Hej!
Har hängt runt på forumet här en längre tid och mest bara läst men tog tag i mig och registrerade mig här om dagen och tänkte försöka få lite hjälp och tips så att jag kanske inom en inte allt för avlägsen framtid kanske kan börja bygga mig mitt eget hus. Jag har dock alltid av någon oförklarlig anledning sett mitt framtida hus framför mig med en källare även min sambo vill ha källare svårt att förklara varför men ja drömmar behöver man inte förklara.

På sistone har tankarna fart kring att bygga eget för att komma ner i kostnad men även för att jag alltid gillat att göra grejer med händerna byggde en hel del när jag var liten (8-12 år) och det var allt från växthus av gamla fönster till små stugor av gammalt virke som blev över när släkt rev och renoverade sina hus. Sen växte man upp och flyttade in till staden och fastnade i en lägenhet som jag nu bara vill lämna känner jag för en mer trivsam vardag på landet.
Jag har börjat skissa lite och rita på ett hus som har som mål att byggas så kostnadseffektivt som möjligt även om man kanske i slutänden väljer att lägga till ännu mer pengar till tex isolering osv som sedan lönar sig i bättre ekonomi gällande uppvärmningen. Men jag har liksom fastnat vid grunden och källaren just nu även om jag har klart för mig ungefär hur jag vill att själva huset skall se ut.
Det jag vill bygga är en 1½ plans villa i lite äldre stil med källare min tanke är sedan att efter jag fått färdigt mitt drömhus på papper börja jaga efter lämplig tomt, här har jag tänkt att försöka leta runt via tex hitta.se´s eller lantmäteriets kartor över områden som jag kan tänka mig att bo och sedan fråga ägaren till marken om han/hon helt enkelt skulle kunna tänka sig att stycka av lite till mig. Här får man väl vara lite strategisk och välja någorlunda nära någon grusväg och där det finns el med mera så att man slipper plöja ner allt för mycket pengar i sådana saker, vill gärna bo lite mer avsides utan någon granne tätt inpå utefter en härligt snirklig grusväg.
Nog om det och över till grunden:
Jag har försökt söka på nätet och frågat mig omkring gällande just att bygga grund och källare men just det här med källare är något som inte riktigt gått fram och man avråds mest hela tiden för det bara blir problem osv. Jag kan tänka mig att källare inte är det billigaste eller lättaste att ordna men det känns som byggvärlden måste väl ändå gått någorlunda framåt på sistone så man vet bättre hur man skall och inte skall göra för att slippa problem med fukt, mögel osv?
Jag har inga planer på att ha sovrum eller sådant i källarplan utan ser framför mig pannrum, tvättstuga, förvaring för pellets eller ved i närheten av pannrum, förvaringsutrymmen, kanske ett hobbyrum/verkstad, samt i anslutning till tvättstugan ha kanske dusch, bastu etc och helt enkelt förvara kläder i anslutning till tvättstugan då man har allt tvätt i närheten av tvättmaskiner osv. Man behöver heller inte då tänka på massa klädförvaring i övriga rum såsom sovrum etc utan kan nyttja utrymmet bättre.

Men hur anlägger man en grund samt källare så enkelt som möjligt men även så kostnadseffektivt som möjligt helst skall det ju vara möjligt för mig som amatör att göra det själv eller med hjälp utav ett par extra händer. Min förhoppning är att enbart behöva anlita hantverkare när det verkligen inte går själv, tex koppla el hade jag nog inte gjort själv utan lämnat bort till någon som vet bättre.
Tänkte mig att man gjuter väl en platta ungefär som vid vanligt husbyggande och sedan murar jag upp källarens ytter och inner-vägar med lecablock som sedan putsas in och utvändigt. Utvändigt kanske man även bör isolera och klä vägen med något lämpligt innan man fyller upp med fyllnadsmassorna igen? Dock har jag läst runt på detta forum och kommer ihåg en tråd ganska väl där användaren "skytten" har experimenterat med att göra egna byggnadsstenar med en blandning av pappersmassa, stenmjöl och portland cement som verkade ganska enkelt och han hade fått bra resultat, tror ni på att gjuta egna sådana här stenar i massor och sedan mura upp källaren med detta?
Kostnaden för att göra så hade ju blivit avsevärt mycket lägre jämfört med att köpa lecablock som kostar allt från 20-40kr/st istället för 2-3kr/st som dessa hemgjorda block skulle kosta att göra (bortsett från arbetstimmarna då) självklart kan man ju modifiera stenarna lite efter eget tycke med såsom att göra dom större eller mindre. Tanken är sedan när man fått till en lämplig grund + källare att resa en timmerstomme ovanpå jag hoppas på att inte behöva gjuta ännu en gång alltså då taket i källaren och golvet i själva boningshuset vad tror ni om det?
Ser framför mig block som är ungefär samma storlek som dom vanliga leca blocken kanske göra dom 30-35cm tjocka men behålla höjden på 19cm och längden 59cm (ökad tjocklek för bättre isolering) som man murar upp på en lämplig grund.
Vad rekommenderas för grund egentligen när den ligger under mark på detta sätt? Och hur kan man göra denna så billigt som möjligt, det känns väl dock mer eller mindre tvunget att nästan köpa färdig betong som dom pumpar ut med bil för det är ett rent helvete att blanda och tippa i betong för hand i större konstruktioner. Har gjutit en tunn platta till en carport en gång på 20-25kvm och det var inget vidare med vanlig betongblandare och skottkärra.

Dock finns det ju själv kompakterade betong som det talas väl om nu för tiden som underlättar genom att man inte behöver vibrera osv, vad tror ni om det? Själva grunden måste ju vara rätt stark antar jag om den skall klara bära både den murade källarkonstruktionen och sedan ett hus på detta?
Här avslutar jag mitt skrivande för det blev väldans långt, kom gärna med frågor eller förslag så kan man bolla vidare med det i tråden!
Mvh,
Viper