Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruv Maran  (läst 1351 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
ruv Maran
« skrivet: 15 mar-11 kl 21:35 »
Har en Maranhöna som bestämt sig för att lägga sig att ruva, fast hon har inga ägg under...vad göra?

Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Weasel

• Skåne
SV: ruv Maran
« Svar #1 skrivet: 15 mar-11 kl 21:50 »
Ge henne ägg?

Eller ta ut henne från dä hon ligger. Tex i en mindre bur ut på gården eller i rasthagen, beroende på hur dina hönor bor. Finns många tips på hur man ska göra för att få de sluta...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 16 mar-11 kl 12:28 »
Ja precis, ge henne ägg om du vill att hon ska ruva fram kycklingar eller ta en mindre bur och ställ på golvet med mat och vatten och låt henne vara där några dagar så kommer hon på andra tankar.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #3 skrivet: 18 mar-11 kl 13:43 »
Jag gav henne ägg men de verkar hon inte ha koll på...hamnar utanför henne och blir kalla. Får väl försöka få henne att sluta, men hon verkar väldigt ruv-tjurig!
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 18 mar-11 kl 13:52 »
Låt henne ligga med äggen och lys dom om några dagar, då ser du om hon gjort sitt jobb. Kanske blir några som klarar sig iaf. Lycka till. Mina höns gjorde oxå så, hälften av äggen blev som de skulle iaf, dock har jag tagit in dom i kläckaren nu, eftersom det var så många som var o bråkade i redet. Men hon ska få tillbaka dom när de kläcks, ligger på gipsägg nu :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser