Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garagebygge våren 2011.  (läst 8728 gånger)

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
Garagebygge våren 2011.
« skrivet: 01 mar-11 kl 21:09 »
Hoppas det är ok att jag gör en egen "garagebyggetråd"  :-[

Tänkte uppdatera med hur det går, hur långt vi kommit och så...och förhoppningsvis få lite "input" från mera erfarna "garagebyggare".
Det är mycket att tänka på och ibland tar tunnelseendet över...

Har lagt ut en prelimenär ritning på min blogg: http://tradgardstorp.blogg.se/
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Rosten

• Närke
SV: Garagebygge våren 2011.
« Svar #1 skrivet: 01 mar-11 kl 22:09 »
Ni har inte funderar på att köpa en byggsats och montera själva?
Enklare än att bygga i lösvirke.
Billigare än att leja bort allt.

Finns ju massor av olika tillverkare.
Här är exempelvis en av dom som har loft över garaget som tillval.
http://www.lundqvisttravaru.se/produkter.asp?ID=2&display=undersida

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 01 mar-11 kl 22:32 »
Jag antar att garaget ska byggas på betongplatta? I så fall är det mycket lämpligt att bygga upp längs kanterna med lecablock eller liknande så att grundsyllen till träväggarna hamnar någon dm över golvnivå. Då är det ingen risk att det blir fuktigt i väggarna om när det slabbas med vatten på garagegolvet.

Hur har ni tänkt ordna uppvärmningen? Och hur varmt ska garaget hållas på vintern? Kallgarage, just så pass frostfritt eller dräglig verkstadstemperatur på 10-15 °C? Boningsrummen antar jag ska stå ständigt uppvärmda och isoleras med tanke på detta?
Om det är frågan om varmgarage så skadar det inte att lägga ner en del extra arbete och kostnader på att få täta och väl isolerande portar, det spar man snabbt in på minskad energiförbrukning. Två stora dumheter med många garageportkonstruktioner är dels att ventilationsöppningarna i porten inte går att stänga till och dels att plåtkarmarna fungerar som värsta sortens köldbryggor.

Jag antar att det ska in nån slags golvbrunn i garaget? De flesta kommuner kräver att golvbrunnar i garage ska vara försedda med oljeavskiljare, en sådan är ganska skrymmande och det gäller att tänka på den saken redan innan betongplattan gjuts.

Kommer det att bli fasta installationer för t ex tryckluft i garaget? I så fall, tänk på att alla rör ska dras med fall mot anslutningar eller dräneringskranar. Eftersom det blir boningsrum i samma byggnad kan det vara bra om det går att ställa kompressorn någon annanstans, med tanke på buller och vibrationer. Om man gräver ner en tryckluftledning (vilket man knappast kostar på att göra på frostfritt djup) så är det bra att lägga en värmekabel tillsammans med den, åtminstone från lägsta punkten och in i garaget. Annars kommer den säkerligen att frysa igen pga kondensvatten.

Det är mycket bra att ordna golvvärme i betongplattan till ett garage, åtminstone närmast portarna så att tröskeln håller sig isfri. På tal om det, om porten kräver någon slags uppstående tröskel (det är lämpligt för t ex skjutportar av typ Crawford), så gjut den samtidigt med plattan eller omedelbart därefter. Om man väntar ett halvår och sedan försöker bygga upp en tröskel av cementbruk så är det lügens att få den att fastna ihop med plattan.

Var mycket noga med att täta bjälklaget mellan garage och boningsrum, så att inte boningsrummen förpestas av avgaser, svetsrök, färgångor och sånt!

Rödskägg

• Småland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-11 kl 22:58 »
Ett alternativ till OA kan vara en golvbrunn med oljespärrinsats typ Purus bigg med Bolja.
Skulle aldrig bygga garage åt mig själv utan murad eller gjuten sockel.
Har man tänkt att använda garaget frekvent till bilar man använder ska man ha port med fjärrstyrd automatik annars tenderar bilen att inte komma in.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 18:49 »
Tack för svar  :)
Hinner inte skriva någon utförlig respons just nu, men:
-vi har haft garage tidigare, utan elstyrd port och det har fungerat bra. Vi orkar kliva ur för att öppna  8)
-vi kommer inte lägga värme i garaget (vid porten) sedan det oftast blir problem i flerbilsgarage där porten ständigt öppnas och stängs.
Och skulle det bli isbildning så hackar vi bort eller kastar på t.ex salt...
-Vi kommer nog inte göra någon golvbrunn i garagedelen. Varför skulle vi behöva det? För- och nackdelar?
-kompressor/tryckluft kanske det blir sedan vi kommer ha verkstad i anknytning till garagedelen.
Övervåningen kommer vara helisolerad så också förråd, garaget kommer vara delvis isolerat. Har tidigare haft garage utan helisolerade portar och det har gått bra.
Vi kommer ha gjutet betonggolv (inkl. sockel) hela vägen...

Vi har kollat på div. byggsatser men lösvirke verkar vara det billigaste alternativet sedan vi inte skulle våga oss på att montera byggsatsen helt på egenhand.
Hade det varit ett enkelt kallgarage utan boningsdel hade det varit en annan femma.

Vi jobbar fortfarande med ritningarna men har hittat div. firmor som är intresserade av att räkna på jobbet.

:)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 20:31 »
Från början hade vi tänkt lägga ca. 300 000, fast nu är det snarare 400 000 (ev. mer) för att få det så vi vill.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 09 mar-11 kl 20:43 »
Ett bra skäl att ha en golvbrunn längst in i garaget är att det blir lättare att raka bort smältvatten från den delen av golvet utan att först köra ut bilen/bilarna. Somliga föredrar att ha golvbrunn mitt på respektive bilplats.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #7 skrivet: 11 mar-11 kl 19:09 »
Ett bra skäl att ha en golvbrunn längst in i garaget är att det blir lättare att raka bort smältvatten från den delen av golvet utan att först köra ut bilen/bilarna. Somliga föredrar att ha golvbrunn mitt på respektive bilplats.

Jo jag antog att det var ett av skälen till att ha golvbrunn. Undrade om det fanns andra skäl för det...

Dalton

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 11 mar-11 kl 19:17 »
På byggahus.se finns många trådar om garagebyggen och om alla andra typer av byggen också, kanske hittar du några tips där?

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 19:26 »
På byggahus.se finns många trådar om garagebyggen och om alla andra typer av byggen också, kanske hittar du några tips där?

Tack för påminnelsen, jag är ju faktiskt medlem där kom jag på  8)

TW

• Finland
« Svar #10 skrivet: 13 mar-11 kl 04:54 »
Jag skulle isolera också garaget ordentligt. Om man bara har någon plussgrad i ett garage så kommer det att drypa vatten överallt hela vintern. Det börjar växa mögel på väggarna och bilen rostar bort. Det där har vi provat själva nämligen. Till och med garagedörrarna ruttnade inifrån.

Min åsikt är att ett garage skall vara antingen isolerat och 10 grader varmt eller ett kallt brädskjul med jordgolv och ordentliga glipor under dörrarna.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #11 skrivet: 19 mar-11 kl 20:25 »
Jag får nog ändra rubriken till "Garagebygge våren 2012".
Efter mycket fundering och räkning så har vi bestämt att lägga det på is ett år.
Det finns flera skäl, dels är det planeringen...att vi är lite sena med allt. Sen är det ekonomin, jag bytte jobb och gick ner i lön...inte van vid att inte kunna spara så mycket varje månad. Sen är det ju ladan då...den ligger där den ligger, vi måste få bort den innan vi kan påbörja.
Vi flyttade hit i höst och vill nog njuta den här första våren utan för mycket "bygg- och ekonomistress".

Det blir takbyte under året, med ett ev. lite utbygge för en gäst-wc.
Det blir en egen tråd...  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser