Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankfrågetråd  (läst 11450 gånger)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Ankfrågetråd
« Svar #40 skrivet: 06 jul-11 kl 23:27 »
Travelerhorses,

Myskisar och ankor är olika arter, ungefär som hästar och åsnor, dvs de liknar varandra och kan ibland få avkomma vid korsning, som dock nästan alltid är helt steril.

De största skillnaderna är väl dessa:
Myskisar säger inte så mycket medan ankor kvackar väldigt högljutt.
Myskisar sover gärna på en pinne högt över golvet på natten, men det gör aldrig vanliga ankor.
Ruvtid för myskisar är ca 35 dygn, för ankor ca 28 dygn.
Myskisar har ett mörkare magert kött av viltkaraktär, ankor har ett något ljusare kött och blir lätt feta precis som gäss.
Myskisar badar ibland för att tvätta sig, ankor ligger gärna och plaskar i vattnet hela dagen.

Det var de skillnaderna jag kunde komma på nu, i övrigt fungerar de likadant.

mhmm.. kan inte jämföra med andra ankor..

men här går myskankor ner till bäcken och plaskar och simmar varje dag och stormtrivs. Som riktiga ankor ;-)

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Klippa

• Dalsland
« Svar #41 skrivet: 08 jul-11 kl 19:06 »
Måste bara fråga en antagligen väldigt korkad fråga....... :-[ Ska även myskanksägg kylas av o blötas ner varje dag???

Klippa

• Dalsland
« Svar #42 skrivet: 11 jul-11 kl 09:31 »
Ingen som vet....... ???

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #43 skrivet: 11 jul-11 kl 09:46 »
Ingen som vet....... ???
Jag doppar mina i ljummet vatten två ggr om dan.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #44 skrivet: 11 jul-11 kl 09:48 »
Måste bara fråga en antagligen väldigt korkad fråga....... :-[ Ska även myskanksägg kylas av o blötas ner varje dag???
Det är en fråga utan exakt svar, många gör olika, så det är nog därför ingen svarat.

De jag kläcker i kläckare sprayar jag två gånger per dag, jag tar inte ut dem och vilar dem. Jag doppade tidigare mina ägg, efter råd här på forumet, men det har jag slutat med. Har man som jag en lite dålig ägglampa så finns det risk för att ett dåligt ägg ligger kvar i kläckaren, och doppar man äggen i samma vatten så sprider sig bakterierna till alla äggen. Jag får mycket bättre resultat nu när jag sprayar med blomspruta.

En del varken doppar eller sprayar, utan förlitar sig till att ha högre luftfuktighet i kläckaren. Själv tror jag att det är sämre, eftersom kalken i äggen inte mjukas upp på samma sätt när de bara ligger i hög luftfuktighet men inte har vatten på skalet.

Ankägg kan ibland vara hårda för ällingarna att ta sig ur, eftersom skalen är gjorda för att tåla att mamman kommer tillbaka efter att ha simmat. Det är det man simulerar när man blöter ner äggen.

Jag hanterar vanliga ankägg och myskanksägg på precis samma sätt, och det brukar gå jättebra. Har haft mycket bra kläckresultat på främst myskanksägg och pekingägg, som jag kläckt flest av. Man måste bara vara medveten om att kläcktiden är olika, ca 28 dagar för vanliga ankor, ca 34 för myskankor.

Ankor är lättkläckta, så det brukar gå hyfsat oavsett hur man gör. Det svåra är att se till att ällingarna har vatten, samtidigt som de inte slabbar ner både sig och hela sin bur när de är så små att de behöver värmetak. Den som har en bra lösning på det kan gärna dela med sig... Mina är ena lortgrisar, man får städa minst två gånger per dag. Så jag släpper ut dem så tidigt som möjligt, åtminstone dagtid, och så får de bara vara inne på nätterna.

Ällingar tål dåligt att bli blöta, i motsats till vad de flesta tror. De kan lätt frysa ihjäl om de är ute i regn eller om de badar för mycket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #45 skrivet: 11 jul-11 kl 12:29 »
Nån här som har pekingeägg te mej då våren kommer?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #46 skrivet: 12 jul-11 kl 06:46 »
Det finns flera här som har pekingankor, jag t ex. Jag säljer avelsägg nästan hela året, men har tyvärr slutat för säsongen, då jag släppt ihop myskankor och pekingankor, så att jag inte kan garantera att alla ägg är rasrena.

Till våren kommer jag definitivt att ha pekingägg till salu, håll utkik efter annonsen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser