Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Världens bästa tupp!  (läst 4753 gånger)

Wildvittra

• -
Världens bästa tupp!
« skrivet: 04 mar-11 kl 16:00 »
Efter att ha läst flera trådar om tuppar som beter sig illa har jag förstått att vi nog haft tur med vår tupp, för han är toppen!  :) Han är en tjusig Brahma på snart ett år, är tupp över 15 hönor av raserna Brahma, Dvärg Kochin och tre st Faverolle/värphybrider. Han är väldigt pratsam och framåt, nyfiken men försiktig. Har alltid hönornas bästa i åtanke, håller uppsikt när de äter så alla får mat, ropar när han hittar mat så någon höna kan springa fram och ta maten, ofta glömmer han bort att äta själv när de får något extra gott eftersom han har så fullt upp med att alla hönorna ska få ta del av det goda! Ger man honom en brödbit så skänker han den till närmsta höna  ::) :)
Han är snäll och handtam även om han ser ut att skämmas när man klappar honom...  ::)
Han håller vakt över sina hönor då de är ute och är alltid den första fram och undersöka nya saker/platser/etc, först när han godkänt kommer hönorna springande. De verkar lita på honom.  :)
Han gal högt och stolt på dagarna, säger åt unghönorna att lugna ner sig på kvällarna då han vill sova och de ännu inte gått och lagt sig. Han tar verkligen sitt uppdrag på största allvar och bättre tupp får man noga leta efter. Vi är så nöjda med honom!  :)

En utställningsfantast skulle nog dissa honom totalt eftersom han är felfärgad enligt bestämmelserna... Men vad bryr vi oss om sånt, vi har ändå inga planer på seriös avel/utställning. För oss är han snyggast och bäst!  :D
« Senast ändrad: 04 mar-11 kl 16:02 av Spräklahöns »
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

The Game

• Gäst
SV: Världens bästa tupp!
« Svar #1 skrivet: 04 mar-11 kl 16:04 »
Härligt..Som mina 3..=DD
/majsan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 04 mar-11 kl 16:18 »
Visst är det härligt med en trevligt tupp ;D :-* ;D Hemma hos mig bor det lite drygt 30 trevliga tuppar ;D Jag har råkat ut för en och annan tuppj--el under de år jag har haft höns men med tanke på att jag sällan har haft färre än 15 tuppar och har haft höns i många år så är det ändå en försvinnande liten del av alla tuppar som är dumma. Tur är väl det, en snygg och trevlig tupp pryder sin hönsgård  :-*

Grattis till din  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 04 mar-11 kl 16:32 »
Här har det också varit massa snälla tuppar. Haft 2 aggressiva utav ca ett 50 tal tuppar (varav 1 aggressiv som kommer från blandgruppen, han sköt morfar, vill absolut inte ha in några sådana gener i min fina blandisgrupp).  Just nu äger jag väll ett 20-tal könsmogna tuppar skulle jag tro där en j*vel är lurig och han hade varit död för länge sedan om han vore en annan tupp. Men inom 1 halvår lär han vara ersatt med någon/några av små bollar jag har på uppväxt nu där jag hoppas att alla blir trevliga. ;D

Här är en utav mina tuppisar ur blandrasgruppen. ;D

Skrutten åker pulka
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Partax

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-11 kl 17:08 »
HAHAHAHA! Vilken goding!!!

Bra tuppar är charmiga till tusen! o lite till..... ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 04 mar-11 kl 17:29 »
Världens normalaste grej, självklart!  ;D  För vem vill vara ute barfota och pulsa i kall djup snö?   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 04 mar-11 kl 20:00 »
...han sköt morfar...
Beväpnar du dina tuppar?!! Verkar lite farligt... Stackars morfar.  ;)  (Sorry, kunde inte låta bli  ;D )

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 04 mar-11 kl 20:05 »
Så söt tuppen som åker pulka är!!  :-*

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 04 mar-11 kl 20:19 »
Beväpnar du dina tuppar?!! Verkar lite farligt... Stackars morfar.  ;)  (Sorry, kunde inte låta bli  ;D )

Haha. ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 04 mar-11 kl 21:13 »
Just Brahma är väl typ kända för att vara väääääldigt snälla eller? Är det nån som haft en elak Brahma-tupp?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ORCA

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 mar-11 kl 21:35 »
Jag har haft en mycket elak,  ljus Columbia Brahma tupp. Tog bort han med tanke på 1 min dotter, 2 ingen avel på den ändå.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 04 mar-11 kl 22:25 »
Släng er i väggen alla utställningsfantaster!  Ni begriper ingenting.  Den där tuppen lär ju inte sköta om sina hönor med "hud"färgen!

Och filmen var ljuvlig.  :D

ORCA

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 mar-11 kl 22:49 »
Släng er i väggen alla utställningsfantaster!  Ni begriper ingenting.  Den där tuppen lär ju inte sköta om sina hönor med "hud"färgen!

??

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 04 mar-11 kl 22:52 »
??
Se sista stycket i det inledande inlägget.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 04 mar-11 kl 23:16 »
Jag tycker om att titta på fina rasdjur och försöker själv hålla mina avelsdjur bra i typ o färg, nationalen var något bland de roligaste jag varit på länge. Men för det gillar jag ju inte andra höns sämre, blandraser t.ex. är bland de bästa hönsen jag vet. Däremot så vet jag ju att det finns riktiga "fanatiker" med. ::) Började mitt medlemskap i SRF med att bli arg på en artikel som tryckte ned blandraser...  :-[

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 04 mar-11 kl 23:24 »
En höna är en höna även om man rullar den i smör  8)

Jag håller också på med rashöns och äger i dagsläget inga vuxna blandisar. Men jag har haft många blandisar i hönsgården och det har också varit fina, snygga och roliga höns. De ena utesluter inte det andra.

Väldigt många rashönsfantaster har även blandisar. Vet exempelvis en som har vunnit massor med sina djur under 50 års tid som har en stam med stora blandishöns bara för att dom är så bra kycklingmmamor. Han har haft den blandislinjen sedan början av 60-talet och vårdar den med omsorg  ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 05 mar-11 kl 22:06 »
Läge att göra en ny ras av dem?  Med rasbeskrivning som inte nämner något om färg, men desto mer om moders- och fadersegenskaper och härdighet?

The Game

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 mar-11 kl 18:07 »
Linkoso. =DDDDD Nu blev jag glad igen..
/majsan

challe:)

• Småland
« Svar #18 skrivet: 06 mar-11 kl 18:13 »
min blandis tupp hjälper till ruva när hönan går och äter 8)
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser