Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Selevitan vet  (läst 4120 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Selevitan vet
« skrivet: 06 apr-11 kl 21:32 »
Hej.
Har ett antal tackor i varierande ålder.
De har startat med lammningen och det har gått hyfsat bra.
 Märker efter ett par dagar att de är lite svaga vissa av lammen, kontaktade veterinären om något
tillskott- hade läst här om Tokoselen.
Hon skrev ut Selevitan till mej.
Tycker att doseringen är lite svår:

Tacka ca 75 kg
 1 dosmått per 3 tackor

Lamm ca 30 kg
 1 dosmått per 8 lamm

Ges i fodret.
Mina lamm väger inte 30 kg än......dom är små, alla tackorna fick 3 var, varav den ena fick 4.
Försökte få tag på veterinären nu på eftermiddagen men det gick inte, skall ringa imorgonbitti igen men tänkte höra vad ni har för erfarenheten och hur ni gör.
Är lite rädd för mediciner och diverse biverkningar.
Här är länken till FASS djur:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19781215000020&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Selevitan vet
« Svar #1 skrivet: 06 apr-11 kl 21:47 »
  :-\  Förstår inte frågan riktigt.  Men  Selevitan* vet har vi använt /vid två tillfällen/ utan några följder på flera decenier. Men vi har Gotlandslamm  :-X
                                             MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 06 apr-11 kl 21:59 »
Det jag egentligen undrar är mängden jag ska ge till lammen...
Får inte ihop det...
Har 7 lamm, allt från pytteliten till lite större.
Vad har du gett i mängd?
Har du blandat upp det i vatten"slammat" det o gett det direkt i munnen på de små?
tackorna kan jag ju ge i kraften.
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 06 apr-11 kl 22:29 »
Ifall du gav tackorna innan lammning ska inte lammen behöva det...det sa min veterinär.
Annars får du helt enkelt försöka dosera efter vikt,lite bökigt med det går ju om man måste
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-11 kl 22:33 »
Nu känner jag det måste ett profs till att svara  :-X  Och det är inte jag
Jag ger ALDRIG selen till mina gotlands lamm. Jag *flussar*  ALDRIG mina gotlandslamm..( jo då testat med jätte stora lammungar och jobbiga lammningar )
Jag gav 1ggr Selvitan*vet på 14 år till ett nyfött lamm på rekomendation av en ny utexamenterad veterinär det gav inget resultat. Nå lammet överlevde  ;D  men av andra orsaker.
Känns lite som mode i att ge Selen och B-vitamin när grund orsaken inte hittas / Men det är min mening/. Tron kan försätta berg det vet alla.  ...
                                                            MvH Cokett

Luppa

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 06 apr-11 kl 22:37 »
Cokett: Det där med att ge selen eller inte beror ju väldigt mycket på vart i landet man bor. Uppe i norrbotten tex så har vi väldigt selenfattiga marker, och selentillskott är ett måste.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 06 apr-11 kl 22:47 »
Jag vet  ;D  Där för skrev jag Nu känner jag det måste ett profs till att svara Att ( tro sig )kunna är en sak och ha fakta är en en annan.
Jag vill också lära mer // Cokett

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #7 skrivet: 06 apr-11 kl 23:10 »
Hej! Så här gör du - lös upp ett dosmått selevitan i 225 ml vatten och ge sedan lammet 1 ml per kg som det väger. Väger det 3 kg så ge det 3 ml.

(jag räknar fram det genom att ta 3 tackor x 75 kg = 225)

Och det är inte alls så att det alltid räcker att ge tackorna innan lamning, vissa marker och vissa besättningar behöver mer. Jag ger alltid tackorna innan lamning plus en dos till lammen första levnadsdygnet, annars får jag problem.

I år har jag fått ett licenspreparat som heter Chevevit som är på flaska och anpassat till just lamm eller smågris där man ger lammet sin dos genom ett tryck på pumpen som följer med, himla smidigt att slippa blanda.......
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 06 apr-11 kl 23:15 »
Hej alla!
Detta är väl min 6 el 7 lammning och har inte haft bekymmer förut, fåren har fått "samma" foder som alltid, vet inte om de va denna bagge som gjorde tackorna extra fertila :) därav lite fler lamm per tacka?
Vad som gjorde att jag kontata vet denna gång var att en del av lammen var/är lite svagare än vanligt.
Jag har alltså inte "flussat" dem innan el gett selevitan tillskott innan lammningen.
 Jag får höra vad vet ger mej för råd imorgon bitti, men det är alltid gott att höra vad ni här gör och allt ni kan!
Fåren finns i göteborg, vet inte hur det är med selen i våra marker.

Cokett-vad gjorde du för att ditt lamm skulle överleva?

svekhult-ia-TACK!! skall kolla upp vad alla de små väger imorgon- står ju i fass att lammen ska väga 30 kg...lååångt kvar till dess!!

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 apr-11 kl 00:26 »

Tacka ca 75 kg
 1 dosmått per 3 tackor

Lamm ca 30 kg
 1 dosmått per 8 lamm

Ges i fodret.
Mina lamm väger inte 30 kg än......dom är små, alla tackorna fick 3 var, varav den ena fick 4.

Chika, 1 dosmått per 3 tackor. Dvs 1 mått fördelat på maten ( eller i vatten ) till tre tackor.
Selen är ju giftigt vid överdosering, men: klippt från Fass:

12. SÄRSKILD(A) VARNING(AR)
Kan ges till dräktiga och digivande djur.
Selen är giftigt vid höga doser. Det fordras drygt 15 gånger högre doser än de som anges ovan för att framkalla akuta symtom som ostadig gång, onormal kroppsställning, diarré, buksmärta, ökad puls och andning, skummande näsflöde. Kontakta veterinär vid misstanke om överdosering.

Om du gav 3 mått till varje tacka ( och en fick 4 mått ? ) så har du "bara" doserat 9-12 gånger för mycket, ( och lite trillar väl av )..

Jag håller tummarna!

Annika
« Senast ändrad: 07 apr-11 kl 00:34 av Annika Johansson »

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #10 skrivet: 07 apr-11 kl 00:54 »
  chika undrar
 Cokett-vad gjorde du för att ditt lamm skulle överleva?

Passade lammen ,mjölkade, matade..Var där 24 tim  om dygnet. Varför din fråga  ???

« Senast ändrad: 07 apr-11 kl 00:57 av Cokett »

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 07 apr-11 kl 07:38 »
Hej.
Har inte gett dem något än.

Cokett-tyckte det lät lite mystiskt- :)
Tack för din hjälp o omtanke

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 07 apr-11 kl 12:01 »
Puh, vilken tur att du inte gett fåren, lite läskigt när det var så mycket för mycket..

Hur går det med lammen?

Jag håller tummarna fortfarande!  ;)

Annika

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 07 apr-11 kl 17:51 »
Så, nu har jag haft kontakt med vet och fått den korrekta dosen, och alla har fått sitt :D
tack för all hjälp jag fått.

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser