30 »
Kan man ge kaniner hösilage?
visst det går bra..vänj dem vid det i liten mängd ihop med vanligt hö i början.. snabba foderbyten är inget bra..
Fjäderfän och kaniner

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten

Luppa

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 21 apr-11 kl 09:54 »
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #18 skrivet: 04 jan-12 kl 16:55 »
Jag har även jag haft funderingar på det där med köttkaniner jag med för husbehov. Kanske även sälja skinn, kött & sällskapskaniner då av just rasen Gotlandskanin, då jag skaffar hus & gård.

Tror att just Gotlandskanin är en av dom bästa raserna just då den kan klara sig på lite foder & växa till sig, men även för att den är av en bra storlek.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser