Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betes åtgång shettis juni-aug  (läst 1639 gånger)

tegamaka

• Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
Betes åtgång shettis juni-aug
« skrivet: 06 mar-11 kl 17:12 »
Hur mycket går det åt för era små shettisar?
Nu pratar vi INTE fång känsliga utan de som klarar bete.

Har inte själv mark till bete mer än för och sen sommar hage så jag letar mark att arrendera men vill inte ta på mig för mycket mark.

Stänger in i mindre hagar med glasfiberstolp som jag sen flyttar runt för att de verkligen ska beta ner.
Men förra sommaren flyttade vi 3ggr pga vårt hus brann så då fick jag aldrig koll på hur mycket det behövs.

Newforest stoet blir fett på luft så henne behöver jag 4-5000m2 men hur mycket behöver jag mer till små tjejerna.

Fram till midsommar äter de bara dagtid o är i mindre fålla på natten.
Jag fodrar även hö för att de ska kunna pilla i sig om de vill, mest för att kunna torka upp lite i magen.

Somliga hästar äter ju som galna om man stänger bort de på natten men det har funkat bra med mina o jag har aldrig haft fång på de.

Hur gör ni och framför allt hur mycket bete behöver vi till era?
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Jennyt

• Västergötland
SV: Betes åtgång shettis juni-aug
« Svar #1 skrivet: 06 mar-11 kl 17:40 »
Jaha.... nu kommer jag lägga in ett sånt där svar som du inte blir mycket klokare av ::) ;)

Jag har två fjordingar och en shettis med tillhörande 2-åring. Jag har noll-koll på hur stor mark de går på sommartid ::) Det beror så mycket på vad det är för marker.... Däremot har jag inte släppt dem på så mycket mer mark än när fjordingarna var själva.... enda skillnaden är väl att fjordingarna är i bättre hull på höstkanten ;D

Förra året gick de tillsammans med ännu en fjordning på ca. ett Ha med fjutt i gräset.... det blev på tok för mycket ::) Vi fick ställa upp dem i skogen...pust.... Mitt råd är väl att om du kommer över något impediment eller bergsmark, så hugg den direkt.... det är helt suveränt till dessa lättfödda varelser.... då kan man låta dem gå stort utan att de sväller till alla bredder....

Mina har heller inte haft fånf någon gång, men jag håller hela tiden koll på fången.... de ligger ju hela tiden i riskzonen på nåt vis :-\

Kram
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

tegamaka

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-11 kl 18:00 »
He he ja det va inte min fråga men tack för din kommentar.

Av erfarenhet räcker inte bergmark eller liknande. Här är det ängsmark och de behöver det frågan är bara hurmycket jag ska ta på mig.

Är dumt att ta på sig annat än äng oxå då det kan leda till dyra ersättningar när det ger sig på ett träd eller liknande.
Har jag oxå fått erfara.
Har tidigare haft unghäst och varmblod då räckte det med 1,5ha maj -mitten av sept.

Kan ju till lägga att det gäller ängsmark och de betar i fållor som sagt.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-11 kl 23:07 »
Du lär ju inte behöva mer än en hkt på dom två shettisarna .
Våra gick kvar i vinterhagen när dom andra flyttade till sommarhagarna o det räckte till dom två -men det beror ju på återväxten oxå -
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tegamaka

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-11 kl 13:55 »
Och hur stor vinterhage man har :P

har bara 2000m2 till vinterhage och bara skog o sten så det är verkligen inge bete alls där.

Vet att jag säkert får många på hopp nu att jag har så liten hage.

Men de racar på som bara den i den och har både kullar o planmark.
De trivs och trampar inte sönder bete.
Ska stänga in mer men vi han inte innan vintern blev 2helger att packa upp och en att ficka hage sen kom vintern och snön.
www.tezz88.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser