Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det i ägget?  (läst 2491 gånger)

Just_me

• Småland
Vad är det i ägget?
« skrivet: 19 mar-11 kl 18:40 »
Konstigt ägg vi fick idag. Det är liksom en ljus "skiva" i den men inge blod eller så.
Plockar ju äggen varje dag! Är det befruktat?
Inte för jag tyckte det var så läskigt men blev nyfiken :)

Attes matte

• Jämtland
SV: Vad är det i ägget?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-11 kl 19:21 »
Det ser ju ut som en groddskiva som börjat utvecklas. (Typ två dygn eller så.) Men hur det kan bli så utan att hönan ligger på ägget, det vet jag inte. Kan nån ha legat på det nåt dygn utan att du märkt det?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tord Almrot

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 19 mar-11 kl 19:22 »
Vad som är på gulan är groddskivan och den finns på alla ägg. Ditt ägg har varit i temperatur över 21grader nån dag och då växer groddskivan. Om man ser ringar på den så den lite liknar en måltavla så är ägget befruktat men det är precist lika gott att äta. Ägg är en fantastisk skapelse och ett underbart livsmedel.
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 19 mar-11 kl 19:22 »
Det ser ju ut som en groddskiva som börjat utvecklas. (Typ två dygn eller så.) Men hur det kan bli så utan att hönan ligger på ägget, det vet jag inte. Kan nån ha legat på det nåt dygn utan att du märkt det?

/Sara

Hm, ja då måste jag ha missat det :/
Har en höna som ruvar för fullt men henne lyfter jag på.
Men då vet jag hur det ser ut i allafall, är det farligt att äta?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-11 kl 19:25 »
Hm, ja då måste jag ha missat det :/
Har en höna som ruvar för fullt men henne lyfter jag på.
Men då vet jag hur det ser ut i allafall, är det farligt att äta?

Då har hon nog tjuv-legat på ägget nån dag utan att du har upptäckt det. ;) Jag kan inte tänka mig att det är farligt att äta.  :)

/Sara

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 mar-11 kl 19:33 »
Då har hon nog tjuv-legat på ägget nån dag utan att du har upptäckt det. ;) Jag kan inte tänka mig att det är farligt att äta.  :)

/Sara

JAg fegade ur och gav det till min hund som sett på ägget med svultna ögon sen jag knäppte kortet  :-[

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 19 mar-11 kl 20:21 »
JAg fegade ur och gav det till min hund som sett på ägget med svultna ögon sen jag knäppte kortet  :-[

Glad hund!  ;D

/Sara

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 19 mar-11 kl 20:43 »
Inget farligt att äta. Det har ju inte ens hunnit utvecklats några blodkärl i det. Jag har fått i mig ägg någon enstaka gång som har legat i 2 dygn så det har börjat bildats ett litet hjärta. :X Urk när man knäckte det i stekpannan men sedan... "Äh, vafan!" ::) *vänder på ägget så det "steks bort" och inte syns längre och käkar upp det*

Däremot skulle jag aldrig kunna käka maträtten balut.  :-X Där går äckelgränsen för mig! *balut = ca 17 dagar gammalt ankfoster som man kokar i ägget  :-X - "Smakar som ägg och kyckling" säger folk. Ja, det kanske inte smakar illa, men fyyyfan... Kokat foster som gått så långt i utvecklingen att man ser att det är en liten anka.... Mmmm, med inälvor, skelett och påbörjat dun... Sedan gulesäcken omsluten av massa kokade blodkärl...Tugga och svälj.   :-X NÄÄ!  :-X Fyfan!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 19 mar-11 kl 21:24 »
Inget farligt att äta. Det har ju inte ens hunnit utvecklats några blodkärl i det. Jag har fått i mig ägg någon enstaka gång som har legat i 2 dygn så det har börjat bildats ett litet hjärta. :X Urk när man knäckte det i stekpannan men sedan... "Äh, vafan!" ::) *vänder på ägget så det "steks bort" och inte syns längre och käkar upp det*

Däremot skulle jag aldrig kunna käka maträtten balut.  :-X Där går äckelgränsen för mig! *balut = ca 17 dagar gammalt ankfoster som man kokar i ägget  :-X - "Smakar som ägg och kyckling" säger folk. Ja, det kanske inte smakar illa, men fyyyfan... Kokat foster som gått så långt i utvecklingen att man ser att det är en liten anka.... Mmmm, med inälvor, skelett och påbörjat dun... Sedan gulesäcken omsluten av massa kokade blodkärl...Tugga och svälj.   :-X NÄÄ!  :-X Fyfan!

Ush, jag såg nån hemsk bild på det där :(
Nån enstaka blodgrej har jag knäckt fram i stekpannan med och snabbt ignorerat  det :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser