Vi har en tacka som lammade i förrgår. Hon tog inte hand om lammet så det bor i badrummet nu, och hon verkade inte särskilt brydd när vi tog lammet från henne. Igår kväll upptäckte vi att hon börjat blöda igen. Efterbörden har kommit ut, men vi misstänker att det kanske kan vara något kvar därinne. Lammet hon fick var väldigt litet så det är väl inte helt omöjligt att det finns en död tvilling därinne tänker jag. Vi har redan bestämt oss för att avliva henne idag, eftersom hon har ett dåligt juver också. Tänkte bara höra om det är någon som har några liknande erfarenheter att dela med sig av till en nybörjare?
En annan uppseendeväckande sak är att hon är väldigt mager över ryggen nu. Ändå har vi hållit koll på alla tackornas hull (de är inte så många) och gett dom kraftfoder efter bästa förmåga. Den dåliga tackan är dessutom inte den som blir undanträngd vid foderrännan. Kan det ha blivit nåt knas så att hon inte kunnat tillgodogöra sig näringen ordentligt och att det var därför lammet blev så ynkligt också?
Jag vägde lammet igår, ett och ett halvt dygn gammalt, och då vägde det 1,2 kg. Jag tycker det är extremt litet, men jag har ju inte så mycket att jämföra med. De två andra lammen som föddes samtidigt är betydligt större, och då är de ändå tvillingar.