Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avtar ruvlusten med åldern?  (läst 1090 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Avtar ruvlusten med åldern?
« skrivet: 06 apr-11 kl 10:18 »
Halloj!
Två av mina hönor är riktiga ruvmaskiner. De ruvar 3-4 ggr/år, oavsett om det finns något att ruva på eller ej. De är snart 3 år gamla.
Jag brukar tycka att det är jobbigt, och försöker avbryta alla ruvförsök som inte är vår/försommar. Vi har ont om plats. Men i år har jag och dottern börjat prata om vad vi ska försöka köpa för ägg (vi har ingen tupp).
Det slog mig just att vi brukar ha kycklingar till sonens födelsedag i mitten av april, och året innan var det ännu tidigare.
Men ännu har de inte visat tecken på att vilja ruva i år.
Avtar ruvlusten med åldern? Kan det vara något sjukdomstecken? Jag har en annan höna som är hängig, se tråd på sjukdomssidan. Eller är det den sega vintern/våren som ställer till det? De har värpt hela vintern, de har uppehåll sensommar/höst dessa två.

JennyN

• Jennys frön & sånt
SV: Avtar ruvlusten med åldern?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 11:30 »
Halloj!
Två av mina hönor är riktiga ruvmaskiner. De ruvar 3-4 ggr/år, oavsett om det finns något att ruva på eller ej. De är snart 3 år gamla.
Jag brukar tycka att det är jobbigt, och försöker avbryta alla ruvförsök som inte är vår/försommar. Vi har ont om plats. Men i år har jag och dottern börjat prata om vad vi ska försöka köpa för ägg (vi har ingen tupp).
Det slog mig just att vi brukar ha kycklingar till sonens födelsedag i mitten av april, och året innan var det ännu tidigare.
Men ännu har de inte visat tecken på att vilja ruva i år.
Avtar ruvlusten med åldern? Kan det vara något sjukdomstecken? Jag har en annan höna som är hängig, se tråd på sjukdomssidan. Eller är det den sega vintern/våren som ställer till det? De har värpt hela vintern, de har uppehåll sensommar/höst dessa två.
ingen som har nån hypotes?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 08 apr-11 kl 08:43 »
Min erfarenhet är nog att äldre hönor blir mer benägna att ruva...

Att dina inte lagt sig ännu kan mycket väl bero på att vintern har varit lång och kall.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #3 skrivet: 08 apr-11 kl 08:49 »
Min erfarenhet är nog att äldre hönor blir mer benägna att ruva...

Samma erfarenhet här!
En av mina gamla damer har stor modersinstinkt och blir sur när hennes nästan vuxna kycklingar inte vill ligga under vingen på henne längre!
Ser rätt komiskt ut, när hon lyckas hålla fast en och den halvstora kikar fram under vingen ;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser