Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skildnad mellan ägg?  (läst 3005 gånger)

nina77

• Hälsingland
Skildnad mellan ägg?
« skrivet: 08 mar-11 kl 19:23 »
JAg lyste mina ägg idag på 4 dygnet. I många, främst de vita kunde jag se en tydlig liten spindel, i andra såg jag en spindel som var lite otydligare. I ca 8 av de vita äggen fanns idag ingenting, kan jag redan nu dömma ut dessa eller är de bara sena? I de bruna var det oxå svårt att se nåt än så länge. Såg på några av dom, medans andra verkade tomma. Men de jag är så osäkra på spar jag till senare och lyser igen. Jag är nybörjare med maskinkläckning så jag har dålig koll. Jag vill lägga i nya ägg isället för de som är obefruktade, och det vill jag så klart göra så snart som möjligt. Har bara kläckaren i 5 v. Så ni som kan sånt här kan väl vägleda mig lite.
Tack på förhand

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Skildnad mellan ägg?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-11 kl 20:59 »
Jag skulle ta bort de vita äggen som ser tomma ut. Men eftersom du skriver att du inte är van att lysa ägg så kanske du kan ta ett "offerägg" utav dessa 8 vita som ser tomma ut först och knäcka? Om det är tomt så lär ju de andra också vara det. Om du la in äggen samtidigt i maskinen så ska det finnas spindlar i alla efter 4 dagar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-11 kl 21:30 »
mmm... äggen är ljusa och helt tomma. Skilldnaden är uppenbar om man kollar ett med spindel. Så jag tror inte det går att ta fel. Jag skulle ju kunna knäcka ett av dom förstås... hmmm. Med de bruna vet jag inte riktigt. Men på dom vita/ljusa är jag så gott som säker. Tar bort dom imorgon om jag inte ser något. Sen lyser jag igen efter helgen, så får jag se om det hänt nåt mer med de osäkra bruna.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-11 kl 21:46 »
Jag vill lägga i nya ägg isället för de som är obefruktade, och det vill jag så klart göra så snart som möjligt.

Det brukar inte fungera att lägga in nya ägg under tiden eftersom det ska viara olika luftfuktighet under ruvning och kläckning.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-11 kl 22:17 »
JAg ska prova göra det iaf, i den kläckaren jag har så ska man bara fylla på vattnet var 3:e dag, till kanten. Så jag förstår inte hur det kan bli annan luftfuktighet då?? Använder covatutto 54...

nina77

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 07:28 »
Nu har jag bytt ut de oberuktade äggen mot nya. Det var 12 obefruktade av 35 st. Mest dorkingäggen faktiskt :-( Dom som jag vill ha kvar :-( Men jag la i 12 nya fräscha nu, hoppas de är skarpa skott i dom.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 09 mar-11 kl 09:33 »
Det brukar inte fungera att lägga in nya ägg under tiden eftersom det ska viara olika luftfuktighet under ruvning och kläckning.

Det har jag gjort många gånger, funkar bra. Senaste gången var det kläck på en hög ägg på fredagen (de fick kläckas på en något lägre fuktighet än vad jag brukar ställa in på, hellre det än för hög fuktighet så de andra äggen, som jag var mer rädd om inte skulle påverkas, haft vaktlar som poppat ut på fuktighet runt 20-40%), sedan låg det kvar ägg till tisdagen veckan efter för att kläckas (vilket de gjorde). Har haft ett ankägg med som jag lagt in mitt i ruvningen av hönsägg, hönskycklingarna kläcktes, ankägget låg kvar en tid till och kläcktes.

Det är tempen som är viktigast, så att man inte lägger in ägg som kräver olika temp. för att ruvas.
« Senast ändrad: 09 mar-11 kl 09:36 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jerker_s

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 09 mar-11 kl 09:56 »
Vad jag har läst mig till, förstår jag det som att det är värre att ha för låg fuktighet än för hög fuktighet i kläckaren... :-\

När jag läser produktanvisningar för min maskin vid felsökning, står det bara om för låg fuktighet som förklaring för outvecklade eller döda foster, men aldrig om att det skulle kunna vara för hög....

nina77

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 09 mar-11 kl 11:14 »
I manualen som följde med när jag hyrde kläckaren står inget om luftfuktighet, bara att det är mkt viktigt att vattenbehållaren är ordentligt påfylld dag 18 då man ska stänga av vändningen. MEn annars står det att jag ska fylla upp till kanten var tredje dag. Så jag förstår inte vad skildnaden är? Luftfuktigheten måste ju således bli densamma. Denna kläckare används av medlemmar i hönsföreningen och vad jag har förstått så är det bra kläckningsresultat. Får se vad som händer nu då.

MrsB

• Småland
« Svar #9 skrivet: 09 mar-11 kl 17:58 »
Ni som stoppar in nya ägg i kläckaren. Alltså fyller på så att säga. Hur gör ni när man skall sluta vända på dag 18? Ligger de nya äggen alltså still i 3 dagar? Och hur gör ni när de första kycklingarna från de första äggen så att säga kläcks? Just på Covatutto blir det ett litet mellanrum mellan botten och äggskivan, trillar inte de nya kycklingarna ner där? Eller Covatutto 54 är annorlunda? Är bara nyfiken för jag trodde inte det var särskilt bra att göra så men det går alltså bra? Man lär så länge man lever sägs det ju  ;D

nina77

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 09 mar-11 kl 19:21 »
Ni som stoppar in nya ägg i kläckaren. Alltså fyller på så att säga. Hur gör ni när man skall sluta vända på dag 18? Ligger de nya äggen alltså still i 3 dagar? Och hur gör ni när de första kycklingarna från de första äggen så att säga kläcks? Just på Covatutto blir det ett litet mellanrum mellan botten och äggskivan, trillar inte de nya kycklingarna ner där? Eller Covatutto 54 är annorlunda? Är bara nyfiken för jag trodde inte det var särskilt bra att göra så men det går alltså bra? Man lär så länge man lever sägs det ju  ;D

Hej!!
Jag vet inte om det kommer funka men jag tror det. Planen är att inte stänga av vändningen, men ta bort mellanväggarna där de kläckfärdiga äggen ligger, de kommer då ligga still på botten som rör sig sakta, syns inte ens att den rör sig. De ägg som ska ruvas vidare får behålla mellanväggarna, som gör att de vänds. Jag kommer att tejpa ihop två väggar på höjden och sätta där springan är samt en där de nya äggen ligger. Då kan inte kycklingarna komma över när de kläcks, och jag behöver inte öppna kläckaren under tiden. Lite av ett expriment :-) Hoppas det kommer att funka i praktiken oxå. Skulle äggen mot förmodan röra sig så tror jag inte att det gör så mkt. Tror ju knappast att hönan har stenkoll på äggens läge heller.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 09 mar-11 kl 19:53 »

Jag gjorde så att jag ställde in att den skulle sluta vända så sent som möjligt, 1 dag (mina hönor vänder sina ägg enda in på sista dagen, så då kan det inte göra mycket att jag sätter "stopp" på vändningen lite senare än 3 dagar innan kläck, när kycklingarna börjar kläckas så rullar dessutom syskonen runt de andra okläckta hur som helst med så :X ) innan kläckning för de första äggen. Min kläckare är gjord så att de inte kan ramla ned någonstans, de ligger som i små "gropar" och när den vänder så rullas äggen genom att en plattform rör sig som äggen ligger på, de följer med plattformen men tar stopp när de slår emot väggen till "gropen" de ligger i och då rullar äggen, dvs. vänds.

När vändningen stängts av så fortsatte jag vända övriga manuellt via att jag håller ned en "enterknappen" i 5 sekunder, då aktiveras vändarfunktionen i maskinen - "En test turning". Kycklingarna som kommit ut får åka lite rullband, men inget som skadar dem. ::) Jag slipper öppna kläckaren och vända för hand.

Såhär ser den ut och i den visar jag även när jag håller in knappen så att maskinen vänder äggen "på mitt kommando" (dock så gjorde jag detta endast för en "koll" att allt funkade som det skulle i videon, det funktionen är till för egentligen antar jag ::) ).
RCOM 50 pro (Första omgången)
« Senast ändrad: 09 mar-11 kl 19:57 av Linkoso »

MrsB

• Småland
« Svar #12 skrivet: 10 mar-11 kl 17:23 »
Jaha, det tänkte jag inte på att mamma höna inte ligger still de tre sista dagarna  ;D. Smart grej du har där Linkoso. Då är ju vändningen inga problem. Förstår också hur du skall göra Nina77 och det låter vettigt. Du skulle också kunna vända de "nya" äggen manuellt de tre sista dagarna. Nu till en annan fråga hur är det med fuktigheten? I min Covatutto stiger luftfuktigheten enormt när kycklingarna kläcks, det är riktigt så att det blir kondens på locket. Det har kanske inte någon betydelse för de "nya" äggen? Att luftfuktigheten blir väldigt hög alltså? Vill hemskt gärna veta för ibland skulle jag vilja fylla på efter att ha lyst dem dag 7. Alltid några som inte är befruktade. Speciellt väldigt tidigt på vårvintern. Ursäkta att jag snor tråden Nina77 :-[

nina77

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 10 mar-11 kl 20:39 »
Jaha, det tänkte jag inte på att mamma höna inte ligger still de tre sista dagarna  ;D. Smart grej du har där Linkoso. Då är ju vändningen inga problem. Förstår också hur du skall göra Nina77 och det låter vettigt. Du skulle också kunna vända de "nya" äggen manuellt de tre sista dagarna. Nu till en annan fråga hur är det med fuktigheten? I min Covatutto stiger luftfuktigheten enormt när kycklingarna kläcks, det är riktigt så att det blir kondens på locket. Det har kanske inte någon betydelse för de "nya" äggen? Att luftfuktigheten blir väldigt hög alltså? Vill hemskt gärna veta för ibland skulle jag vilja fylla på efter att ha lyst dem dag 7. Alltid några som inte är befruktade. Speciellt väldigt tidigt på vårvintern. Ursäkta att jag snor tråden Nina77 :-[

Ingen fara med trådstöld, bara kul att nån skriver.
Jag vill inte vända de manuellt eftersom att det står att man helst inte ska öppna kläckaren de sista dagarna. Blir det kondens under kläckningen så får jag väl vädra lite snabbt. Det skiljer bara 3-4 dagar på mina ägg. Så jag hoppas att det ska gå bra. Hon som jag har hyrt maskinen av sa att det gick bra att fylla på med ägg, det brukade hon göra. Men sen frågade jag inte mer om det, så jag har kommit på mitt eget sätt hur jag ska göra. Det är så spännande. Lyste några ägg idag med och de växer i dom så det knakar. Stora spindlar nu :-) jag lovar att rapportera hur det gick när jag fått fram bebisarna. Första kläcket bör bli runt den 26/3

Dela detta:

* Inloggade just nu

247 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser