Du kommer nog att få lika många olika svar som det finns kanin-uppfödare...

Men till att börja med så kan jag säga att om du bara har ett fåtal kaniner, och inte har några andra djur (så du kan köpa in större fodermängder), så kommer inte kaninköttet att bli billigt. Om du odlar foder (hö) själv så blir det såklart en annan femma, men om du måste köpa in allt foder (hö och pellets eller spannmål) så kommer det bli ett rejält tilltaget kilopris.

MEN... Du får ju en HELT annan kvalitet på köttet, plus att du får följa köttet ända från födsel till din tallrik, vilket för min del är den största orsaken till att jag har kaniner för kött. Jag sätter på mig skygglapparna när det kommer till kostnaderna...

Vill du ha lättfödda kaniner som klarar sig bra på bete/hö och lite spannmål så är Gotlandskaninen eller Mellerudskaninen (lantraser) ett bra val. Dom växer långsamt, men kostar inte så mycket under tiden dom växer. Har du däremot ont om plats att hysa kaniner så kan det ju bli lite knivigt såklart eftersom dom behöver säras på nån månad innan dom når slaktmogen ålder.
Väljer du en mer snabbväxt ras så slipper du hysa kaninerna en och en fram till slakt, men då går det å andra sidan åt mer pengar till foder eftersom dom äter mer på kortare tid, och inte växer särskilt bra på enbart grovfoder utan behöver pellets. Och föräldrarna är betydligt dyrare i drift än lantraserna.
Vill du ta tillvara skinnen så bör dessa kaniner inte slaktas förrän dom nått minst fem månaders ålder, helst ska dom vara uppåt sju-nio månader för att skinnen ska bli bra. Och dom kaniner du sparar för skinnen bör vara hanar eftersom honors skinn är mycket skörare än hanars. Och dessa måste bo ensamma i minst en månad innan slakt för att minimera risken för bitskador i skinnet.
Själv gör jag så att jag väljer ut ett antal hanar som har dom finaste skinnen, och så behåller jag dom över hösten och slaktar dom i januari/februari. Dom andra kaninerna slaktas allt eftersom jag behöver köttet eller burarna (till andra kaniner), och dessa skinn slänger jag helt sonika bort. Detta efter att ha sparat på massor av skinn som ligger och tar upp plats och som inte blir bra när man bereder dom.
Bra raser för päls tycker jag är Stora Silver och blå eller vit Wiener. Ett "mellanting" mellan pälsras och lantras är Svensk Päls, som är en svart kanin med silvriga stickelhår i hela pälsen. Väldigt vacker, och det blir rätt så enhetliga skinn. (Mängden stickelhår skiljer sig lite från individ till individ.) Svensk päls är även upptagen i den svenska kanin-standarden, så den kan du tävla på utställningar med om du är intresserad av sånt.
Dom flesta kaninrasers skinn funkar ju att bereda, men det är en fördel om dom har en tjock päls och ett skinn som inte är för skört.
Hoppas att jag inte har rört till det i huvudet alltför mycket...

/Sara