Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var är mina gröna ägg???  (läst 3110 gånger)

solspjut

• Gäst
Var är mina gröna ägg???
« skrivet: 31 mar-11 kl 15:08 »
Jag har en isbarhöna som började värpa för ca en månad sedan. Hon lade ett ägg varannan dag i två veckor. Efter detta blev det inga fler ägg! Jag fattar inte, varför har hon slutat värpa igen? Hon ser helt pigg och frisk ut. Någon som har nåt tips om vad det kan bero på?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Var är mina gröna ägg???
« Svar #1 skrivet: 31 mar-11 kl 15:12 »
Gömmer hon dem? Jag trodde att bara två av mina la ägg, ända tills jag stängde in dem i avelsgrupper. Då la alla ägg. Sedan hittade jag ca ett dussin ägg i ett ihåligt träd. Hönsen är bättre på att gömma än vad jag är på att leta :-[.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

solspjut

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 mar-11 kl 15:19 »
jag tycker nog att jag har letat överallt. De går ju inte fritt ute så det är en begränsad plats att leta på. Men jag ska ändå ta en titt till.  ???

solspjut

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 mar-11 kl 15:34 »
Jag har letat o letat... ??? ??? ???

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 31 mar-11 kl 15:37 »
Vad ger du för foder? Värper de andra hönorna? Kan hon vara lågt rankad, så att hon inte får så mycket mat och vatten som hon behöver? Har de fri tillgång på snäckskal?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 31 mar-11 kl 15:38 »
Dessutom är 1 ägg varannan dag väldigt dåligt för en isbarhöna. Mina har börjat värpa för bara några veckor sedan och de snittar på över 6 ägg i veckan.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-11 kl 15:38 »
Är det måhända någon höna som börjat äta ägg?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

solspjut

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 mar-11 kl 15:44 »
Äggen hon lade i början hade fina tjocka skal. Jag har tänkt tanken att de blir uppätna. Men - varför skulle de äta bara det  gröna ägget och inte de 5-6 beiga o vita  som kommer varje dag?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 31 mar-11 kl 15:50 »
Om hönan plötsligt fått för sig att lägga sin ägg i spånet på golvet är det lätt till att de andra tycker det är god mat som ligger och skräpar..... Lägg ut ett ägg på golvet märker du snart hur hönorna beter sig. Om de är äggätare kan detta avhjälpas med att du blåser ur ett ägg och återfyller det med senap för att sedan lägga det hos hönsen..... upprepa ett par tre gånger och håll tummarna ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

solspjut

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 mar-11 kl 16:53 »
Ja, kanske har hon lagt dem på golvet... Ska göra ett experiment och se vad de gör med ägg som hamnar på golvet. Tack för tipset, Jennyt!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 31 mar-11 kl 18:56 »
Been there, done that ::) ;)

solspjut

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 apr-11 kl 07:52 »
Ieenilorac - jag missade dina svar i all hast. Ja visst är det uselt med ett ägg varannan dag. Kanske har hon lagt en del på golvet redan från början. Mina hönor har fri tillgång till äggskal och helsäd, vete, korn och havre samt ett värpkoncentrat från granngården. Sen får de ju rester i mån av tillgång, inte varje dag. Hon är nog ganska lågt i hackordningen men det ska snart bli ändring på det för jag ska skaffa fler isbarer och hålla dem i egen gård.
Och tänk - igår kväll låg där ett grönt ägg uppe i försvinningsredena! Hönan såg väl det som en varning att jag har skvallrat om henne här..... ;) :D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 01 apr-11 kl 10:07 »
Ok, finemang, då löser det sig nog med äggen. Om du vill köpa isbarägg från högvärpande höns så säljer jag avelsägg från grupper som garanterat ger blå hönor. Detta gäller under en begränsad tid, sedan slår jag samman avelsgrupperna och då blir det isbar av alla färger ur äggen.

solspjut

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 apr-11 kl 07:12 »
Tackar för erbjudandet! Jag har ingen kläckare men om jag har sån tur att någon vill av mina flickor vill lägga sej på ägg närmsta tiden så pm:ar jag dej. Förresten så kom det ett grönt ägg till efter ett dygn nu. Problemet verkar vara ur världen. (Men undrar fortfarande vad som hände fast det får man väl aldrig veta.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser