Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märka o anmäla  (läst 1303 gånger)

annelieth

• www.annelie.dinstudio.se
Märka o anmäla
« skrivet: 11 mar-11 kl 21:22 »
Funderade på att skaffa lite får, men har läst så mycke nu så jag vet varken ut eller in.
Om man ska lite får kanske 3-4 stycken, måste man anmäla att man har det? Måste man märka dom?
Är man skyldig att vaccinera mot blåtunga,  Om man köper nån som inte är märkt, vad gör man då?
Vi bor på en lite gård och har lite djur som hobby. Men det låter väldigt besvärligt om man skulle vilja ha lite får.
Anmäler alla människor sina får,getter,grisar m.m Vad händer om man inte gör det.
Tacksam för svar innan jag beslutar mig för att köpa några

Weasel

• Skåne
SV: Märka o anmäla
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 21:32 »
det är inte svårt att "anmäla"! skicka in en blankett och få ett produktionsplatsnummer. Och köp bara märkta får, finns ingen anledning att fuska med det! Är det en seriös uppfödare (som man väl vill ha)nså säljer han inga omärkta!
Man behöver inte vaccinera, tror de slutat med det. våra blev bara testade.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Gångtrött

• Gäst
SV: Märka o anmäla
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 21:33 »
Så besvärligt är det inte..
Ansök om SE-nummer, kryssa i djurslag du ska ha.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/djurmarkn/JSB3_1.pdf

Klart..

Sedan rapporterar man en gång om året via Internet på SJV:s sida i "Fårräkningen". Du beställer också via ovanstående blankett en stalljournal där du skriver i ev. dödsfall, födslar, inköp eller försäljningar. Vid flytt av får rapporterar du också in via Internet på SJV:s sida eller skickar in en blankett.

Och ja, alla får ska vara märkta..

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser