Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Vitlöken är jättestor! + tomatfråga  (läst 2366 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Hjälp! Vitlöken är jättestor! + tomatfråga
« skrivet: 05 apr-11 kl 13:22 »
Satte lite vitlök, av sorten "Ävrö" (Sesam) för några veckor sen. Den är typ 25cm hög nu! Panik! Vad ska jag göra? Snön ligger ju på backen? Är det bara att plantera om till en större kruka eller?

Och mina tomater, trivs dom bäst några i "klunga" som jag sådde dom eller ska jag skilja ut dom och ha dom var för sig när dom blivit större (typ 5cm nu)? Alla sorterna jag har är ganska små och låga, det är Outdoor Girl, Rysk Ultratidig, Vildtomat och eh, nån till, kommer inte ihåg vad den hette, ids inte springa och kolla.
//Lina

Attes matte

• Jämtland
SV: Hjälp! Vitlöken är jättestor! + tomatfråga
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 13:31 »
Vad står vitlöken i nu? Den går ju alldeles utmärkt att odla i kruka, så den måste inte ner i backen. ;) Plantera om i en stor kruka bara, så kan den få växa i den hela säsongen om du vill det.
Du kan ju sätta mer vitlök i landet när det tinar fram. Då har du bra vitlök till hösten där.

Tomater har jag noll koll på.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Brokullen

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 13:44 »
Är ingen expert men jag skulle nog plantera tomaterna en och en,skulle kunna tänka mej att det blir alldeles för tätt i mellan annars och tomaterna behöver ju få sol
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Thii

• Närke
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 21:29 »
Ja plantera dom en och en i blomjord eller plantjord i tex en mjölkförpackning och sätt plantan långt ner så bara översta gröna bladen är över jord hela långa stjälken ska ner i jorden så kommer du få fina tomater. Lycka till!!
Jag bor i litet torp mitt i skogen har höns, katter och hundar. Odlar efter bästa förmåga ekologiskt.

Huggare

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 apr-11 kl 22:04 »
Vitlök planterar man i landet på hösten, sent nog för att den inte ska hinna titta upp före vintern och skördar nästa höst. Man kan sätta på våren också men det blir inte mycket med dem, inte här i mellansverige iaf.
Tomaterna har du ju reden fått bra svar på men när du planterar om sista gången i en hink eller bädd så kan du sätta dem så långt ner som möjligt 25-30cm iaf så får dem ett riktigt stort rotsystem. :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-11 kl 22:15 »
Äsch, det går att få till helt okej vitlökar även om man planterar på våren. Det är MASSOR med sol långt uppe i norr på sommaren. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser