Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med halvförlamad bakdel  (läst 2204 gånger)

Hugomannen

• Södermanland
Tacka med halvförlamad bakdel
« skrivet: 29 mar-11 kl 20:31 »
Hej

En av mina 1 årig obetäckta ungtackor (Dorset/päls) låg i morse och kunde inte komma upp på benen. Men hon vill resa sig upp och försöker. Hon är pigg och äter och bajsar som hon ska. Inte sett henne kissa dock.  Är det ngn som har ngn ide om vad det kan vara? Hon var helt som vanligt i går. De går ut och in på lösdrift och har hösilage i en stor foderhäck. Funderar på om ryggen fått sig en smäll på ngt olyckligt sätt (av ngn annan tacka) och kanske ngn nerv kommit ikläm men det kanske är långsökt att tro? Nu ligger hon i en egen box och tuggar hösilage och ser ut att må bra trots allt. Blir det ingen förbättring i morgon lutar det åt avlivning. Trist men jag vill inte att hon ska fara illa. Men om ngn av er andra har ngn ide vad det kan vara annars hon drabbats av så........

Tack på förhand
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

Falin

• -
SV: Tacka med halvförlamad bakdel
« Svar #1 skrivet: 29 mar-11 kl 22:12 »
Vad händer om du lyfter upp henne på benen?

Hugomannen

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 29 mar-11 kl 22:20 »
Då vill hon gå iväg, men bakbenen styr inte riktigt. Frambenen helt normala.
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

Hugomannen

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-11 kl 22:29 »
Funderar mer o mer på om det kan vara muskeldegeneration iallafall? Trodde bara lamm o yngre djur kunde få det men verkar som även vuxna kan få det. Har tokosel hemma men inte gett de obetäckta ngt, bara de dräktiga och de nyfödda lammen. Vad tror ni, kan det vara ide att ge henne tokosel oralt, ett mått för 75 kg djur? Hjälper det eller måste man ge im av ett annat selenpreparat för snabbare effekt om det nu är muskeldegeneration. Ska iallafall ge de andra en dos för säkerhetsskull. Har bara haft problem en gång tidigare, för  ca 15 år sen, då i en trillingkull där ena lilla lammet drabbades. Sprutade den så blev den bättre.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 mar-11 kl 09:31 »
Jag har sett några fall av Listeria som har yttrat sig så - förlamad bakdel och framdelen har idisslat...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser