Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla längs väggen på ett hus med hussvamp?  (läst 1973 gånger)

johena

• Dalarna
Odla längs väggen på ett hus med hussvamp?
« skrivet: 25 mar-11 kl 10:24 »
Jag tänkte slänga upp ett enkelt fönsterglas-växthus längs en husvägg på gården. Huset ifråga har dock haft/har hussvamp. Vet ej om den är borta. Tror ni att det är dumt att odla läågs den väggen?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Odla längs väggen på ett hus med hussvamp?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-11 kl 10:40 »
Jag är inte jätte-insatt i alla detaljer med hussvamp, men jag tycker det låter mycket riskabelt. Dels blir det fuktigare, dels mer instängt, dels varmare. Allmänt sett gynnsamt för svamp. Om du har hopp om att kunna rädda huset så kanske du tippar över balansen åt fel håll med växthuset.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 25 mar-11 kl 11:09 »
Jag tycker också att det verkar riskabelt. Kan du inte ha växthuset friliggande istället, kanske med huset som lä, eller vad som nu var anledningen till att du ville ha växthuset just där.

Om du har en gång på typ 1 meter mellan växthuset och väggen så borde risken vara liten att fukten vid grunden ökar, om marken är rimligt dränerande.

Du kan ju förankra växthuset i huset i alla fall, om du vill kunna använda klenare virke men ändå få det stabilt.

Vill du tvunget ha det intill väggen, så skulle jag ordna med bra ventilation, och ha en gång närmast husväggen, så att du inte vattnar mot den. Ett litet växthus med en bädd placerad närmast glaset och en gång närmast huset borde kunna fungera.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johena

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 25 mar-11 kl 12:38 »
Det är helt enkelt bästa söderväggen; nära bostadshuset, nära grönsakslandet.. Söderväggen på bostadshuset är fullproppad med rosor och sånt, så där går det inte. Men så slog mig tanken att hussvampen härjade i gammelstugan, och jag känner själv att det inte är en sån bra idé längre.. Men jag tänkte jag skulle rådslå här först. Någon kanske skulle tala om att det var helt oriskabelt, vem vet? :) Nåja. Jag får slänga upp det längs laduväggen istället. Vill ha det vid en vägg för att minimera arbetsinsatsen. Det skall inte vara permanent.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser