Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadad kam vad gör man?  (läst 7964 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Skadad kam vad gör man?
« skrivet: 19 jul-06 kl 16:53 »
Två av mina white rocks rök just ihop över rätten att bruka ett äggrede. Den ena hönan fick i stort sett hela kammen avriven och blöder väldigt mycket.
Någon som kan ge ett snabbt råd på effektivt blodstoppmedel.

Hon är en av mina bästa värpare och jag vill gärna ha henne kvar.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
SV: hack i kammen "otroligt blodigt"
« Svar #1 skrivet: 19 jul-06 kl 17:00 »
Nej förresten, jag stod inte ut med hennes blödande.
Hon är numera helt huvudlös och inom en timme färdig att kokas in med curry till kvällsmålet.

« Senast ändrad: 09 jul-08 kl 11:41 av Sirpa »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Bovanägare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jun-08 kl 13:11 »
När jag kom ut i hönshuset så var en höna helt blodig på huvet, halsen och nedstänkt över nästan hela kroppen. Trodde nån hade hackat ur ett öga eller öra på henne så blodig som hon var. Tog in henne i badkaret och tvättade av henne, då ser jag ett litet hack i kammen. Inga andra skador. Otroligt vad de kan blöda ur kammen, måste vara blodkärlsrikt någe nog.
I alla fall så fick hon stå och torka i en låda och sen flytta in till de andra igen.
Ibland ser det verkligen mer illa ut än det är. :o

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 28 jun-08 kl 16:42 »
Samma syn mötte oss när vi hittade vår bortblåsta papegojja. Vi var övertygade om att hon stuckit ut ena ögat på en gren eller att det blivit utrivet av en katt, men det var ett snitt i huden ovanför ögat som blödde så illa. Tack o lov så avstannade blödningen av sig själv och efter några dagar syntes bara ett tunt streck ovanför ögat, nu är det helt läkt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #4 skrivet: 01 jul-08 kl 22:45 »
Så var det en gång när mina tuppar slogs genom gallret, den ena tuppen blodig uppifrån och ner, han var vit med lite svarta stänk, så det syndes naturligtvis mer på honom än på den andra som var svart och grå, gallret var också blodigt, och det var kammen det blödde i från
/Cizzi
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 02 jul-08 kl 20:44 »
Stannar det av rätt omgående, eller kan Alun vara ett hett tips, som när man mot förmodan klipper en hundklo väl kort och pulpan skadas helt ytligt.

Hoppas slippa gör I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Skadad kam, vad gör man?
« Svar #6 skrivet: 12 sep-08 kl 17:49 »
I dag blev jag riktigt orolig. Jag såg bloddroppar på de gula björklöven utanför hönshuset och inne var det bloddroppar på väggen.

Jag letade igenom hönsflocken och behövde inte leta länge. En av de vita leghornshönorna var alldeles svart runt huvudet och ner på halsen av intorkat blod.

Först blev jag orolig att hon fått ett öga uthackat eller något, det var så mycket blod! Vi fångade in henne och försöket torka bort blodet, men det var inte lätt! Det satt hårt i de små borsten eller vad man kallar det på ansiktet.

Till sist hittade vi såret, ett jack i kammen. Jag jodopaxade det och släppte henne. Hon har gått med de andra som vanligt i dag fast hållt sig liiite på sin kant.

Finns det något mer man kan göra och är det farligt?

Jag torkade bort så mycket blod jag kunde men hon tyckte inte om det och jag ville inte plåga henne mer än nödvändigt. När jag hittat såret menar jag. Borde jag försöka torka bort resten också eller ordnar hon det själv sen? Det som sitter i fjädrarna är ju hopplöst att få bort eller ska jag schamponera henne? Det låter inte som om det vore nyttigt riktigt?

Vi har börjat få vita leghornsägg, kanske är det från denna hönan, ett om dagen sista veckan men idag kom det inget. Tupparna har blivit väldigt intresserade av de vita leghornshönsen som innan inte varit så intressanta, mest blommetjejerna som blivit uppvaktade. Jag förmodar att det är en tupp som varit för het på gröten. Eller vad tror ni? Är det vanligt? Det såg väldigt hemskt ut med allt blodet i ansiktet.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sally

SV: Skadad kam, vad gör man?
« Svar #7 skrivet: 12 sep-08 kl 18:19 »
Även ett litet sår på kammen kan ge rikligt med blodflöde! Om du nu tvättat såret och det slutat blöda tror jag inte det är någon fara. Det brukar läka fint. Jag har ett par tuppar som var i luven på varandra och den ene fick tag i kammen på den andre...och ville inte släppa. Det blev ett jack...och MASSOR av blod. Det rann ner i ögonen på honom och då skakade han på huvudet så de vita väggarna i hönshuset var alldeles prickiga. Jag tror dock att matte var mer stirrig än den skadade tuppen  ;D. När väl blodet slutat rinna och jag kunde torka bort det värsta så klarade han av resten själv.

Sally
Går det...så går det!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Skadad kam, vad gör man?
« Svar #8 skrivet: 12 sep-08 kl 18:22 »
Har också varit med om att hönorna får sår i kammen, och det verkar kunna blöda rätt rejält. Mycket blodkärl i kammen antar jag. Det har dock alltid läkt fint av sig själv, fast det har kanske inte varit så djupt som det verkar vara på din höna heller. Tror säkert hon bli bra om du håller såret rent.
Idag hade en av mina hönor ett litet sår på ryggen, fjädrarna är också nedslitna där. Att inte tuppen kan ta det lite försiktigt!  ::) Kanske borde skaffa fler hönor, så att de kan dela lite mer på bördan...

carmen

• Gäst
SV: Skadad kam vad gör man?
« Svar #9 skrivet: 25 sep-08 kl 01:49 »
Hej!

Jag brukar använda mig av Aloe vera om det finns sår på kammar, det läker snabbt och tar sig an såret inifrån. Allvarligt: tar jag växtbladen direkt, annars oljan eller gel.

http://www.foreverliving.se/sv/fakta-om-aloe-vera

mvh
Carmen

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #10 skrivet: 25 sep-08 kl 13:43 »
Det finns blodstoppspulver och blodstoppsvätska på välsorterade djuraffärer (som har tillbehör till hund och katt). Det rekommenderas, det är inte roligt att se djuren blöda.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #11 skrivet: 26 sep-08 kl 09:01 »
Ska även finnas blodstoppare på Apotek.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #12 skrivet: 26 sep-08 kl 22:40 »
Och är det akut och man inte har blodstoppare hemma fungerar potatismjöl bra.
ofrivilligt hönslös

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 28 sep-08 kl 10:51 »
Min dv kochin tupp fick nästan kammen avsliten av stortuppen.
Maken hade glömt att stänga >:(
Han mår jättefint  nu, tog in honom och lät honom vara
under värme i tvättstugan ett par dagar.
Gjorde inget åt blodflödet.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser