Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EU-bidrag för hästhagar??  (läst 4610 gånger)

lina-back

• 5 getter så jag är nöjd ett tag
    • Hälsingland
EU-bidrag för hästhagar??
« skrivet: 05 apr-11 kl 21:10 »
hej

jag har hört att man kan få eu-bidrag för att ha hastar på gamla beteshagar... stämmer det?    var söker man det isf?   finns det något liknande bidrag om inte detta finns?

mvh, Lina

Existens?

• Gäst
SV: EU-bidrag för hästhagar??
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 17:04 »
Nja..man får nog vända på det.. man kan få stöd för gamla betesmarker, men det krävs att dom betas, eller hålls i hävd på nåt vis. Stödet är alltså inte specifikt för hästarna, utan för marken. Såvitt jag vet.

trädman

« Svar #2 skrivet: 08 apr-11 kl 00:04 »
Nja..man får nog vända på det.. man kan få stöd för gamla betesmarker, men det krävs att dom betas, eller hålls i hävd på nåt vis. Stödet är alltså inte specifikt för hästarna, utan för marken. Såvitt jag vet.

Instämmer. Det innebär att det måste vara en betesmark med grässvål. Inte en svarttrampad rasthage. Men för att hålla betesmarker hävdade kan man få EU-stöd, även om de betas med hästar.

_nessie_

• Täckodlar efter Ruth Stouts modell
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 00:26 »
Här kan du läsa om detta:
http://www.jordbruksverket.se/jordbruksverketslattlastasidor/stodtilllandsbygden/miljoersattningar/betesmarkerochslatterangar.4.795c224d1274198ffc280003156.html

Jag har för mig att den sammanlagda arealen måste vara på minst 4 hektar. Inte i en o samma hage. Avdrag av mark görs för tex björnbärs sly. Vissa träddungar, sumpmark. Däremot kan det finnas krav på att ett visst antal träd ska finnas. Fast jag kanske blandar ihop detta med något som kallas gårdstöd och stödrätter.

Här finns det mer om bidrag för tex ekologisk odling etc. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/miljoersattningar.4.7850716f11cd786b52d8000485.html 

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser