Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raser som kan vara ute året runt?!  (läst 7122 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Raser som kan vara ute året runt?!
« skrivet: 19 mar-11 kl 08:03 »
Vet att det finns liknande tråd men undrar vilka får mer än Gutar som klarar sig ute året runt? Självklart med vinskydd/ligghall el vad ni nu vill kalla det.
Haft/ har gutar men vill ha ngt mer åt kött hållet........

Väldigt tacksam för svar!
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Raser som kan vara ute året runt?!
« Svar #1 skrivet: 19 mar-11 kl 18:53 »
Utomhus med ligghall, det tror jag att alla får fixar!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ulfg

« Svar #2 skrivet: 19 mar-11 kl 21:23 »
Jag har gutar som går utomhus året med tillgång till ligghall. Jag tror dock att de flesta får, även köttrasfår egentligen klarar det om bara de övriga förutsättningarna är bra. Man måste ha tillgång till varierad, väldränerad mark med skog. Man skall kunna fodra djuren på varierade platser. Allt för att klara hygienen så att inte allt blir en lerig sörja med skitiga får höstar och vårar. Under bra förhållanden tror jag de flesta får rentav trivs bättre med att gå utomhus med tillgång till ligghall.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 20 mar-11 kl 10:51 »
Ja som sagt det klarar alla får.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 20 mar-11 kl 10:54 »
Vad jag läst och hört på fårkurser så är det väl bara Finullsfår som avråds från att ha ute i snön dygnet runt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 20 mar-11 kl 11:20 »
Varför skulle inte finullen klara det? Lite nyfiken, för jag har en finullstacka o resten är gotland, de går ute året om med halmat vindskydd.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 20 mar-11 kl 11:32 »
Varför skulle inte finullen klara det? Lite nyfiken, för jag har en finullstacka o resten är gotland, de går ute året om med halmat vindskydd.

Något med ullen, att den delade sig lättare på ryggen på finullsdjuren och att dom då blev mera blöta/nerkylda över ryggen.
Och att deras täckhår var väldigt tunna och korta och ullen förändrade sig inte nämnbart när det blev kallt.

(Var inte igår jag var på dom kurserna så jag kan inte citera ordagrant)  :-[
Dom klarar ju naturligtvis att vara ute men ansågs som "minst lämpade".
(skrik nu inte otrevligt åt mig för att mina kursledare sagt detta)
« Senast ändrad: 20 mar-11 kl 13:18 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

neppelina

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 mar-11 kl 11:45 »
Tackar för era svar.
Är lite inne på vad ulfg säger. Tror oxå att de flesta trivs bäst ute.
Så länge de inte är klippta (vintertid).

Grejen är att jag har 8 ha mark varav 3 är skog & har nu bara 3 gutefår :o. (Hästarna är sålda)
Måste ha lite djur...nu om ni förstår ;D
Men hade velat ha nu så vi hade kunnat få nga lamm med :D
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

ulfg

« Svar #8 skrivet: 20 mar-11 kl 13:10 »
Oj, med 3 ha skog och 5 övrigt finns det mycket, mycket gott om plats för 3 gutar. Kan du inte ha, typ, 4-6 st istället? Då bildar de en bättre flock tillsammans. Det stora jobbet du har är att stängsla in den areal de skall gå på och som du skall ha dem på. Men sen blir det fint. Skog är lättare än man tror att stängsla med eltråd. Skuggan håller bort vegetationen och man kan sätta en del stängselknoppar på trädstammar.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

neppelina

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 mar-11 kl 21:14 »
Hade som mest 20 vuxna gutar & alla deras lamm. Det var absolut inga problem med mark. Hade ligghall som de aldrig va i mer än när de åt. De va alltid uppe i skogen. Å lammade även alltid i skogen, under nån gran. Så därför vet jag att de skulle klara sig utan problem då de knappt va i ligghallen ens på vintern.
Skogen är redan hagad, men för hästar, så det måste ändras lite å sättas dit en tråd till.
Men grejen är att det är nu jag vill ha dem för annars får jag vänta ända fram till hösten då folk säljer sina lamm/får. Å de som är installade nu är klippta inför lammning å det tycker jag inte är schysst att bara kasta ut dem i en ligghall när det är vana vid varmare (de jag lyckas hitta iaf).
Men men vi får väl se om ngt dyker upp...

Birgit

« Svar #10 skrivet: 22 mar-11 kl 05:42 »
Att finullsfår har svårare med  "uteklimat" beror på att deras ull har väldigt lite skillnad på bottenull och täckhår. Täckhåren skyddar mot väder och vind hos mer robusta raser. Finullsfårens täckhår är finfibriga och mjuka som bottenullen, vilket gör att de blir blöta igenom så att säga. De har inte heller så tjock ull som många av de mer ursprungliga raserna.
Däremot om man har finull med mer gobelängull så är den mer vädertålig.
Fast igen, med en torr ligghall/vindskydd så går det toppen att ha dem ute också.

Fåraherden

• -
« Svar #11 skrivet: 22 mar-11 kl 20:26 »
Alla får kan vara ute, med ligghall. Inga problem.

Har haft många raser. Gute, finull, dorset, gotlands, Texel, aldrig några problem, alltid haft fåren i ligghall och ute. Nu har jag gute och några blandras-köttisar.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

hustran

« Svar #12 skrivet: 22 mar-11 kl 22:14 »
Jag antar att alla får kan vara ute....men alla kommuner har olika åsikter.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 01 apr-11 kl 15:15 »
Ämnet käns rätt dött efter alla svar, men jag tänkte bara tillägga att jag har Shropshire som är en köttras. De har gått ute hos mig i 2 vintrar utan några som helst problem. Det har varit -17 under längre perioder under båda dessa vintrar, men ner mot -30 under enskilda nätter. Jag tror att jag lidit mer för deras skull, än de har, över detta.

I den förra tråden var det endel prat om vinterlammning utomhus, och som vissa sade är detta säkert ok när tackan tar hand om lammen. Jag hade oturen med en tjuvbetäckt tacka som lammade i början av februari förra året. -17 grader ute, och hon fattade ingenting, nybörjare som hon var. Skulle jag inte tagit in lammen när jag hittade dem hade de dött inom en halvtimme säkert. Morgonen efter hade den tillfälliga förvirringen avtagit och hon bräkte för att få tillbaka sina lamm :) så det löste sig ändå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser