Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  golvbyte  (läst 1957 gånger)

JGR

• Skåne
golvbyte
« skrivet: 23 mar-11 kl 22:04 »
Jag har ett uppreglat trägolv som varit isolerat med glasull. Nu har mössen ätit upp i princip all glasull.

Tidigare var golvet såhär spånskiva ca20mm reglar och glasull145mm och under det en luftspalt på ca 50mm och underst stampat jordgolv slammat med betong. (luftspalten är uteluftsventilerad)

Jag har nu tänkt att lösa problemet genom att isolera med lösleca istället mellan reglarna.

Min bygghandlare var lite osäker på om man kunde göra så.

Hur ska man göra med ventilerna?

Va säger ni? Synpunkter någon.

/ Johan

Tacitus

• Ångermanland
SV: golvbyte
« Svar #1 skrivet: 26 mar-11 kl 03:46 »
Jag är rädd för att du kommer att få det skitkallt på golven om du bara har leca som isolering utan att stänga mot ventilationen.

Jag hade använt cellplast (som släpper ut vattenånga) längst ner mot "krypgrunden", sen fyllt upp med mineralull, "byggplast, och sedan golvskivor.

Annars är alternativet att ta bort reglarna, lägga cellplast 25-30 cm från backen och upp och sedan lägga "byggplast" och 5 cm armerad betong - då kan du ju även lägga golvvärmerör i betongen. Ventilerna i det fallet sätter du igen.

Det beror på hur det ser ut när du tar bort golvet vilket som är bäst att göra, men att ha ventilation och bara 20 cm leca som vinden kan blåsa igenom tror jag ärligt talat blir skitkallt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 mar-11 kl 08:26 »
Det beror på hur det ser ut när du tar bort golvet vilket som är bäst att göra, men att ha ventilation och bara 20 cm leca som vinden kan blåsa igenom tror jag ärligt talat blir skitkallt.

Det tror jag med.

malarmaster

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-11 kl 22:22 »
hur gammalt är huset o vad är det byggt av?timmerhus,regelverk?
det avgör lite grand hur man ska isolera.Leca tror jag inte på då det troligen blir för stor luftrörelse.är det ett äldre hus så föreslår jag att du byter ut mot cellulosaisolering som har ungefär samma isoleringsförmåga som mineralullen.
det finns sorter som är impregnerade mot möss m.m. Ulf

JGR

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 mar-11 kl 22:07 »
Den delen av huset är byggt cirka 1900. Väggarna är uppreglade och så är det tegel och lersten murat mellan reglarna.
Grunden är natursten.
/Johan

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser