Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Juverinflammation???!!!  (läst 3563 gånger)

purelyplatonic

Juverinflammation???!!!
« skrivet: 02 apr-11 kl 13:57 »
Hur märker man att de har juverinflammation?

Min tacka försökte lamma 2 lamm samtidigt där båda dog (se annan tråd) har börjat halta på höger bakben. Hon har 38,8 i temp (vilket jag inte tycker är feber) och juvret är fortfarande stort men lite större på höger sida dock?
Ska jag försöka mjölka henne eller bara låta det vara?
Jag hoppas att haltningen beror på att hon kan ha legat illa eller gjort sig illa på något medans hon har varit separerad. Men förmodligen inte :(

Om det nu är juverinflammation så vet jag att man inte ska behålla henne tills nästa pga att det är återkommande men då är frågan, är det bättre att ta bort henne nu eller behandla och skicka henne med slakt bil? (men först ska det redas ut om det är juverinflammation)

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
SV: Juverinflammation???!!!
« Svar #1 skrivet: 02 apr-11 kl 19:04 »
Försök att mjölka ur henne inna du ta nogra beslut. Tomm inte juvret helt men nästan. Om det inte går för hand, köp en ammningspump i apotek, den har jag alltid stor hjälp av. Buffa på juvret som lammen och mjölka i små pumpslag som lamm eller mjölkmaskin, det verka göra minst ont på mina. Kolla på mjölkens färg och smak och lämmna in den till närmaste vet till bakterie odling! Jag har klarad en tacka med lättare inflamation med enbart mjölknig. Vet sa till mig först varje dag, sen varanna sen var fjärde etc tills hon går i sin, lämmna alldrig ett juvres full men tömm inte helt och hållet heller  mot slutet så att hon går i sin tyckte hon.
Jag är så rädd om juverinflamation att jag kolla mina (har bara 7) hela tiden och mjölka ut vid behöv, även efter jag ta bort bagglammen gör jag så. Mjölken är väldigt gott när dem är friska! Hade en tacka förra året som var så tacksam att jag släpte  trycket att hon kom till mig själv två dagar i rad och stod helt stilla när jag mjölkade!

purelyplatonic

« Svar #2 skrivet: 02 apr-11 kl 21:18 »
Hon haltade inte jätt mycket nu när jag tittade till henne så det kanske är så att hon har legat fel och behövde rör på sig lite. VI gav henne också en morfinspruta idag (vet ordinerat) så det kanske gör henne bättre. Kan den ta bort halta för juverinflammation också?

Men om de har juverinflammation borde det inte ha feber då?

Jag ska föröska mjölka henne lite imorgon om det inte ser bättre ut. Hela familjen har åkt på magsjuka så jag är inte så pigg på att ta hand om sjuka djur idag, måste återhämta mig lite.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #3 skrivet: 02 apr-11 kl 22:02 »
Vad sa vet när han ordinerade sprutan?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 02 apr-11 kl 22:34 »
Mjölk är en förträfflig näring, även för objudna encelliga organismer!  Har man tur, kan man skölja ut dem mekaniskt genom att mjölka tomt ofta, men det kräver förstås att tackan går med på det, och att människan orkar.  Tricket med amningspumpen tycker jag låter jättebra!  Ju mera likt lammet, desto bättre borde det ju kännas för tackan!

Men om fåren går i grupp, kan de råka i gräl, och då kan stora blåmärken bli resultatet.  I så fall har det inte med juvret att göra alls, och brukar läka av sig självt.

Morfin, utan att först undersöka juvret/mjölken ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

purelyplatonic

« Svar #5 skrivet: 03 apr-11 kl 16:45 »
Oj nu är det bäst att förklara.
Morfinsprutan är inte för juvret/mjölken utan den blev ordinerad för att hon försökte klämma ut 2 lamm samtidigt och lyckades inte så vi fick såg aav ena lammhuvudet för att få den in i livmodern för att kunna dra ut dem en och en. Vet gav då ackan 1 morfinspruta och sen lämnade hon en för att jag skulle ge tackan den 3 dagar efter (alltså igår) pga att hon skulle ha väldigt ont pga denna lamning. Så sprutan har inget med juverinflammation att göra.

Jag har inte varit i kontakt med vet ännu angående juvret.
Nu haltar hon inget alls och hon äter etc så jag avvaktar och ser vad som händer.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 16:36 »
Aha!

(Hur skriver man att ??? har upphört?)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

purelyplatonic

« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 21:05 »
Nu har jag kännt på juvret i två dagar i rad och det är inte varmt, spänt eller hårt.  :) :) :) Jag tolkar det som att det inte är någon fara på taket, eller???
Hon låg förmodligen tokigt och var fortfarande medtagen efter lamningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser