Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur känsliga är de franska jättevaktlarna??  (läst 2194 gånger)

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
Hur känsliga är de franska jättevaktlarna??
« skrivet: 14 mar-11 kl 20:52 »
Har köpt 3 st franska jättevaktlar och fick då höra att de är känsliga för kyla. Att de behöver minst 15 grader för annars kan de få kramp i benen. Jag som trodde att de kunde bo med mina japanska vaktlar i hönshuset. Fast i egen bur förstås. Någon som vet om de franska är mycket känsligare?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur känsliga är de franska jättevaktlarna??
« Svar #1 skrivet: 14 mar-11 kl 23:42 »
HAr förvisso inte slängt ut mina franska i hönshuset ännu men de sk franska är ju bara förädlade japaner. Kan inte tro att de skulle vara känsligare. Den tyska vaktelboken som jag försöker läsa efter bästa förmåga skriver i alla fall inget om att Fläskvaktel måste skötas på speciellt sätt. Det dom poängterar är att man kan vinna upp till 30% större storlek om man föder upp dem på kalkonstart istället för kycklingstart men det är den enda skötsel skillnaden som jag har hittat.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-11 kl 20:44 »
Tack för svar, jag har inte heller hittat någon skillnad när jag sökt på nätet. Tänkte ändå att kanske någon annan visste mer. De får bo inne ett tag till sen får de flytta ut.

SannaF

• -
« Svar #3 skrivet: 15 mar-11 kl 21:51 »
Kanske en tråd att läsa?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=107021.0

Håller själv på att läsa på lite om vaktlar i allmänhet  :P  :-[
Mot nya äventyr!

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-11 kl 17:07 »
Tack för svaret! Den tråden har jag oxå läst. Försöker bara få fram om just de franska är känsligare? Tycker ju själv att de är jämförbara med de japanska förutom att de är större och lugnare.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-11 kl 18:07 »
Har haft japaner och franska under samma förhållanden under vintern och har inte märkt någon skillnad.Dom bor i voljär ute i ladan med värmelampa så att dom kan värma sig om det behövs och i år har det varit rejält kallt tidvis. har inte sett att någon av dom sökt sig till värmen
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-11 kl 22:12 »
 :) Tack så mycket för era svar, nu känner jag mej tryggare i att kunna ha dom i hönshuset som jag tänkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser