Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Otrygg hona vid parning  (läst 2193 gånger)

Elvan

• Bohuslän
Otrygg hona vid parning
« skrivet: 09 mar-11 kl 15:03 »
Jag har precis parat kaniner för första gången och det verkade gå bra. Dock testade jag sedan med ett annat par där honan är 8 månader och en vecka och det funkade inte alls. Hanen var ganska ointresserad och hon verkade rädd och gömde sig för honom. Kan det vara så att hon är för ung eller bara att hon inte brunstar, eller är det fel på henne? Här har det vart plusgrader några dagar (eller runt noll i vart fall) men idag har det vart en minus och snöat, om det nu kan ha betydelse. Är det normalt att kaniner kan bli lite väl stressade, av att flyttas och lyftas om de inte har blivit det så mycket, hon är den som jag hanterat minst av alla kaninerna och är inte så förtjust i att bli lyft, även om hon inte är skygg. Borde jag testa att sätta dem i galler bredvid varandra på neutral mark istället så de får vänja sig, för hon verkade inte gilla att bli insläppt i hans bur. (Det gäller gotlandskaniner)
« Senast ändrad: 09 mar-11 kl 15:20 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Elvan

• Bohuslän
SV: Otrygg hona vid parning
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 15:50 »
Om det är för att hon inte brunstar, är det någon som har erfarenhet av att man kan trigga brunsten med att ha honan i hanens bur, eller är det bara en myt?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Liro

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 15:54 »
Vet inte men jag gjorde så med mina. Släppte ut honan så hon fick trippa runt hanens bur lite varje dag och nosa lite och tvärt om, hon var mycket med på noterna efter nån vecka.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 17:20 »
Om det är för att hon inte brunstar, är det någon som har erfarenhet av att man kan trigga brunsten med att ha honan i hanens bur, eller är det bara en myt?

Men varför vill du lägga dig i?

Gotlandshonan brunstar när hon är redo.  Det är första gången för henne och han är kanske osympatisk?
Att han inte är särskilt intresserad tyder på att hon inte brunstar. Har du tittat om hon visar tecken på brunst?

Jag skulle bara låter henne var kvar om de kommer bra överens. Sedan ser  du när det händer saker och ting ;)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Elvan

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 21:21 »
Anledningen till det är att jag gärna vill att ungarna från båda kullarna skall vara ungefär lika gamla för att kunna sätta ihop dem i hägn när jag tar dem från sina mammor, och för att om något händer den ena honan så kanske några av ungarna kan adopteras av den andra mamman.

Det är i sig inget viktigt men det var i vart fall så jag tänkte, att jag ville att ungarna skulle komma samtidigt.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 23:36 »
Hej Elvan!

Även om det blir en eller två veckor mellan ungarna kan du fortfarande släpper de ihop i ett gemensam hägn. Efter min erfarenhet spelar det mindre roll om en del av nya gruppen är 10 veckor och den andra 12...

Ha tillit till dina kaniner!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Elvan

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 24 mar-11 kl 17:09 »
Tack för tipsen och råden jag fått. Min hona som inte alls ville para sig hade jag tänkt vänta med tills jag tydligt kunde se att hon var svullen och röd för att inte stressa henne innan hon är tydligt i brunst. Idag när jag gav henne mat och klippte hennes klor märkte jag dock att hon verkade väldigt angelägen, bara jag klappade henne på ryggen så la hon sig platt ner, så jag tänkte att jag skulle göra ett försök trots allt. Direkt när jag släppt ihop kaninerna började hon rida på honom och sedan kom han igång och de var ihop en timme ungefär och jag skulle gissa att de parade sig ett tiotal gånger på den tiden, så det känns som att det funkade bra nu i vart fall.

Det har nu  gått två veckor och två dagar sedan jag parade min andra hona, som jag nämnt tidigare i tråden, hursomhelst så tycker jag hon blivit något rundare om magen och fått lite större spenar, dock endast marginellt. Idag lade jag märke till att hon har samma beteende som min brunstande hona och undrar därför om kaniner kan brunsta trots att de redan är dräktiga och om så inte är fallet, kan jag para om henne med en annan hane, då jag inte har tillgång till den förra hanen längre, och ändå räkna det som 100 % säkert att det är den ena eller den andre hanen som är pappan, beroende på när ungarna kommer, hon har (om hon blivit befruktad) gått halva dräktigheten.

Tacksam för svar så jag vet om jag vågar para om kaninen nu...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 24 mar-11 kl 18:21 »
De brunstar inte under dräktighet, men kan ha en del konstiga beteenden. Har hon blivit röd och svullen? I så fall är det bara att para henne.

Du kan självklart veta säkert vilken hane som är pappa med utgångspunkt från födelsedatum. Och är hon redan dräktig kommer hon sannolikt inte att vilja ha något med hannen att göra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser