Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor som ska få adoptera kycklingar, hur gör jag?  (läst 8092 gånger)

nina77

• Hälsingland
Hönor som ska få adoptera kycklingar, hur gör jag?
« skrivet: 17 mar-11 kl 13:40 »
Jag har 35 ägg på kläckning, de första 23 kommer att kläckas nästa helg. Jag har två stora dorkinghönor som liggar o ruvar på redägg, dessa är tänkta att bli "mammor" till kycklingarna. Hur gör jag enklast för att fixa detta? Kläcker fram kycklingarna inne och väntar någon dag tills de piggnat till? Eller lägger ut kläckfärdiga ägg och hoppas på att hönan sköter sig?? Är det bäst att stoppa dit kycklingarna på kvällen, eller spelar det ingen roll. Hönorna är vänliga och lugna. Efter att dom har fått sina kycklingar vill jag flytta mor och barn till en annan bur där de kan bo tills kycklingarna är lite större. Jag tänkte även ha en värmelampa ifall alla barnen inte får plats under sin mamma. Det är rätt kallt här nu, ner mot 15 minus på nätterna, runt 0-5 i hönshuset. Hur bra klarar hönan av att värma dom? Jag har annars möjlighet att ha kycklingarna i verkstan, där det är lite varmare, men jag tror att det skulle oroa hönorna att flytta dit. Ja så kom med tips o råd!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hönor som ska få adoptera kycklingar, hur gör jag?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-11 kl 14:42 »
Jag gör lite olika beroende på vilken höna det gäller.

Alt 1 oftast till unga hönor som jag inte vet hur dom fixar att bli mammor
När det är dags att sluta vända äggen lägger jag ut 2-4 ägg som ser pigga och friska ut vid lysning under hönan. Om hon är duktig och tar väl hand om kycklingarna när dom kläcks petar jag in ett gäng till och håller koll en liten stund. De flesta hönor jaghar haft blir överlyckliga att få fler bebbar  :D Ibland händer det dok att dom inte vill ha nya och börja pick på och försöker jag a undan de jag har lagt till. Då tar jag ock stoppar dem under värmelampa istället. Det är dock väldigt sällan det behövs.

Alt 2 oftast till höns som jag vet älskar kycklingar
Jag låter det kläckas i kläckaren och lägger under hönan direkt. Brukar funka bra för det mesta händer då och då att jag gör så med förstagångsmammor också. Funkar för det mesta även då.

Lycka till  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 17 mar-11 kl 15:21 »
Om du ska flytta hönorna så gör det enklast innan hon får kycklingar, annars får du vänta till hon rest sig från redet med sina små vilket kan ta någon dag.
Jag hade flyttat hönan nu snarast till ett nytt rede med sina ägg, stängt in henne där (mörkt) och väntat några timmar med att öppna redet så hon får tillgång till att gå utanför. När hon ligger platt igen så hade jag gett henne ägg som ska kläckas, alt nykläckta kycklingar på kvällen efter det blivit mörkt.
Om hon får levande kycklingar så smyg in de bakifrån på hönan och håll koll så hon inte börjar hacka på de.
Tycker det helt klart är lättast att ge ägg som ska kläckas någon dag senare.
Lycka till.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

nina77

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 18 mar-11 kl 13:39 »
Jag har nu flyttat hönsen. Det gick bra med den ena och mindre bra med den andrta. Den som tidigare legat i ett liknande rede, fann sig direkt i sin nya bur. Den andra blev tokig och skulle bara ut. Hon hoppade upp i nättaket tills kammen började blöda. Så jag släppte tillbaka henne i hönshuset, och då gick hon direkt tillbaka till sitt rede och fortsatte ligga där som om inget hänt. Det redet är inte bra för ruvning, för det är det mest populära och alla vill värpa där, flera av de riktiga äggen har blivit söndertrampade. De som fanns kvar har jag lyst och "räddat" in i kläckaren. Vet inte hur jag ska lösa det nu. Ska prova en gång till sent på kvällen så att hon verkligen är trött och det är ordentligt mörkt. Väntar ett par dagar. Iom att det är gipsägg så gör det ju inget att hon inte lägger sig direkt, men jag vill inte att hon blir så orolig och bara gör sig illa. Kommer lägga ut ägg till den hönan jag lyckades flytta på torsdag när jag ska stänga av vändningen. Hon kommer nog bli en bra mamma.

FinaStina

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 21 mar-11 kl 09:31 »
Hej :)

Det där med att flytta höns som ligger och ruvar tror jag kan vara lite riskabelt. Har dock gjort det själv med samma resultat som du. En som inte brydde sig och en som blev alldeles tossig.

Jag har tagit kycklingarna ur kläckaren när de kommit ur ägget och stoppat dem direkt under hönorna. Det har alltid fungerat bra. Hönorna blir så nöjda när det piper och de "joxar" så där med vingarn, som om de bäddar om de små under fjädrarna.

Lycka till!
Har höns, Gotlandskaniner, hund, två barn och man....och drömmer om att hitta en gård där vi kan ha fler djur och odla mer....leva mer helt enkelt!

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 21 mar-11 kl 13:00 »
Med den sura hönan kan du ju lösa det så att hon inte kommer ut ur redet och ingen annan kommer in. Sätt en grind eller nåt när hon får sina färdigruvade ägg/nykläckta kycklingar. Sen släpper du ut henne en gång om dagen om hon vill ut och sen stänger igen. Detta kan du ju göra de första två dagarna sen kan du ju flytta hönan med kycklingar så går det nog bra.
Finns alltid vissa surtanter som tvunget ska ha redat de valt själva.
Lycka till
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 21 mar-11 kl 13:44 »
Jag læste nånstans et tipps:
Ta strøet/halmen ur redet och lægg det i en liten balja/bunke eller anat passande.
Om hon ær vældigt kinkig kan man lægga bunken på redet.
sen flyttar man bunken med hønan i till buren efter att det blivit mørkt.

Det funkade før nån hær i alla fall som hade problem med ovillig høna :)

En av våra høns accepterade INTE nå nya bebisar, hon pickade ihjæ en av sina egna nær jag haft den inne några dagar trotts att jag førøskte vara noga med att "øverføra doft" innan hon fick tillbaka den :(

Terés G

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 22 mar-11 kl 08:57 »
Hej!
Jag brukar ganska ofta flytta mina ruvande fåglar. Jag har ordnat med champinjonlåda i botten på alla reden. De är billiga och lätta att göra rena när det behövs. Genom att ta hela balen blir hönan/ankan lugn, hon har ju med sig både äggen och balen som hon gjort själv.
Jag tar hela balen, med höna och allt och stoppar i en pappkartong eller trälåda. Det är mörkt när jag gör det och de har det mörkt i lådan. Lådan ska inte vara mycket större än champinjonlådan. Nästa dag lyfter jag av locket en stund på fm och då får hon ljus och möjlighet att gå upp för att äta och så. Ett rätt tomt rum med redlåda, mat, vatten. Inget som avleder från att ruva! Har jag flera lådor i rummet släpper jag upp hönorna en i taget.
Skulle det misslyckas så ställer jag tillbaka champinjonlådan och bär dit hönan. Alla har lagt sig tillrätta och jag kan försöka igen efter någon dag. Jag flyttar bara hönor som har hunnit bli riktigt liggsjuka, annars skulle det nog inte gå.
I mörker går det mesta.  ;)
Hoppas alla får samma tur med flyttfåglarna!
/Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

nina77

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 23 mar-11 kl 20:46 »
Hej!
Det har gått jättebra med flyttarna, båda hönorna ligger platt på sina ägg. Jag har även flyttat ut några "riktiga" ägg till dom idag och plockat bort redäggen. Samt gjort rent redena och städat inför babyboomen. De ska kläckas senast på söndag. Kommer dela upp kycklingarna från kläckaren på hönorna och hoppas på att de accepterar de maskinkläckta. Lyste äggen idag (dag 18) av 23 st så levde 22. Så det verkar ju lovande. Sen har jag ägg som kommer att kläckas under nästa v oxå. Nu börjar det bli riktigt spännande.

vispan81

• -
« Svar #9 skrivet: 31 mar-11 kl 22:10 »
åh va mysigt det låter att adoptera ut kycklingarna på det sättet.
Men ni som tar direkt från kläckaren, väntar ni tills dom är torra eller bara tjoff tjoff ut till det nya?
Detta är nytt för mig men tänkte att jag har en höna där ute (brahma) och kläckare på g, kanske vore nåt att testa om det blir läge för detta vill säga :)

nina77

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 01 apr-11 kl 07:59 »
Hejsan!! Jag lät kycklingarna torka ordentligt och hade de inne över natten så jag såg att alla var pigga och hade börjat äta o dricka lite. Hönan har nu 20 kycklingar (stor dorking höna), hon reagerar inte alls på nya bebisar utan tar tacksamt emot alla som erbjuds  :D Den andra mamman ville inte ha några barn alls, hon var less på att ruva övergav de två ägg hon hade kvar så att de dog. Hon fick flytta ut i hönshuset igen. Där var hon först sur och slogs med sina gamla polare, rök till o med ihop med en av tupparna  (:) Jag lät några ägg kläckas ute hos hönan. Nu har jag kläckning om ett par dagar igen och jag vet inte om de nya små kommer kunna gå med hönan. Får se hur jag gör. Måste försöka sälja någr oxå anars kommer mitt hönshus svämma över.

åh va mysigt det låter att adoptera ut kycklingarna på det sättet.
Men ni som tar direkt från kläckaren, väntar ni tills dom är torra eller bara tjoff tjoff ut till det nya?
Detta är nytt för mig men tänkte att jag har en höna där ute (brahma) och kläckare på g, kanske vore nåt att testa om det blir läge för detta vill säga :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser