Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankägg i kläckaren  (läst 1146 gånger)

kennetshöns

Ankägg i kläckaren
« skrivet: 30 mar-11 kl 12:43 »
Hej
Gör som många och doppar dom i vatten 2 gånger per dag!

Men frågan har ni öppet ventilen på kläckaren?
Fuktigheten ligger ju annars konstant runt 50-60% just efter dom är doppade så är det upp till 100%
Låter ni det vara eller öppet så det luftas ut snabbare?

Tack

Kenneth

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Ankägg i kläckaren
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 12:53 »
min har 6 st Ventilhål tror jag (inte hemma nu) har alltid en öppen det måste man ha :-[ annars ingen syre, jag har löst det så att jag har ställt in en extra vattenbehållare i botten under gallret finns 2 orginal har alla 3 fyllda och har då en fuktighet på 70 % sedan sprejar jag dom minst 3 ggr dagligen sista veckan med ljummet vatten //lycka till
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

kennetshöns

« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 12:57 »
Hej
Kanske skrev lite otydligt men är ca 18dagar kvar till kläck så syre behöver dom inte ännu men mår äggen bra av så hög fuktighet hela tiden?
Hönsägg ska ju vara såg hög sista 3 dagarna bara

Kenneth

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 18:10 »
höns badar inte  ;D 60% i början och gärna 70-80% i slutet ochjo syre behövs hela tiden så lite måste man ha öppet
finns bra info på www.ankor.se
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser